Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Har precis köpt en Kaeser kompressor på 250 l och skullevilja dra fasta rör från kompressorn till tre olika platser i garaget. Bla 1 genom väggen så man kan koppla på slangen från utsidan garaget när man står och jobbar.
Var är det för rör och kopplingar man använder? VVS? och vilken dimension. Kompressorn har ett maxtryck på 12.5 bar. Arbetstryck från 9 bar
Var är det för rör och kopplingar man använder? VVS? och vilken dimension. Kompressorn har ett maxtryck på 12.5 bar. Arbetstryck från 9 bar
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är ingen expert men har funderat på att göra något liknande. Det är ju ingen farlig gas direkt, så även om du har minimala läckage händer inget (annat än att kompressorn får gå lite mer).
Jag skulle gått på vanliga 12 mm koppar, gärna så heldraget du bara kan. När jag skriver det hela ser jag också att du tänker jobba med så höga tryck som 12,5 bar. Tror att mycket VVS materiel garanteras till 10 bar
Jag skulle gått på vanliga 12 mm koppar, gärna så heldraget du bara kan. När jag skriver det hela ser jag också att du tänker jobba med så höga tryck som 12,5 bar. Tror att mycket VVS materiel garanteras till 10 bar
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja, sätt en reduceringsventil och jobba med tryck under 10 bar (de flesta vanliga trycklufts-verktygen vill ändå inte ha så höga tryck) samt lägg prisolrör utan skarvar.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad för slang tänker du på? All slang som är tänkt till VVS är som sagt max drifttryck 1 MPa (10 bar). Tänker du att man skulle bygga in en "manöverslang" för tryckluft? De är förvisso armerade för något högre drifttryck, typ 20 bar, men ändå....:STotem skrev:
En aspekt till att tänka på är Rost. Alla tryckluftsystem innehåller kondensvatten om du inte har en kyltork. Slang rostar inte.
Exempelvis sådan här slang: http://www.hydab.se/pdf/pneumatik.pdf
PA11 eller PA12.
Dessutom så hade jag lagt den utanpåliggande för lättare installation och service.
Min filosofi när det gäller sådant som skall sitta i garage eller hobbyutrymmen eller mekverkstäder, är att man skall undvika att dra dolt i väggarna.
En sak till när man sedan kommer till anslutningspunkterna som man skall tänka på är: Vad kommer du att göra med tryckluften? Skall du både lacka och köra verktyg? Vill du ha dimsmörjare fast monterat, så skall du ha två uttag bredvid varandra vid anslutningspunkterna. Ett för enbart vattenavkiljd tryckluft och ett för vattenavkiljd och "oljad" tryckluft. Det är olämpligt att montera en dimmsmörjare vid kompressorn om du någon gång skall lacka, då får du olja i slangsystemet och i lacken = O-bra.
Exempelvis sådan här slang: http://www.hydab.se/pdf/pneumatik.pdf
PA11 eller PA12.
Dessutom så hade jag lagt den utanpåliggande för lättare installation och service.
Min filosofi när det gäller sådant som skall sitta i garage eller hobbyutrymmen eller mekverkstäder, är att man skall undvika att dra dolt i väggarna.
En sak till när man sedan kommer till anslutningspunkterna som man skall tänka på är: Vad kommer du att göra med tryckluften? Skall du både lacka och köra verktyg? Vill du ha dimsmörjare fast monterat, så skall du ha två uttag bredvid varandra vid anslutningspunkterna. Ett för enbart vattenavkiljd tryckluft och ett för vattenavkiljd och "oljad" tryckluft. Det är olämpligt att montera en dimmsmörjare vid kompressorn om du någon gång skall lacka, då får du olja i slangsystemet och i lacken = O-bra.
Redigerat:
Jag slängde ihop en liten enkel layout över hur jag skulle bygga upp ett system med tre anslutningspunkter där man både kan lacka och köra luftmaskiner som är smorda med dimmsmörjare.
Förutom att matningen från kompressorn till anslutningspunkterna dras med slang så kan man använde uttag av den här typen. (Nu blir det biltema men det finns ju andra också)
Vattenavsklijare (För lackering) - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Tryckregulator-med-filter1/
Vattenavskiljning/ smörjning (För verktyg) - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tr...gulator-med-vattenavskiljare-och-dimsmorjare/
Alltså en av varje modell vid respektive anslutningspunkt.
MEN det beror ju också på hur mycket man kommer att köra tryckluftsverktyg. Det går även att smörja dem genom att droppa i olja i luftanslutningen. Då räcker det med enbart vattenavskiljare. Och det finns ju även oljedimmsörjare att montera på verktyget, men en del anser att verktyget blir klumpigt då.
Jag skulle mata ut 10 bar från kompressorn och finjustera trycket vid anslutningspunkten.
Principschemat - http://www.biblio.se/Tryckluft.pdf
Förutom att matningen från kompressorn till anslutningspunkterna dras med slang så kan man använde uttag av den här typen. (Nu blir det biltema men det finns ju andra också)
Vattenavsklijare (För lackering) - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Tryckregulator-med-filter1/
Vattenavskiljning/ smörjning (För verktyg) - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tr...gulator-med-vattenavskiljare-och-dimsmorjare/
Alltså en av varje modell vid respektive anslutningspunkt.
MEN det beror ju också på hur mycket man kommer att köra tryckluftsverktyg. Det går även att smörja dem genom att droppa i olja i luftanslutningen. Då räcker det med enbart vattenavskiljare. Och det finns ju även oljedimmsörjare att montera på verktyget, men en del anser att verktyget blir klumpigt då.
Jag skulle mata ut 10 bar från kompressorn och finjustera trycket vid anslutningspunkten.
Principschemat - http://www.biblio.se/Tryckluft.pdf
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Totem: Lustigt att du mämner det där med dubbla kopplingar efter regulatorn.
När jag köpte kompressorn fick jag med en tryckregulator med filter och en ganska stor metallcylinder som ser ut som regulatorn men med bara ett in och utlopp och en tappkran nertill. Man kan lossa en klämma i överkant så tar man bort istort sett hela cylindern och då är de ett stort tygfilter i. Funderar på om det har med lackning att göra och hur man ska koppla in den i systemet?
När jag köpte kompressorn fick jag med en tryckregulator med filter och en ganska stor metallcylinder som ser ut som regulatorn men med bara ett in och utlopp och en tappkran nertill. Man kan lossa en klämma i överkant så tar man bort istort sett hela cylindern och då är de ett stort tygfilter i. Funderar på om det har med lackning att göra och hur man ska koppla in den i systemet?
Taget från huvudet och med hjälp av en pekplatta+Paint, har jag i en amerikansk tidning läst något liknande enligt bilden... Den röda huvudlinjen ska vara smått lutad och med en ventil i slutet för att få bort kondens(grön pil). Avstickarna, di blåe, har utag för luftverktyg (orange) även dessa har ventil i botten för att få ut kondens.