Det kan väl inte på något sätt vara dåligt att koppla en bänkarmatur till ett vanligt uttag? Istället för den vanliga dolda kopplingen där jag antar att man kopplar till en dosa.
 
Om armaturen är avsedd för fast installation så har den troligen ingen dragavlastning för kabeln. Dragavlastning är ett krav för apparater som kopplas in med anslutningssladd till ett uttag.
 
Okej, tack för svaret! Så det är alltså rent felaktigt.

Jag tänkte väl mig något liknande denna:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161936867

Vår lägenheten saknar märkligt nog en sådan.
Men om man fäster kabeln hela vägen till uttaget(så den inte dinglar ner) och har jorden längre än fas och nolla så ska det ju inte vara någon fara. Men du skulle alltså avråda till det?
 
Även om du inte får pga behörighetskravet är det bättre att du gör en fast installation med EKRK. Detta om det går att borra sig snett in i dosan för uttaget som du tänkt ta strömmen ifrån.
 
Nja, uttaget sitter på en kaklad vägg så det är nog uteslutet att borra sig in där.
Jag får helt enkelt sköta mina köksbestyr i ljuset från taklampan :S
 
Ok. Handlar det om en kortare sträcka så kan du klamra en RKK 3G1.5 med stickpropp i ena änden även om det är en gråzon för om det verkligen är tillåtet.
 
Det handlar om 35-40 cm i avstånd från den förmodade bänkarmaturens "utgångshål" till uttaget.
Men du skriver om gråzoner, jag vet inte om jag är en tillräckligt stor rebel för att ge mig in i en gråzon.

Menar du att det inte skullle vara tillåtet för mig att göra det eller är det mer tillvägagångssättet som är lite halvdumt? Skulle du ha gjort det?
 
Nej, jag skulle satt en förhöjningsram under uttaget som ger plats för att dra in en EKRK.
Kolla vad du har för fabrikat på ditt uttag och leta efter en passande ram.

3771AB8B-6637-11D6-9351-00B0D0162820.JPEG
 
Det finns ju liknande armaturer som levereras med sladd och kontakt, som är avsedda för en sådan anslutning.
 
Tack för två bra lösningar, jag börjar med den enklaste. Vart finns det armaturer med sladd och kontakt att köpa? Jag har inte hittat någon sådan.
 
Jag kanske var lite otydlig, men jag vill gärna ha uttag på bänkarmaturen också. Precis som på bilden jag länkade till ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.