davidrinnan:

Där har du fel...

Värmepumpens elkostnad för att leverera 10000 kWh värme var 4800:- i inlägget.
5460.- är pelletskostnaden för 10000 kWh värme, vilket är lika med 1 m³ olja.
Allt enligt b-hasse:s inlägg högre upp.
 
sumerar man alla förslag så verkar det som att det ska till en pelletsbrännare, en separat varmvattenberedare, luft/luftpump och kanske en ny panna och pelletsförråd för att det ska täcka hela årets behov. Blir det verkligen en någorlunda billigt investering ?
Jag skulle inte bli förvånad att när man är klart med alla billiga små lösningar så har man betalt för det hela lika mycket som för ex för en luft/vattenpump som sköter sej själv och klarar jobbet ( varmvatten+värme efter behag) året runt.
Jag har inte räknat på det men har bara en känsla att många små halvlösningar kan väga lika som en enda totallösning för huset. Det är i alla fall klokt att kolla alla alternativ innan man målar sej in i en hörna :). Glöm ej att räkna in större radiatorer i pumpalternativen. Glöm inte räkna in bekvämlighet heller.
Ibland är det faktiskt klokare att investera stort på en gång och ha ett bekvämare liv för pengarna :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Hysteriskt roligt att läsa alla olika funderingar, så här kommer en till :)

Pellets är bra, och som bäst när det är riktigt kallt.

Luft vatten pump är bra, men som bäst höst och vår då vekningsgraden är jättebra.

En "vanlig" värmepump ligger och jobbar med ett temperaturutbyte runt 0c, så i väderlekar där utetemperaturen är över noll kommer luftpumpen att ge ett högre cop, Det ska man dra nytta av.

Dock har den en begränsning i arbetstemperatur, rysligt effektiv när den jobbar i temperaturer 30-40 grader men tappar mycket däröver, och är därför inte tokbra till att värma varmvatten, men är man nöjd med 50 gradigt varmvatten bör man tänka på att fräsa live i pelletsbrännaren en gång i veckan för att ta död på lite gojs.

Jag var en av dom som prenumererade på acctankar och tyckte elda ved va fantastiskt, men även fast jag har egen skog blev det dyrare än att köpa pellets under 3-4 månader.

Så mitt tips blir att alternera två system, pellets när det är kallare än -5 och luft vattenpump vid varmare väder, det blir eknomiskt och bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.