Ska bygga nytt och kommit fram till att bästa sättet förmodligen blir med betongbjälklag med golvvärme på befintliga krypgrunden och prefab betongväggar, vad finns det för företag i sthlms-regionen som kan leverera och montera elementen?

Finns det någon ungefärlig uträkning vad m2-priset brukar ligga på?
Det rör sig om en enplansvilla på 160m2
 
Hej 404!

Jag går i precis samma tankar och har gjort lite efterforskningar.
Av dessa framkommer att det i slutändan inte blir direkt dyrare att ta väggar från en tillverkare som inte ligger i Mälardalen. Det tar normalt bara några dagar att sätta upp och transportkostnaden tas ofta ut av de billigare produktionskostnaderna som de kan ha.
Jag har fått priser på strax under 3000:- per kvm väggyta. Detta inkluderar moms, transport och montage.
De företag jag har varit i kontakt med som kan tänka sig att jobba med privatpersoner är Finja Betong och Betongmästarna. Vimmerby prefab (som AnnaJohanna anlitat) tar åt sig privatpersoner genom MM-hus.
Starka jobbar enbart med stora serier som flerbostadshus etc.

Hoppas att det hjälpt dig lite - berätta gärna hur det går!
 
Tack för den informationen, Läste om Vimmerby Prefab i AnnaJohannas tråd och dom verkar ju onekligen riktigt duktiga. Hade en liten känsla av att det skulle vara samma kostnad att ta det utsocknes :)
Är i ett tidigt skede av palneringen men kommer definitivt skriva vad som händer.
 
Gäller f.ö att hitta nån som har tid att räkna på ens husbygge. Min ritning jag skickade till MM-hus i slutet på februari har Vimmerby prefab ännu inte hunnit kolla på då de har många offerter på kö :(, men det var visst svar på gång snart nu efter 3½månaders väntan. Även andra betongföretag verkar ha mycket att göra, när jag ringde till UBAB i februari sa de att de var fulltecknade året ut :O (dessutom ville de inte ha direktkontakt med privatpersoner utan ville att man gick genom byggfirma, vilket verkar vara standard för de flesta prefabfirmor). AlfaStenhus var dock snabba på att svara på offertförfrågan.d^_^b
 
Hallå 404,

Vi skall bygga i Huddinge och jag har gjort precis samma sak som dig under det senaste året, de företag som kom tillbaka med offert var:

Heda
Betonghusarkitekten
Vimmerby
Contiga
KC-betong

Mvh,
Tobias
 
Om man inte prompt önskar betongstomme, kan man få motsvarande i leca/lättbetong och betongbjälklag för samma pris - utan att vänta flera veckor/månader på enbart offerten. Den som söker, han finner.
 
Motsvarande, hur menar du då, att man får ett hus i slutändan? Jag tycker nog att konstruktion, hållfasthet, montage, ytbehandling osv skiljer en del...

Jag menar absolut inte att racka ner på leca/lättbetong, det var det första vi hade i åtanke men att säga att det är motsvarande tycker jag nog är lite fel, frågan gällde ju betongstomme.
 
tobo skrev:
Motsvarande, hur menar du då, att man får ett hus i slutändan? Jag tycker nog att konstruktion, hållfasthet, montage, ytbehandling osv skiljer en del...
Med motsvarande menar jag husets utformning. Ja menar också samma finish på inneväggar osv. Själva fasadputsen blir "bättre" än i en betongstomme, och här tillåter jag mig göra skillnad på puts, och betong som gjuts mot en matris och ger ett något osmickrande utseende. Dessutom centimeterbreda fogar mellan i fasaden (mellan väggelementen) som är fullt synliga på håll... Snyggt, bra? En smaksak.
Visst är betong ett starkare material, men på vilket sätt blir en betongstomme bättre?
Hållfasthetsmässigt murar man adekvata väggar i LB/leca för att hålla upp både bjälklag och tak.


tobo skrev:
Jag menar absolut inte att racka ner på leca/lättbetong, det var det första vi hade i åtanke men att säga att det är motsvarande tycker jag nog är lite fel, frågan gällde ju betongstomme.
Ja, och här håller jag med dig. Mitt inlägg kom som ett resultat av att dels verkar en betongstommer bli ett rackarns dyrt äventyr, och dessutom får de som skriver i tråden vänta väldigt länge på en offert. Som om det inte vore tillräckligt, vill endast några få tillverkare av betongstommar ha att göra med privatpersoner. a_80 säger sig ha fått ett pris på "strax under 3000:- per kvm väggyta". Det är ca 2-3 gånger så mycket som för motsvarande vägg i LB/leca med puts på.
 
Då jag är ny och inte har fattat hur jag svarar med citat, utbilda mig gärna, så svarar jag i två sektioner nedan i enlighet med ditt inlägg :)

Samma finish på innerväggar, menar vi då att de är putsade och målade/tapetserade, det är ju alla väggar när de är klara? Fasadputsen tycker jag personligen är ungefär lika snygg då man kan välja yta på betong, det är ju insidan som ligger mot form och utsidan kan du få borstad, ströplad, osv. När det gäller fogarna har du absolut en poäng men är det väl utfört så kan det bli riktigt snyggt, vissa väljer att framhäva på skönt sätt och andra att göra det nästan osynligt. Sedan går det inte att få lika homogent resultat som med en riktig putsning. Att ha betong mot insidan tycker jag är bättre då jag vill kunna hänga tunga saker utan att behöva oroa mig, har hört dåliga exempel med både lättebetong och leca i det avseendet. Det går säkert bra om man använder rätt plugg osv men här är betongen överlägsen. Om man ser till flervåningshus, som iofs in trådskaparen bygger men som vi gör, är det som jag förstått något knepigare att räkna hem hållfastheten i ytterväggarna om de ska vara ensamt bärande av hela konstruktionen, väggar, gjutet mellanbjälklag med stor spännvid (inga bärande innerväggar), övervåning, takstolar osv. Man får ju sämre u-värde ju mer väggarna måste tåla, hårdheten går upp när luften går ur? Pratade en del tidigare med en konstruktör som jag har stort förtroende för och han talade inte jättevarmt för egenskaperna i lättebetong/leca. Sedan ska jag akta mig för att fördjupa mig detta då jag själv inte läst hållfasthet :)

När det gäller priset har du nog rätt men det är lite som att jämföra äpplen och päron. Vi landar på c:a 2500:-/kvm om jag inte har räknat galet och då ingår frakt, montage, frihängande balkong. Sedan blir ju tiden en aspekt också då jag inte har någon aning om hur länge det tar att mura block, men där har du koll misstänker jag? Att montera prefab tar någon dag eller två. Ingår arbete, material och frakt både för block och puts för dina 1000:-/kvm eller är det mycket eget arbete osv? Jag är övertygad om att det kan bli billigare men man köper en del bekvämlighet också, som med så mycket annat :)

Som sagt, absolut inget personligt mot dig Isolde eller någon religiös övertygelse från min sida. Jag har lusläst dina åsikter och kommentarer i många av lättbetong och lecatrådarna och du verkar väldigt vettig och påläst. Däremot gick jag medvetet ifrån den lösningen av olika orsaker och är nöjd med det nuvarande valet.
 
tobo skrev:
Jag har lusläst dina åsikter och kommentarer i många av lättbetong och lecatrådarna och du verkar väldigt vettig och påläst. Däremot gick jag medvetet ifrån den lösningen av olika orsaker och är nöjd med det nuvarande valet.
Oj, nu blir jag riktigt stolt över mig själv :)

tobo skrev:
Pratade en del tidigare med en konstruktör som jag har stort förtroende för och han talade inte jättevarmt för egenskaperna i lättebetong/leca.
Vilka negativa synpunkter hade han på lättbetong/leca?
Det jag personligen reagerar mot i fallet med prefabricerade betongväggar är:
- Den sk putsen på fasaden. Ett prefab hus i betong syns på långt håll, och det är inte ett komplimang.
- Fogar mellan väggelementen. Speciellt om fasaden inte har vare sig burspråk eller andra utstick som skulle göra det möjligt att dölja fogarna i ett innerhörn.
- I praktiken max 20 cm isolering vilket ger U=0,19 W/m2K samt köldbryggor från stegar som förbinder bärande skivan med skalväggen, och även andra ingjutna stålplattor. Dessa anges vara marginella, men det har funnits någon på forumet som haft ett riktigt elände med just den saken.
- 2500 kr för en kvardartmeter yttervägg med eller utan frihängande balkong är d-y-r-t. Relativt sett.

Det sista skulle man kunna svälja, men då ska allt det andra vara perfekt, och det är det ju inte. Toleransnivån är å andra sidan en högst personlig sak.

Betong i all ära, men då platsgjuter man mha systemformar, och tilläggsisolerar med valfri tjocklek cellplast/mineralull. Ett ganska vanligt förfarande i Tyskland/Österrike. Enligt min mening får man det bästa av båda världarna, samt att det blir billigare.

tobo skrev:
Jag är övertygad om att det kan bli billigare men man köper en del bekvämlighet också, som med så mycket annat
Beställer man ett jobb, oavsett konstruktionsprincip, ska kundens bekvämlighetsfaktor vara densamma. Att prefab-stomme reses på två dagar istället för ett murat som tar två veckor är givetvis en tidsbesparing, men den får man sätta i proportion till priset och utseendet. Till prefabs fördel talar dock att beställaren inte behöver oroa sig för att hitta rätt byggare.

På din fråga om eget arbete svarar jag att lite drygt 1000 kr köper en kvadratmeter murad 36,5 cm-tjock yttervägg med mineralputs (tjockputs) på.
 
  • systemformar, källarprojekt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortfarande inget namn, däremot en quote, hur fixar man namnet?

Vilka negativa synpunkter hade han på lättbetong/leca?
Det jag personligen reagerar mot i fallet med prefabricerade betongväggar är:
- Den sk putsen på fasaden. Ett prefab hus i betong syns på långt håll, och det är inte ett komplimang.
- Fogar mellan väggelementen. Speciellt om fasaden inte har vare sig burspråk eller andra utstick som skulle göra det möjligt att dölja fogarna i ett innerhörn.
- I praktiken max 20 cm isolering vilket ger U=0,19 W/m2K samt köldbryggor från stegar som förbinder bärande skivan med skalväggen, och även andra ingjutna stålplattor. Dessa anges vara marginella, men det har funnits någon på forumet som haft ett riktigt elände med just den saken.
- 2500 kr för en kvardartmeter yttervägg med eller utan frihängande balkong är d-y-r-t. Relativt sett.

Det sista skulle man kunna svälja, men då ska allt det andra vara perfekt, och det är det ju inte. Toleransnivån är å andra sidan en högst personlig sak.

Betong i all ära, men då platsgjuter man mha systemformar, och tilläggsisolerar med valfri tjocklek cellplast/mineralull. Ett ganska vanligt förfarande i Tyskland/Österrike. Enligt min mening får man det bästa av båda världarna, samt att det blir billigare.
Ang konstruktion:
Det jag kommer ihåg från den senaste mötet som var ett tag sedan var enligt nedan, med brasklappen att jag kan vara senil:
- Att bygga ett större hus i två våningar med stora frihetsgrader gällande bjälklag var svårt att räkna hem med dessa väggar, man var tvungen att ha mindre luft i dem och således sämre isolering.
- Upphängningar innerväggar tyckte han var mycket sämre med sådan stomme (här har jag som sagt ingen egen erfarenhet).

Ang utseendet:
- Putsen förstår jag inte riktigt vad du menar, betongen fås ju med den yta man beställer, sedan målas den med silikatfärg, tycker själv att det är riktigt snyggt på de prefabhus jag har sett.
- Fogarna är absolut något man måste ta i beaktande, däremot så delar jag nog inte riktigt ditt motstånd mot hur det ser ut, tycker in det ser skit ut i sig utan snarare beroende på hur det görs. Lite exempel på prefab som jag personligen tycker ser bra ut, sedan är ju smaken som baken

vimmerby1.jpg
vimmerby6.jpg
vimmerby7.jpg

- Väggarna har 20cm cellplast som du säger och får med betongen ett U-värde på 0,155. Att det sedan förekommer köldbryggor är självklart fallet men även så med murade kontruktioner. Det du pratar om med problem har jag främst sett från en tillverkare och det verkar finnas en hel del personer som är nöjda med resultatet, vi får hoppas att vi till slut tillhör den andra skaran.
- Räknade fel på två smålappar så det landar kring 2300:-/kvm, fortfarande ungefär dubbelt.
- När det gäller platsgjutet har jag undersökt detta som hastigast och att pratar vi pengar så verkar det inte bli billigare. Killen jag pratade med framhävde t o m att priset vi fått var väldigt konkurrenskraftigt och antagligen billigare än platsgjuten konstruktion (platsgjuten betong+cellplast+puts). Förhoppningsvis kommer personen i fråga att fixa med de andra gjutarbetena, platta och mellanbjälklag.

På din fråga om eget arbete svarar jag att lite drygt 1000 kr köper en kvadratmeter murad 36,5 cm-tjock yttervägg med mineralputs (tjockputs) på.
Nyfiken, vilka block pratar vi om i det här fallet, vill kika på egenskaperna?
 
Tobo & isolde: Alltid spännande med pris per m2 väggyta, men ingår hålen för dörrar och fönster i antal kvadratmeter vägg som de angivna priserna på 1000 resp 2300 per m2 väggyta eller har ni räknat bara med själva den faktiska väggytan med hålen bortdragna? Är priserna inkl moms? (intressanta parametrar som kan påverka skillnaden en hel del)
 
Priserna jag angav är inklusive moms och ursparningar för dörrar och fönster. Med prefab räknar de flesta på ytan som helhet, när det görs ursparningar så blir det mindre betong men lite mer arbete med formen så det går på ett ut. Alla tillverkare gör inte på det sättet så kolla det noga i offerter osv.

Sedan tillkommer kostnad för speciallösningar (spotlights i fönster), eluttag i yttervägg osv men det gör det ju "alltid" så att säga, är mer en skillnad på om det gjuts in, fräses ur eller som i trähuset, dras fram innan vägg stängs.
 
Redigerat:
tobo skrev:
....de företag som kom tillbaka med offert var:
Heda
Betonghusarkitekten
Vimmerby
Contiga
KC-betong
Vore intressant att veta hur dessa låg i pris i förhållande till varandra om du skickade samma offertförfrågan till alla(?) Var 2300 / m2 från vimmerby prefab det billigaste av företagen ovan, hur mycket skulle de andra ha, övriga parametrar som skiljer?
 
Det var inte exakt samma offert som gick ut tyvärr, i början hade jag källaren och betonghåldäck med i förfrågan, sedan togs källaren bort och slutligen betonghåldäcket. Jag kan försöka rangordna men ta det för var det är, en uppskattning. Billigast först:

Vimmerby
Betonghusarkitekten
Heda
KC-betong

Jag diskuterade en del med Contiga som sagt men under tiden vi jobbade på offerten så drog de sig ur gällande väggarna och lämnade endast på bjälklaget, alltså har jag ingen aning om vart de skulle hamna ovan.

Jag har tyvärr inte offerterna framför mig just nu men ungefär så såg det ut. Sedan skiljde det något i kostnad mellan de olika för eluttag osv men inte markant. Som jag tidigare nämnde så ska du däremot kolla kostnader för ursparningar osv, där kan det bli markant skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.