Har funderingar runt det här med torktumlare, vilken variant skall man ha?

Kondenstumlaren är ju det vanliga numera, men är det egentligen bättre än frånluftaren? Vi har en kondens idag och tycker att det blir väldigt fuktigt i luften när man kör den.

Måste en frånluftsmaskin ha egen ventilation ut genom yttervägg eller kan man leda slangen till det vanliga ventilationssystemet? Vi kör med forcerat självdrag (fläkt på taket) utan värmeåtervinning på frånluften.

Vi ska ha torkskåp också, detta är tydligen OK att ansluta till ventilationen.
 
E de inte bättre att behålla den goa värmen inne med en kondenstumlare. Värmen är ju inte billig om än fuktig. Sätt in en fuktstyrd fläkt så bör det inte vara någon fara. Eller?
 
Vi har haft två kondenstumlare de senaste åren: Bosch/Siemens. Otroligt bra och pålitliga. Inte tycker jag att det blir så fuktigt i vår tvättstuga. Räcker med att glänta lite på dörren in till resten av huset så märks det inte.
 
Jag tycker också att kondenstork fungerar magiskt bra, t.o.m. vår vidriga Helkama släpper ifrån sig torr varmluft.

Frasse, du måste ha nåt fel på din... :-/
 
Frånluftstorken är något billigare än kondensvarianten. Hade du haft värmeåtervinning tycker jag att valet vart solklart: Frånluftstork.

mvh
David
 
Nåt fel på min..vadå? ;D Klocka, man ska inte sitta uppe så här sent.

Tja, en billig Whirpool ska man kanske inte förvänta sig alltför mycket av, speciellt inte om den står i ett väldigt litet utrymme.

Hmm, får kanske tänka om, fast det är som david säger, en frånluftare är betydligt billigare i inköp. Undrar om den kan medföra märkbart dyrare uppvämning p.g.a att man skjuter ut varmluft till djuren i skogen

 
Har haft bägge sorter och föredrar kondensvarianten trots en större tendens till dammråtteökning. Har denna gång en Whirlpool AWZ 6182, med elektronisk fuktavkänning (som jag inte hade på den förra). Sprillans ny faktiskt. Den sägs skona plaggen då det inte blir lika varmt och även spara el då den slår av när plaggen är torra. Vi får väl se om mellanskillnaden på priset märks på plagg & elräkning.
 
Totte_S
Det där med skona plaggen i torktumlare tar i alla fall jag med en nypa salt.
Tror att det var Konsumentverket för nåt år sen som testade slitaget på kläder i torktumlare, och har för mig att de kom fram till att det mest var en skröna.
Har bistert fått erfara att den stora boven är i stället fel tvättmedel. Går att döda en tröja på en tvätt med fel tvättmedel :( Det enda jag sabbat i TT är ett ´syntetplagg som visst inte skulle torkas i TT..... Dum får Lida  ;D

Frasse: Har du gjort rent kondensorn nån gång?

Vi har oxå en Whirlpool kondens med elektronisk fuktavkänning, funkat 100 hittills. Det enda jag missade var att man skulle köpt en med pump till kondensvattnet så man slipper tömma den dumma lådan.

Frånluft var aldrig aktuellt för vår del, pga uppvärmning med el utan hi-tech återvinning, vp eller annat lyx, och självdrag   ;)


Vill man ha en frånlufts TT, så kan man ju se till att inte ha alltför mycket värme på i det rum där den står + att man ser till att ha tilluft utifrån, kanske en extraventil som man öppnar när TT körs? så borde man inte få skyhöga förluster.
 
Totte_S skrev:
Vi har oxå en Whirlpool kondens med elektronisk fuktavkänning, funkat 100 hittills. Det enda jag missade var att man skulle köpt en med pump till kondensvattnet så man slipper tömma den dumma lådan.
Pump? Vi har också en Whirpool kondenstumlare (6810), efter att ha tröttnat på att tömma behållaren så borrade jag ett hål i botten på behållaren och drog en slang till golvbrunnen (Höjden som tvättpelaren ger hjälper till att skapa ett bra fall). Har fungerarat perfekt i snart 1 år!
 
Kondensvattnet från torktumlaren ska man hälla i ångstrykjärnet. Då slipper man kalkavlagringar!
 
Har en Bosch kondenstumlare och är supernöjd.

Angående nötningen så ÄR det skröna. Skillnaden är att när man tumlar så lossnar dammet och fastnar i filtret. I annat fall så följer dammet med kläderna och lossnar allt eftersom dom används i resten av huset.....

När det gäller att tömma vatten behållaren så stod det i instruktionsboken till vår att det bara var att lossa en slangkoppling på baksidan. Köpa en enkel lämplig slang (på en besninmack t ex kostar inte många kronor) och sen leda ner den till avloppet så åker allt vatten dit av sig själv. Har funkat i tre år nu helt utan problem.

Men varmt blir det på toan helt klart! Har dessutom en fuktstyrd fläkt men den har hittills aldrig behövt starta när torktumlaren går så min erfarenhet av vår maskin är att det inte blir fuktigt i badrummet (5kvm) Fukten ska ju gå ut i slangen ner i avloppet när allt funkar som det ska.

Mvh

Skogstomten
 
Jag är nog övertygad, återstår att prata med chefen ;)

 
David skrev:
Frånluftstorken är något billigare än kondensvarianten. Hade du haft värmeåtervinning tycker jag att valet vart solklart: Frånluftstork.

mvh
David
I vår dokumentation till vårt FTX-aggregat står det att en frånluftstumlare inte får anslutas, om det beror på risk för rost, igenisade filter eller dyligt har jag inte fördjupat mig i eftersom vi har en kondenstumlare. Värt att kolla för den som är mer vetgirig än jag?
 
Aldrig en "frånlufttumlare" ansluten till FTX har ni aldrig sett en igensatt värmeväxlare förr så ska ni få se på faxxx f..... läs noga energiförbrukning för resp typ ....... räkna på antalet timmar den går.... det är ju en värmepunp i kondensen..... = energisnål.....
Då vet jag vad du kommer att välja.... :-X
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.