Snyggt! Som novis undrar jag hur du byggde trappan? På de första bilderna ser jag inga trappreglar?
 
Jag sköt under 45x145 reglar under golvreglarna och skruvat fast dem med 4 uppåtstickande trallbitar, 2 på varje sida om trapp- och golvregeln. Sen är dom självbärande. Har dock satt under marksten på nån av trappreglarna där det inte blev fullt så stumt som på de andra.
På detta sätt gjorde jag på långsidan. På kortsidan gjorde jag en ram av 45x145 med kortlingar mellan. Denna skruvade jag fast i bärlinan med franska skruvar. Även denna är hängande i luften.

Förstår du? Svårt att beskriva. Ska se om jag kan ta nån bild på det.
 
Jag förstår. Vilka mått gäller? Dvs hur långt sköt du trappreglarna under resp ut ur golvreglarna? Och c/c 600 antar jag?

Om man behöver ytterligare ett el två trappsteg, hur ska man göra då?
 
Jag sköt under ca 40cm, och lät 33cm sticka ut. Hade 3 trall som trappsteg.
Ska man ha flera steg kan man ju använda sig av ett vagnstycke vang3_liten.jpg
Annars går det att göra konstruktion tillsammans med bärlinor för att göra flera steg med.
Man ska tänka till när man göra bärlinorna hur man ska göra med trappor m.m.
Titta runt lite på forumet så hittar du lite tips och ideér.
Ett exempel här:


Kommer härifrån: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/121012-mitt-projekt-8.html
 
Underbart. Men var är de numera obligatoriska spotarna? En inramning med det skulle ju höja det hela ytterliggare ett snäpp. Vid höjdskillnaden så skulle de dessutom kunna utgöra en minimering av snubbelrisken vid rätt placering.
 
Har funderat på att sätta spotar. Egentligen är jag inte så mycket för spotar. Men kanske det kunde vara snyggt med spotar i frisen
 
har spottar på det stora däcket...
på etagen nere ville jag ej ha då det sett ut som en dansplats....
 
Cosa 30 från Jula.

aronlidstrom skrev:
Har funderat på att sätta spotar. Egentligen är jag inte så mycket för spotar. Men kanske det kunde vara snyggt med spotar i frisen
 
  • 20110630809.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt snyggt!! :)
Lär nog kolla in dessa själv nu när staketet runt nya altanen börjar ta form.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.