Jag ska fästa slamavskiljaren i berg med bergögla. Har köpt 16 mm med slits och kil. Hur stor borr ska användas och hur långt ska kilen tryckas in i slitsen innan den slås ner i berget?
 
GullanH skrev:
Jag ska fästa slamavskiljaren i berg med bergögla. Har köpt 16 mm med slits och kil. Hur stor borr ska användas och hur långt ska kilen tryckas in i slitsen innan den slås ner i berget?
Jag hade ju gissat på 16mm borr och att kilen bara trycks in så den sitter kvar när du stoppar paketet i hålet.
 
Vis av erfarenhet kan jag nu säga att det inte går med 16mm borr. Fanns inte en chans att få ner bergöglan så det var bara att åka iväg 5 mil till närmaste byggvaruhus och införskaffa 18mm borr a´190:- och då gick det alldeles utmärkt. Jag frågade på 3 olika Bauhaus och de gissade samma sak - använd 16mm borr.
 
vad var det för ytterdiameter på kilen som skulle ner i berget, kollade du inte den först? Eller har jag missuppfattat något?

Det är nog bara i stockholm man kan fråga på 3 olika bauhaus, utan att åka orimligt långt ;)
 
Redigerat:
Problemet var att bergöglorna låg på landet så jag kunde inte mäta innan jag köpte borren. Ytterdiametern var 16 mm men när kilen stoppas i så blir den såklart större.
Jajamän, här finns det gott om Bauhaus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.