Hej!
Har ett enplans atriumhus med vattenburen golvvärme. Ska skruva ner en täcklist mellan klinkergolv och pergogolv. Har med metallsökare försökt lokalisera var värmerören går men har inte fått någon indikation. Metallsökaren fungerar upp till ca 30 mm från föremålet. Min fråga är därför: Kan någon informera om hur stort avstånd det normalt är mellan rörens ovansida och golvets ytskikt.

Man vill ju inte riskera att punktera något värmerör:blushing:!
 
Har du möjlighet att låna en värmekamera? Då sätter du på värmen och kollar via kameran.

Annars kan du limma listen. Under härdningen kan en annan list spänna den mot taket.
 
Tack för tips.

Lyckades dock få tag i en installationsritning från Allbetonghus Skånska Cementgjuteriet för den aktuella hustypen.

Så som ritningen visar ligger matar- och returrören inte i den delen där jag skall montera listen så jag tog chansen att man gjort som ritningen visade, och borrade 20 mm. Än har vatten inte sipprat ut :).
 
Loggan47 skrev:
Tack för tips.

Lyckades dock få tag i en installationsritning från Allbetonghus Skånska Cementgjuteriet för den aktuella hustypen.

Så som ritningen visar ligger matar- och returrören inte i den delen där jag skall montera listen så jag tog chansen att man gjort som ritningen visade, och borrade 20 mm. Än har vatten inte sipprat ut :).
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.