Hej!

Ska lägga om uppfarten och då passa på att lägga ner markspottar på några ställen.
Jag tänker mig att 230v spottar är enklast.. slippa ha en trafo och göra osäkra skarvningar på kablarna, utan istället dra en 230 kabel till den första och sen vidare till nästa osv.
Men jag är osäker hur man ska dra kablarna. Vi ska gräva ur c:a 30cm och fylla igen med 0-30 bärlager osv.
Kabeln jag läst nånstans att man ska ha är en speciell jordkabel som kan grävas ner som den är utan plaströr. Smidigt.. men kan man lägga den i botten och sen ösa över bärlager och padda osv eller kommer man nöta sönder kabeln eftersom bärlagret har rätt stora vassa stenar?
 
Vanligast kör man EKLK för sådana installationer. Det är en 'vanlig' elkabel med mantel och fläta runt.
Jag skulle Rekomedera att du drar gul markslang till respektive ljuskälla för att sedan även dra i vald kabel(t.ex. 'LK'n)

Jag skulle annars faktiskt rekommendera att köra med transformator och löda skarvarna sen på med krympslang eller alt köra med geléskarv godkända för ip68.
Anledningen är att då minskar du antalet felkällor iom att då skippar man armatur med inbyggd transformator. Däremot så måste du förmodligen dimmensionera upp matningen till 2,5 eller kanske 4 kvadrat. Men det kan din elektriker svara på, förmodligen.

Tänk på att det endast är elektriker som får lägga gula slangen i backen.... Sjukt, men så är det. tänkte att det kunde vara bra att veta iaf!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.