Hej
Vi håller just nu på att måla huset.
Vid ett tillfälle tog jag tag i TV-antennen som sitter monterad på gaveln. Kände då att jag fick någon typ av "stöt" eller krypström eller vad sjutton det var.
Jag klättrade ner och drog ur kontakten till antennförstärkaren som sitter kopplad till antennen.
Jag drog även ur antennkabeln som gick in till förstärkaren. Då försvann symtomen. Nu kunde jag hålla tag i antennen utan att få en stöt.
Till frågan, Ska det vara så här ?
Jag måste väl ha något fel på min förstärkare, eller... ???
 
I min nuvarande bostadsrättsförening får man en kort stöt när man tar i antennkontakten. - Helt normalt med HF i sådan här anläggning, enligt installatören. Anläggningen är knappt ett år gammal och kalasbra, även för com hem.
 
;D ;D ;D hihihih

Boxen du drog ur försörjer antagligen din maststärkaren med 24V, vilket nog kan je dig en stöd.
Ingen fara med en stöt. bara du inte slickar på antenn.
 
Maströret skall vara jordat i din potentialskena (Om du har någon) och då kan du inte få någon stöt.
 
Ok, tack för alla svar. Jag ska inte slicla på min antenn, det finns bättre saker att slicka på ;)
Då är det alltså som det ska vara förutom att jag borde jorda maströret. Så som läget är nu blir det nog besvärligt att få till en jordning på ett snyggt sätt. Kan det bli något annat fel om jag skippar jordningen?
 
kan du inte ful jorda i t.ex expansiokärlet på vinden eller dyligt.
 
Jordningen är också ett åskskydd.
 
Låter som om det vore en bra idé att jorda antennen.
Expansionskärl på vinden har jag tyvärr inte.
Kan man kanske knycka lite "jord" i ett vanligt jordat uttag som jag har på vinden ?
 
Jo det kan du göra och det kallas för kompletterande potentialutjämning.
 
Ok, tack för det.
Då jordar vi :)
 
i mitt hus så var det kopplat en 8mm kabel från anten mast till den gammla gjutjärns avloppstammen (borta nu) det kallar jag gjord ;D
 
Monterade upp en hederlig mast med sprötantenn på skorstenen i helgen, blev kalasbild på TV'n, men antennen sticker upp som en redig åskfångare.
Frågan är om det är värt att försöka jorda den trots att hela härket är i aluminium och att det kommer att bli lite besvärligt att dra kabel snyggt, det finns varken el eller vattenrör på vinden?

/T
 
Hej igen
Detta är en "gammal" sträng som jag nu väcker till liv.
Jag jordade mitt antennarrangemang via en vanlig 220-kontakt på vinden.
Allt flöt på bra tills nu då min jordfelsbrytare började lösa ur med jämna mellanrum. Likaså fick jag en massa störningar på en del av mina marksända digitala kanaler (boxer). Jag kopplade då ur jordningen och alla problem försvann!?

En kompis som tidigare jobbat i radio&TV-branchen tyckte det verkade mycket märkligt att jag fick ut ström i antennen. Han trodde det härrörde från TV:ns högspänningssida.

Vad gör man ???
 
Det är inte alls ovanligt med lite extra antennström. Ibland kan det vara tillräckligt för att man ska se en liten gnista när man sätter in kontakten i TV:n.
 
Jo men vaddå ?
Var kommer strömmen ifrån ?
Ska antennen vara jordad ?
Det måste ju ha varit något fel eftersom min jordfelsbrytare hela tiden löste ut?
:-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.