Hejsan, som topic lyder så är jag ute efter en bra och hyfsat liten avfuktare. Temperaturen i källaren går inte under 15 grader. Är helt lost när det gäller detta ämne men är det någon som har ett bra förslag? Hur är det med ventilationen i en källare? Nu när det är sommar ska man ha ventiler samt fönster öppna för att ha ett bra drag igenom källaren eller ska man ha allt helt stängt?

Tacksam för svar...
 
Skaffa en riktig kondensavfuktare med kompressor (Woods, KCC, Mitsubishi etc) som drar minsta ström och går att lägga slang till avloppsbrunn eller dito rör.

På sommaren vill man hålla nere fukten i källaren och inte ha ventilerna mer öppna än nödvändigt om det inte är väldigt varma soliga dagar och uteluften på dagen kan värma upp källaren några grader. (På vintern vill man förmodligen heller inte ha in den då kalla uteluften men ringa risk för fuktproblem under vinter med den innetempen).
 
Man ska ha ventiler stängda om man ska använda en avfuktare. Och allt ska tätas med folie. Då skapar man en torr klimat i grunden. Värst är situationen under sommaren. Speciellt under
rötmånaden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rötmånaden

Man vill inte få den fukten under grunden!
 
Tack för svaren, ska kolla lite på en woods, synd bara att priset sticker iväg lite:(
 
Du kan kolla på Jula med. Men den har inte så stor effekt. Å andra sidan är det bättre med en för liten än ingen alls.
 
Glömde fråga en sak, som är ganska viktig tror jag. VI har ju en öppen källere, d.v.s. vi har en trappa ner till den utan dörr, precis som en över och undervåning. Hur blir det då om man sätter in en avfuktare? Kommer den att ta från övervåningen, eller kommer det att fungerar ändå? Vll ju att den "bara" ska avfukta källaren.

Angående budget så tänkte jag lägga ca 3000. Har ni nåt bra förslag på en avfuktare. Klarar den ca 50 kvadratmeter så är det bra. Skulle även vilja att den värmer upp utrymmet. Har hört att woods maskiner gör detta?
 
Redigerat:
ankan_84 skrev:
Har precis köpt en Zibro DD 108.
Det är en kombimaskin. Den drar lite mer i ström men å andra sidan så går effekten ut i rummet iform av värme. Den klarar även temperatur ner till +1 grad men vet inte om det har någon betydelse för dig?
 
Det är bara sorpsionsavfuktare som fungerar i minus temperaturer. Men o andra sidan vet jag ingen som har minusgrader i grunden. Själv hade vi + 5 vid minus 22 utanför. Och grunden är inte isolerat.
 
Sitter o kollar på en Woods DS12, den verkar ju fungera bra. Då det aldrig blir under 15 grader i källaren så tror jag den passar bra, eller är den för liten?
 
Eftersom huset är öppet mellan bottenvåning och källare måste avfuktaren(-arna) vara tillräckligt kraftig(-a) för att avfukta hela huset. Alla ytterdörrar och fönster måste hållas stängda överallt. Nödvändig ventilation genom ventiler. Den avfuktade och lätt uppvärmda luften kommer att stiga uppåt från aggregatet. Förr i tiden var man smart och hade en dörr till källartrappan...
 
Misstänkte det, men jag tror ja köper en hyfsat stor och skulle den inte räcka till så får jag komplettera med en till. Bättre med en än ingen alls. Vilken fuktighet vill man ha i en källare?
 
Källare eller inte. Bäst är ca 50%.
Men för att inte få problem under 70%.
Över 70% i max 3-4 veckor. Det är nu det är som värst!
 
Tycker ni att jag ska köpa en woods ds12 med tanke på att övervåning och källare ditter ihop eller behövs det en större?
 
Det blev en Woods DS36, fick prutat ner den till 3600. Den verkar bra och kraftfull. Angående öppningen mellan källare och övervåning så spelar det ingen roll då kall och fuktig luft går ner i källare och då tar avfuktaren hand om den, detta sagt från Woods själva då jag ringde och frågade.
 
Hej ankan_84, hur fungerar din Woods DS36? Jag funderar på att köpa en sådan. Vart köpte du den eftersom du kunde pruta ner den så? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.