Finns det någon köksblandare som är bättre än någon annan när det gäller att klara av nollgradigt vatten. Ska installera en köksblandare i ett kök som inte är uppvärmt på vintern. Stänger av huvudkranen för inkommande vatten och tänker linda en värmekabel runt rören under bänkskåpet. Räknar med att värmen ska sprida sig upp till blandaren och på så sätt undvika frostskador. Är Biltemas köksblandare för några hundra att föredra framför en blandare för tusentals kronor, med tanke på att man kanske ändå måste byta blandaren om den trots allt fryser sönder.
 
Du kanske redan tänkt på det alternativet, men är det inte enklare att tömma rören när du ändå ska stänga av ledningarna? Måste ju vara enklare än att böka med värmekablar och så. Men du kanske ändå vill kunna slå på vattnet ibland på vintern?
 
Jag vet ett kök i en föreningslokal som står ouppvärmt när det inte används. Vattnet går där i PEM-slang och inte i kopparrör. Blandaren har hållit i flera år nu och har frusit otaliga gånger. Med detta vill jag inte rekommendera en lösning där blandaren ofta fryser, men uppenbarligen kan blandare tåla en del. Jag tror att det är en FMM-blandare.

Erik
 
Jag hörde något om FMM contra MA, Den ena har keramiska ventiler, de mår inte bra av att frysa. Det var för några år sedan.
 
Jag skruvar ur insatsen på mina blandare när jag kallställer huset och blåser ur dem, det räcker gott och väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.