Själv har jag solfångare och en braskamin med lite värmeväxlare till vatten. Standard solvärme system matar ju värmen in i ackumulatortanken automatiskt genom en slinga, när det blit tillräkligt varmt i solfångaren.

Till värmeväxlaren i braskaminen/kökspannan ta från tankens botten och från värmeväxlaren in i tanken någonstans mitten till toppen. Extra pump behövs som kan styras med en rökgastermostat (tillbehör för vedpannor). Beställ ackumulatortanken med extra anslutningar, det kostar inte mycket mer.

Luft/vattenvärme till det hela är svårare. De flesta produkter har integrerade vattenberadare som är värdelösa i detta fall. Om du kan installera en frånluftvärmepump, så fick jag nyss en tips om comfortzone ce50l. Har hög effekt och är inte billigt. I Tyskland säljs en vp med ungefär samma effekt som en IVT490, utan beredare, mindre i storlek, och billigare (ca 2000 Euro).

http://www.paul-lueftung.net/?s=1&c=0&SID=1cac24421d847a4b23b363c25fec53a8

klicka på pdf filen bredvid "Typ Mini und Mini IW" och där finns bilder hur den ser ut.

Jag själv funderar på att komplementera med en frånluftsvärmepump som kan anslutas till min ackumulatortank. Under vintern borde sammankörning inte vara ett problem, vp effekten blir helt enkelt mindre om vatten i tanken är varmt (t.e. när man elda). Under sommaren kan vpen vara avstängd för att utnyttja solfångare. Att styra allt helt automatiskt är kanske svårt.
 
rogge_vvs skrev:
Euronom har lösning på detta, har installerat några stycken och det fungerar som det ska. [länk]
rogge
rogge, vad anser du om dessa då? http://www.nordic-trabygg.se/
Jag har tyvärr inte möjlighet att ha vattenburen värme, men OMMMMMMM så skulle jag satsat på något liknande ;)
 
http://www.nordic-trabygg.se/varme/images/nordic_varmeberedare_systembild.jpg
Systemlösningen är densamma som Euronoms, men Euronoms ack ska vara utvecklat och testad under 8 år, och de har en "egen" luftvattenpump. Men det ser helt klart intressant ut. Någon som vet prisbilden på Nordic träbyggs produkter?
Jag har tyvärr inte möjlighet att ha vattenburen värme, men OMMMMMMM så skulle jag satsat på något liknande
Varför ingen möjlighet?
rogge
 
rogge_vvs skrev:
http://www.nordic-trabygg.se/varme/images/nordic_varmeberedare_systembild.jpg
Systemlösningen är densamma som Euronoms, men Euronoms ack ska vara utvecklat och testad under 8 år, och de har en "egen" luftvattenpump. Men det ser helt klart intressant ut. Någon som vet prisbilden på Nordic träbyggs produkter?
Jag har tyvärr inte möjlighet att ha vattenburen värme, men OMMMMMMM så skulle jag satsat på något liknande
Varför ingen möjlighet?
rogge
Gammalt timmerhus med sidiplattor på utsidan som har bottensyllen ca 2 dm under marknivå :'( Inte en chans att få in en acctank någonstans i kåken >:(
Hmmmmmmm, kanske bygga ut trapphuset ::) Varför tänkte jag inte på det förut :-[
 
Inte en chans att få in en acctank någonstans i kåken
Jag ser inte problemet som ett "problem" utan en möjlighet att använda fantasin! Har du tittat överallt i huset? Har du tänkt på att det går specialbeställa ackar? Har du hört med en duktig röris eller två? Allt går att lösa och jag menar allt.
Gammalt timmerhus med sidiplattor på utsidan som har bottensyllen ca 2 dm under marknivå
Vad har detta med saken att göra?
Fundera ett tag och gå en runda i huset och tänk utan begränsningar och låt fantasin flöda. Jag lovar att du kommer på hur det skulle kunna gå till, sen är det bara att få tag i någon som gör som du säger, alternativt göra det själv :cool:.
rogge
 
Tja, det största problemet heter väl pengar :) Vi måste gräva ur och byta syllen, riva av fasaden och byta den, mura om 2 kakelugnar, lägga om taket :-? Dessutom är det direktverkande el som uppvärmning :-[ Men vi har gett oss f-n på att vi ska få till det innan vi får vila för gott, vi är 68 (gubben) och 61 (jag) ;D
 
rogge_vvs skrev:
Någon som vet prisbilden på Nordic träbyggs produkter?
rogge
Jag har några prisuppgifter på Nordic träbygg, visserligen från 12 december men de borde väl inte ha ändrats så mycket. Vad vill du veta?
 
morsan skrev:
Tja, det största problemet heter väl pengar :) Vi måste gräva ur och byta syllen, riva av fasaden och byta den, mura om 2 kakelugnar, lägga om taket :-? Dessutom är det direktverkande el som uppvärmning :-[ Men vi har gett oss f-n på att vi ska få till det innan vi får vila för gott, vi är 68 (gubben) och 61 (jag)  ;D
Det beror väl på hur stor ack-tank du behöver? Det finns ju ganska många som bara har 70x70 cm i bottenyta, i alla fall 500-liters tankar.
 
Tja, det största problemet heter väl pengar
Jag förstår, men nu har vi kommit från
Inte en chans att få in en acctank någonstans i kåken
till att det felar pengar. Fantasin och lite postivt tänkande löser detta också, hur mycket energi gör ni av med idag? Och vad skulle ni kunna tänkas spara genom diverse åtgärder? Hur mycket är ni beredda att göra själ, finns det släkt, vänner, hantverkare som är beredda byta tjänster eller ställa upp för er? Och sedan är det bara att gå till banken med den hemräknade investeringen för huset och er själva. OBS tänk på att tilläggsisolera när ni ändå håller på  ;).
rogge
 
rogge, du har PM
KJE: jo, jag har hittat var vi kan ställa den, men räcker det med 500 liter för 240kvm i 2½-plan??? Det värsta är ju att vi inte har vattenburen värme, då hade vi fixad det direkt ;)
Vi har 2 kakelugnar med eldningsförbud som jag funderat på om det går att bygga upp med olivinsten isf trad tegel, eller om det går att använda det gamla kaklet utanpå en vattenburen :-/
GAAAAAAAAAAHhhhhh, ge mig en mille någon ::) Vilken kåk vi skulle få ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.