Vi håller på att renovera vår gillestuga och har bestämt oss för att försöka behålla taket (råspont på gamla reglar ca 40-50mm). Takhöjden är ca 2,10 och vi skulle därför behöva så "platt" belysning som möjligt, gärna spottar men det vet jag inte om det ens är möjligt dels med tanke på det korta avståndet till betongtaket och dels för att taket redan sitter på plats så hur gör man med sladdar och allt?
Tar tacksamt emot tips på hur ni med liknande problem har löst dessa? Jag vet någon som byggt falska bjälkar och monterat spottarna i dessa, kanske ett alternativ?

Tack på förhand!
 
- Måste du ha takbelysning? Vägglampor funkar oftast bra, sätt flera. Så har vi i vårt förråd i källaren, typ en klassisk glob på sockel som man sätter nästan uppe i tak/vägg vinkeln
- Grunda plafonder, köpte själv till vårt badrum i källaren, dessa bygger under 10 cm
- Utanpåliggande spottar bygger bara några cm
- Finns ju fantastiskt mycket på LED-sidan, minimala LED-puckar och downlights som alstar minimalt med värme
 
Vägglampor är en bra ide om man kan hitta några snygga! Utanpåliggande spottar är också ett mycket bra förslag, hade dock varit snyggast att bli av med allt vad sladdar heter. Tror jag ska ta mig till en lampaffär imorgon och se vad utbudet är. Tack för bra förslag!
 
Håller på hemma hos mig själv ( för en gångs skull =) och har liknande problem i barnens rum, relativt lågt i tak och dåligt med utrymme för att fälla in spottar. Har bestämt mig för en utanpåliggande strömskena, ca 2 meter lång, med spotlights som riktas mot garderoberna - väggarna. (genom att få ljusa väggar kommer rummet se större ut).

För att få ljus rakt ned mot golvet, där barnen leker, kommer även sätta upp ett par enkla porslinslamporhållare, E27 och i dessa skruva i LED-lampor.
refled_par30_150.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.