Hej,
efter att ha sökt massor på forumet så kände jag ändå att jag behövde skriva en egen tråd för att få den hjälp jag behöver.

Jag och min sambo har letat hus ett bra tag nu. Men eftersom vi inte har möjlighet till att låna så mycket pengar har vi inte hittat nått bra hus.
Nu har vi tänkt om!

Vi har möjlighet att få köpa en tomt ganska billigt. Tomten är inte avstyckad ännu.

Sen har vi även hittat ett hus som i så fall ska flyttas till den här tomten.


Hur gör man??
Jag antar att tomten måste vara avstyckad och klar innan man kan flytta dit huset, och även bygglov?

Snälla hjälp, hur går vi tillväga så att allt blir i rätt ordning?

Mvh
Lotta
 
Är den befintliga tomten inom detaljplanerat område? I så fall, kontrollera att befintlig detaljplan kommer medge storleken på det hus ni tänker flytta dit.

Är det oklart kan det vara en idé att söka förhandsbesked om det.

Se till att i köpet av tomten reglera villkoren så att en genomförd avstyckning är en förutsättning för genomförandet av köpet.
 
Den första frågan är ju om tomten verkligen kan styckas av, om det är inom detaljplanerat område och den uppfyller kraven på storlek osv (framgår av detaljplanen) så bör det inte vara ngt problem. Kolla med kommunens bygglovsavdelning om vilka regler som gäller för området.

Ofta så begär man ett förhandsbesked inför en avstyckning, då får man klart med kommunen att man kan få bygglov för ungefär det hus man vill bygga. Fördelen med förhandsbesked istället för att gp in med en ansökan om riktigt bygglov är att det är billigare (synd att få avslag efter en fullständig ansökan med kostnader), det kan också gå snabbare.

I ert fall vet ni vilket hus exakt som skall byggas, om det vid en muntlig kontroll verkar OK med bygglov, så kan ni gå in med fullständigt bygglov för huset.
 
Ordna förhandsbesked på vad ni tänkt göra på tomten.
Vänta och se, sen kan ni gå vidare och undersöka om huset ni tänkt flytta är något ni skulle kunna få bygglov för.
 
När ska man kontakta lantmäteriet då?
Efter att vi pratat med kommunen om både förhandsbesked och att tomten är okej att bygga på?

Man får inte börja bygga något alls innan man fått det fullständiga bygglovet klart eller?

Tack för snabba svar!
 
Så snart ni har fått förhandsansökan beviljad kan ni ge lantmäteriet i uppdrag att starta förrättning för fastighetsbildning. Men ett gott tips är att FÖRST av allt avtala med säljaren SKRIFTLIGT om markköpet. Upprätta avtalet så att köpet villkoras med att ni erhåller positivt förhandsbesked. Och observera att muntliga avtal om fast egendom är ogiltiga.
 
lotta88_p skrev:
När ska man kontakta lantmäteriet då?
Efter att vi pratat med kommunen om både förhandsbesked och att tomten är okej att bygga på?

Man får inte börja bygga något alls innan man fått det fullständiga bygglovet klart eller?

Tack för snabba svar!
Försök att läsa på så mycket du kan bla här på BH. Det är svårt att sätta sig in i allt men du har enorm nytta av att förstå processen.

Sen får ni inte ha bråttom. Förhandsbesked tar tid, sen ska det styckas av det tar också tid.
 
Förmodligen måste ni också söka om rivningslov för huset ni ska flytta.
 
Säljaren av tomten känner vi. Så de ska inte vara några problem med villkoren där.

Huset vi ska ha vill kommunen redan få bort från där det står. Endast tillfälligt bygglov på det huset, på den platsen. (p.g.a. industrier). Så rivningslov borde inte vara så svårt.

Tid har vi förstått att det krävs en hel del av. Men det kan det vara värt. Det är fruktansvärt svårt att hitta ett bra hus till rätt pris på rätt plats här omkring. Detta huset är ändå bara ca. 12 år gammalt.

Tack igen!
 
Antag för ett ögonblick att bekantingen med tomten avlider. Eller skiljer sig. Eller ångrar sig. Eller något annat dumt, trist och oväntat. Isåfall får ni nytta av avtal. Ett skriftligt, alltså.

Mitt andra tips är att inte underskatta kostnaderna. Husflytt kostar mer än man kan tro. Men detta är givetvis en smula utanför ämnet för tråden.
 
Som billy_baver skriver skriv papper!
Om allt är så självklart och problemfritt är det i så fall lätt att få ner det på papper.

Du kanske kan börja med att få fram ritningar på huset så du sedan kan börja undersöka om det är lätt eller svårt att ta det i delar.
 
Ja, det gäller nog att ha papper på allt, och ha villkor på allt, innan ni sätter igång. Tänk vad jobbigt om ni köper huset och bokar med husflyttarfirman och sedan händer det nåt så att ni inte får tillgång till tomten.
 
Det har ni rätt i faktiskt. Alltid bra att ha allt skrivet. Husflytten är inte alls utanför tråden. Jag behöver ju hjälp hela vägen fram. Eller ja, tips och råd iaf.

En snickare (svåger) ska undersöka huset idag just inför flytten.

Och till helgen ska vi prata med ägaren till tomten. Spännande det här ju. =)
Nästa vecka ska vi prata med husägaren. Sen får det väl bli banken nästa när man väl fått klart priserna för hus och tomt.
 
Mest lättflyttade bland nyare hus är så kallade volymhus. I synnerhet enplans volymhus. De är i princip nästan helt monterade på fabrik, och forslade som container-stora block direkt till byggplatsen. Denna teknik gör volymhusen lika lätta att demontera och flytta vidare sektionsvis. Modulent och Älvsbyhus bygger enligt denna princip.

Men de flesta prefabhusen består av fabriksbyggda block av varierande storlek. Villorna levereras - i princip - som IKEA:s platta paket. Rör det sig om ett sådant hus är jag mycket osäker på om det är överhuvud taget ekonomiskt försvarbart att flytta det. Eftersom normalvillan är konstruerad med bärande hjärtvägg från gavel till gavel kan man bara välja mellan att antingen demontera huset block för block och återuppföra (enligt ursprungsprincipen) eller flytta HELA huset i ett enda svep (vilket givetvis är en komplicerad manöver).

Jag är mycket nyfiken på snickarsvågerns syn på saken.
 
lotta88_p skrev:
Det har ni rätt i faktiskt. Alltid bra att ha allt skrivet. Husflytten är inte alls utanför tråden. Jag behöver ju hjälp hela vägen fram. Eller ja, tips och råd iaf.

En snickare (svåger) ska undersöka huset idag just inför flytten.

Och till helgen ska vi prata med ägaren till tomten. Spännande det här ju. =)
Nästa vecka ska vi prata med husägaren. Sen får det väl bli banken nästa när man väl fått klart priserna för hus och tomt.
Försök att ställa in dig på att det tar mycket längre tid än vad du tror att göra allt. Själv är jag rätt ivrig och driven och när något tar stopp i några månader för någon på kommunen ska göra sitt blir man helt tokig men så är det. Sen är det andra moment som också tar tid men du/ni behöver vila ibland också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.