Hur lång spännvidd kan man ha på 45-reglar (t.ex. 45x195) om man lägger dem ned? Tänkte ha dem som trappsteg för att slippa fler vangstycken än de yttersta.
 
Ca 80cm skulle jag tro.
 
Jag skall ha ca 130cm i min trapp, men då har jag tre stödpunkter.
 
Håller me wanegardh, ca 80 borde funka för man har ju c/c 60 på 28 mm trall.
 
Annars är det ju inte så svårt att lägga en regel på två punkter och känna sig fram.
 
Jag lovar att cc 200cm fungerar (har det på min bryga), men frågan är också vad trappen skall vara till. Hållfasthetsmässigt är det inga problem, men svikten.
 
Jag kommer nog bygga min långa trappa med liggande 45-reglar, spännvidd drygt 120cm utan extrastöd. Lilla 180cm-trappan är jag mer tveksam till.
Testade att lägga en 45x195 på 130cm spännvidd och det var väldigt stabilt, ska dessutom ha trallbrädor ovanpå reglarna för att smälta in lite bättre.
Sökte även och hittade följande tråd där det byggts liknande trappor med gott resultat.
http://www.byggahus.se/forum/altan-...nering-av-trappsteg-fraga-om-vagnstycken.html
 
Jag tänkte bara på svikten, hållfasthetsmässigt tål dom väl hela sin längd förmodligen men det blir en jobbig trapp att gå i ;)
 
Jan-Å skrev:
Jag tänkte bara på svikten, hållfasthetsmässigt tål dom väl hela sin längd förmodligen men det blir en jobbig trapp att gå i ;)
Ingen märkbar svikt vid 130cm med en liggande 45x195 åtminstone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.