Y
Jag har som en källare under huset.

grovkross stenar i botten. Ska täcka detta med byggplast sen.

Sidorna är lättbetong block eller vad jag ska kalla det..

Funderar lite på om man kunde fästupp frigolit på sidorna och kanske även källartaket.

Hade det gjort något skillnad måntro? Ska ju inte vara något biologiskt under huset sägs det för mögelrisk å så.... mögel är jag drabbad av redan pga fukten...


--

Sen spekulerade vvsfirman lite i att ha oisolerad volymtank därnere och låta den läckande värmen skapa lite balans också...

561561516516516.jpg
 
Isolering och en avfuktare klart..
 
Y
fast vad för slags isolering. när man besiktar hus får man ju nedslag på om det ligger isolering å annan bröte under huset
 
Om du har plast på marken kan du ha vanlig mineralull. Men kör med cellplast för säkerhetsskull.
 
Yrrol skrev:
Sen spekulerade vvsfirman lite i att ha oisolerad volymtank därnere och låta den läckande värmen skapa lite balans också...
Jag tror den skulle läcka någon kW när det är som kallast, med andra ord en hel del energi. På sommaren blir det mindre eftersom det dels är varmare i krypgrunden och dels är framledningstemperaturen lägre. Men har du fuktproblem därnere är det nog bättre med en avfuktare.
 
Y
jo jag har två avfuktare redo, men var öppen för isolering oxå
 
Om du ska isolera så isolera väggar samt marken det räcker för att höja temperaturen där nere. Varmare luft kan ha högre RF. Lägger du sedan på plast på marken så får du inte upp lika mycket markfukt.
 
min tanke är att kolla runt om du kan hitta nån i närheten som sprutar skum och i den miljön bör det nog vara stängda celler

och då kan de gå på och spruta överalt både mot marken och väggarna och mot golvet i huset så får du helt tätt när det sväller och härdat

men då ska du inte ha andra tätskikt i golvet så att fukt stängs in där men kan det torka in i huset så bör det inte bli ett problem
 
Y
Kan återrapportera att plast på golvet gjorde nytta.

Innan så var det kondensdroppar längst alla isolerade vattenrör.
Efteråt vad det torrt.

Isolera får bli ett projekt nästa sommar.
-Funderar på bygga isolerade lådor som bakar in allla VVS rör.



Däremot funderar jag, har för mig någon skrev att efter att jag har plastat golvet, så kunde jag likagärna stänga ventilationen...
- Är det sant, vore det en fördel nu när det blir kallt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.