Måste nog mest troligt rikta golvet när vi ska slita bort en massa parkett och sätta golvspån och sen nytt golv. Vad bör man ha för dimension på virket som man riktar med dvs skruvar jämte mellanbjälklaget...fast i "rätt" nivå...?...någon somhar tips?bilder?
tack på förhand
/
M:)
 
Dimensionen måste klara dom skruvar som du använder för att fästa i bjälklaget med.
Om du vill ha full bärighet för golvspånet 22mm och du har x meter i spännvidd så titta efter vad litteraturen säger om cc mått och dimension om dina befintliga bjälkar uppfyller detta krav så räcker det med 145x45
Dra fransk träskruv med bricka 60cc och lim
Kottla golvet ordenligt lämpligen där du får tvärskarvar på spånet.
 
så det är fransk träskruv som gäller?Där man kottlar hur gör man infästningen mot bjälklaget?
/
M
 
Du behöver inte andvända franskskruv, om du limskruvar håller det med 6x90 skruv.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Fransk skruv är ett elände och borde i lag förbjudas.
(Tycker jag)

Spika rakt genom golvbjälken rakt in i kottlingen.

Protte
 
prototypen skrev:
Fransk skruv är ett elände och borde i lag förbjudas.
(Tycker jag)

Protte
Jag håller med fullständigt totalt överreklammerat skit.d^_^b
 
Rikta golv är aktuellt för mig också.
Har golvbjälkar på övervåningen med ett cc mått på ca 65 cm.
Skall precis som TS lägga golvspån nu och behöer rikta åt båda håll, dvs golvet lutar från alla håll inåt centrum av huset.
Tänkte använda 45x195, limma och spika med 5" blir det otillräckligt enligt vissas mening? Är skruv bättre och/eller enklare att fästa med...?

Räcker det att lägga en ny regel på ena sidan av befintlig bjälke eller måste det vara på båda sidor? Med tanke på att cc är något mer än standard 60.

/Christer
 
Sätter du en på ena sidan av varje bjälke blir det väl cc 60?
 
  • Photo-0238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Golvreglarna är ganska vridna oxå, se bild, blir nog lite pusslande för att fästa ihop ny och gammal regel??
Jag menar, den nya vill man ju skall stå lodrätt och då blir det inte mycket yta mellan ny/gammal för limmet att verka på. Samtidigt kommer den nya regeln vilja vrida sig likadant när man spikar ihop dem....
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
DavidAhola
  • Laddar…
BobLewis skrev:
Rikta golv är aktuellt för mig också.
Har golvbjälkar på övervåningen med ett cc mått på ca 65 cm.
Skall precis som TS lägga golvspån nu och behöer rikta åt båda håll, dvs golvet lutar från alla håll inåt centrum av huset.
Tänkte använda 45x195, limma och spika med 5" blir det otillräckligt enligt vissas mening? Är skruv bättre och/eller enklare att fästa med...?

Räcker det att lägga en ny regel på ena sidan av befintlig bjälke eller måste det vara på båda sidor? Med tanke på att cc är något mer än standard 60.

/Christer
Det duger alldeles utmärkt med spik.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
BobLewis skrev:
Golvreglarna är ganska vridna oxå, se bild, blir nog lite pusslande för att fästa ihop ny och gammal regel??
Jag menar, den nya vill man ju skall stå lodrätt och då blir det inte mycket yta mellan ny/gammal för limmet att verka på. Samtidigt kommer den nya regeln vilja vrida sig likadant när man spikar ihop dem....
Har samma problem med mina bjälkar vad finns det för lösning på detta?

/Kyling
 
Kilar.
 
Övanpå?
 
Som mellanlägg mellan den gamla vridna bjälken och de nya så att de står rakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.