Hela trädgård är bara sand :(
Hur ska jag plantera den? Vanlig matjord? Eller blandning. I så fall med vad? Barkmull?
 
Hej där, rhododendron är väldigt vackra, de verkar också tåla en del utom allt för mycket sol. Norrsida hade vi tidigare med begränsad solstrålning och de var fina.

Nu har vi också planterat, i samma underlag som du. Jag grävde ur en planteringsgrop, fyllde med rhododendronjord och planterade. Tre år sedan, växer fint och blommar härligt trots att de har sol en stor del av dagen. Jag gödslar lite korn också innan blomningen och lite fram i augusti, vet inte om det är ok men de växer på bra iaf.

Kjell G
 
Har du köpt jorden eller blandat själv?

Vi har 5 mycket stora "plantor". Gissar att vi behöver en 3-4 stora säckar per planta. Magnolian behövde 5.
 
Rhoddisar gillar sur jord så de kommer trivas bäst om du planterar dem i sådan.
 
Dalbotös skrev:
Rhoddisar gillar sur jord så de kommer trivas bäst om du planterar dem i sådan.
Jaha? Och hur ska det gå till? Ska man blanda citron i jorden? ;)

Jag kan inget om detta. O skulle uppskatta om ni leder mig.

Tackar i förväg.
 
Man köper rhododendronjord. ;) Eller för all del, torvblock.

http://www.rhododendron.se/ längst ner till vänster finns "odlingstips", kika där.
 
Dalbotös skrev:
Man köper rhododendronjord. ;) Eller för all del, torvblock.

[länk] längst ner till vänster finns "odlingstips", kika där.
Nu är jag med :D

Tack. d^_^b
 
Jag har blandat proportionerna 2 påsar ogödslad okalkad torv och 1 påse barkmull och använt till rhododendron. Man får gödsla efteråt. Man ska ta till rejält inbillar jag mig, dvs gräva undan ganska mycket och fylla på med mycket torvblandning.

På en löprunda för ett tag sedan noterade jag en skylt i Göteborgs botaniska trädgård som prisade azalean som trädgårdsväxt och rekommenderade att plantera den i ren torv, fast privatpersoner borde blanda sand i torven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.