Våra buskar, planterade förra året, frös såklart bort i vinter men det kommer nya skott. Tyvärr är det någon som käkar på bladen, ganska rejält, så jag är osäker på om det blir blomning i år? Kan man behandla och med vad?

De var väldigt fina förra året och fjärilar dreglade kring dem :) de får gärna komma tillbaka!

Kjell G
 
Finns tyvärr många som gillar just fjärilsbusken. Kan vara allt från "mördarsniglar" till andra insekter som kommer om natten. Finns snigelmedel att strö ut i förebyggande syfte samt håll koll på larver, gömmer sig gärna på undersidan av bladen där solen inte kommer åt.

Annars kan jag rekomendera andra sorter av just Buddleja, finns vissa som är med härdiga än andra, har man en sort som du har rekomenderas att täcka den inför vintern med granris och löv.
 
Tror inte vi har sniglar, men larver låter troligt. Kan man spruta på nåt? Beträffande sorten så ska jag kolla om jag har lappen kvar, även om jag tror att härdigheten är OK för oss (zon 2-3) men lite granris är säkert inte fel.

Kjell G
 
Men kan ni inte vända på bladen eller kika nere och omkring busken? Kanske ett foto på skadorna?
 
Att spruta på en växt utan att finna ohyran ser jag som ganska bortkastade pengar.
Du kan testa med att spruta på såpalösning. Det kanske gör att larverna inte gillar "smaken"
Lycka till! Hoppas att du hinner få upp ett par blommor i år.
/Stefan
 
Har fortfarande inte hittat några kryp, inte behandlat heller. Det står två stycket bredvid varandra men det är den ena (som var störst förra året) som är angripen. Bild två är på den "friska" busken.

Det finns blomknoppar så jag tror det kommer nåt i år också även om de inte har lika mycket som första året.

Kjell G
 
  • IMG_0340[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0341[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle hålla noga efter och gräva ut runtom en större ring för att hålla undan gräset. Det ser absolut ut att vara gnagskada och att spraya på såpavatten skadar inte. Sedan skulle jag ta hand om busken efter alla konstens regler om allmäntillståndet är lite sisådär.
 
Det senaste har jag inte märkt att de nya bladen påverkats. Sen kan jag inte "konstens alla regler" :( så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera busken. Det är som sagt bara den ena som fått dessa skador. Men lite såpvatten kan man ju kosta på sig :)

Kjell G
 
Kan tänkas att du även kan gödsla lite nu under sommaren. Använd ett gödsel som inte är allt för mycket kväve i. Flytande näring som tex biobact eller liknande. Dosera som det står på flaskan och vattna rikligt. Se till att göra så med jämna mellanrum för att bygga upp växten till att bli mer motståndskraftig. Gödsla inte för sent bara på året då växten vill hinna förbereda sig för vintervilan.
Hoppas att du lyckas väl.
 
Funderade på Blåkorn men då går det bort. Tack för tipset, ska ge växterna vad de tål ;)

Kjell G
 
Detta med "konstens alla regler" är att man inte ska ha gräsmatta ända upp till busken och försöka hålla fritt från växtlighet en bit runtom. Kanske du skulle vidga den gräsfria cirkeln lite? Sedan är ju problemet att gräs/ogräs gärna vill ta över naken jord. Ett tips är att täcka med gräsklipp.

Om det inte finns några gnagskador på de nya bladen så kan ju tänkas att djuret ifråga har gett sig av och problemet därvid är löst. Busken ser ju grön och fin ut ändå, så det är nog ingen fara för dess framtid.

Benmjöl är ett bra gödsel att mylla ner så här års. Innehåller inget kväve men mycket fosfor. Är naturligt, dvs bryts ner långsamt.
 
Ja det där med "konstens alla regler" innebär eg. inget annat än att:
- Utöka bar jord kring busken. Gräsmatta tar förfärligt mycket näring från buskar och nyplanterade träd. Det där med grästäck är jättebra! Håller även jorden fuktig vid torka. Vattna vid torka!
- Hålla koll på bladen efter färska angrepp. Ta en dutt med spåvattnet vid misstanke.
- Gödsla men då gödslar du med icke kvävegivande gödsel typ höstgödsel (ja jag vet att en del tycker det är onödigt men vid lite sämre allmäntillstånd av en växt kan man försöka göra det bästa). Kväverikt gödsel läggs aldrig på efter midsommar gällande vedartade buskar. Förvisso blommar buddlejan på årsskotten men vi vill ju att hela växten ska överleva vintern.
- När marken frusit ordentligt kan ett lövtäcke läggas för att skydda nedre delen av busken. Lägg inte på för tidigt för då kan det uppstå mögel och annat otrevligt. Går även bra att kupa upp jord kring buskens bas.
- Planera inför våren 2012 gödsla tidigt och gärna med Biobalans för att öka motståndskraften (för vi förutsätter att den kanske behöver en omgång om den ser lite tanig ut nu).
- Se till att busken inte står i tung jord. Blanda upp jorden med humus i annat fall.
 
Grävde ur för busken, vet inte om det räcker. Fyllde på med planteringsjord och toppade med täckbark. Hoppas den klarar barken, alla buskar trivs väl inte med det?

Kjell G
 
  • Buddleja.jpg
Vet någon vad de härdigare sorterna heter och var man köper dem ? Jag har tagit död på många exemplar genom åren. Efter tredje dödsfallet sa människan jag handlade av att "vi talar alltid om för våra kunder att de måste stå skyddat" vilket hon inte alls hade gjort. Så jag gjorde som hon sade men de dör i alla fall. Nu har jag en kvar plus en ny som jag köpte och går och smider planer på att specialbygga vinterskydd åt dem. Jag skall testa bycobact också. Vad mer kan jag göra ? Jag brukar få det mesta att växa så jag ger mig sällan .Det är rätt lite sol och ganska fuktigt där de står nu det kanske inte heller är rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.