Jo, jag har ett badrumsskåp av den gamla modellen med lysrörsramp. Och jag har sett på många av de nya badrumsskåpen att man helt enkelt lägger en ca 2 cm tjock träskiva ovan och installerar spotlights i den. Likaså finns det de badrumsskåpen som har spotlights "under" skåpet för belysning av handfatet och blandaren. Jag är ganska duktig snickare så jag har funderat på att bygga om mitt skåp själv. Frågan jag har är, hur bör jag installera spotlightsen på undersidan? Tittar man på de befintliga skåpen finns det inga spår på ovansidan av denna bottenskiva som indikerar att det sitter spotlights på andra sidan.

Så hur gör man för att installera spotlights på en tunn skiva så det blir snyggt även på "andra sidan"?

MVH
Henrik
 
Måste skivan vara så hemskt tunn? Kan du inte helt enkelt lägga på en skiva på undersidan samma som på ovansidan?
 
Hej!

Jag tänkte göra precis som de skåp man ser i butiken. Där har de ju monterat spottar i en 2 cm fanerad spånskiva utan att det syns nåt på "ovansidan". Sedan brukar de ha transformatorn + rakapparatsuttag inne i spegelskåpet. (En vit låda)

/Henrik
 
Men är det inte i så fall bara att ta en träskiva, borra hål för spottarna i undersidan och sen borra ett djupt hål i bakre långsidan (den mot väggen) där du drar ut kablaget?
 
Jag förstår inte själva problemet. Det är väl bara att hitta två stycken så smala spotligths för inbyggnad, klassade för badrum, som inte kräver något säkerhetsavstånd, och sänka ner dem i din skiva. Sedan borra hål långa hål från bakkanten och dra sladden igenom. Sedan skall väl kopplingsdosan vara klassad också. Och så slutligen en JFB.
 
Tack för svaren!

problemet är att jag inte gjort denna sortens installationer innan, utan bara vanliga "enkla" elinstallationer med vanliga lampor. Jag tänker låta en elektriker kontrollera installationen innan jag kör igång något. Var bara lite fundersam på hur man borrat hål och så för spottarna och sladdarna. Trodde inte att spotlights var så "tunna"

Om man räknar "vanliga" spotligts hur stor diameter behöver man för själva lamphuset? Senda krävs det ju ett rejält långt borr, kanske 2 dm för att borra själva kabelrännan.

MVH
Henrik - som tar ett steg i taget
 
Gissar på att dessa spottar är 12V och då kräver inte de någon elektriker vid instalation av just dessa men väl av 220V uttag mm runt omkring. Lång borr på bara 2 dm?? En vanlig ledningsborr brukar vara minst 4 dm. problemet kan vara att få den att borra rakt i vissa matterial.
 
Lampex-spotarna på 12V de säljer på clas ohlson behöver ett ca 55 mm hål i diameter och sen är de 17 mm djupa.

2 dm? Hur djupt är ditt skåp egentligen?

På baksidan av skåpet kan du väl använda fräsen.
 
Många liknande lösningar skiter i ovansidan eftersom själva hyllan sitter så pass högt upp att man måste vara minst 2 m för att se något av ovansidan. Fundra först om en genomgående lösning överhuvudtaget skulle synas.
 
Inte många som ser översidan men det är skönt om den är plan om den används som hylla. Även vid städning är det poppis om den är slät. Frugan fastnar inte med trasan där när hon torkar. ;) ;D ;D
 
På våran ljusramp från ASPEN är det utfräst från ovansidan för plats för transformatorn och elanslutning. Som lock ligger ett plast lock med tätad kabelgenomföring. Vi har även 220V-uttaget i denna ljusramp. Till höger om spottarna.
 
Problemet är till viss del löst genom att jag såg att vedum sålde ramper inkl spotlights & transformator som man bara installerar ovanpå. Det ser ut att passa bra. Nu är bara problemet spotlights på undersidan som skall belysa tvättstället.... Där räcker det nog med en, men man vill inte den ska lysa för skarpt. Det verkar inte finnas möjlighet att koppla på dimmer, eftersom taklampa o skåpet ockuperar samma knapp (fast den är delad i två så man kan tända släcka separat). Jag antar att man kan köpa olika styrka på spotlights, fast till samma armatur... usch jag är usel på detta med spotlights.

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.