Hej!

Vår diskmaskin, en "Renlig" från Ikea (Whirlpool DWTI60) som levererades till oss för bara två månader sen, har funkat bra fram till idag... Efter ca 3 min efter att ett program startats så lägger den av och larmar. Felkoden tyder enligt manualen på att diskmaskinen inte fylls med vatten, trots att diskmaskinsventilen är öppen. Jag provade att ta bort luckan under fronten, och det verkar som att vatten kommer in i maskinen (det bubblar och har sig vid saltbehållaren), det låter även som att vatten både kommer in och pumpas ut ur maskinen tills den stannar. Bottenplattan är helt torr, så det borde väl inte vara översvämningsskyddet som löst ut?

Då maskinen är ny och garantin finns kvar har vi kontaktat Ikea, tekniker kommer på tisdag, men det vore skönt om det gick att fixa innan dess, vi orkar inte handdiska :)

Nån som vet vad som kan vara fel?
 
kevlargurra skrev:
Hej!

Vår diskmaskin, en "Renlig" från Ikea (Whirlpool DWTI60) som levererades till oss för bara två månader sen, har funkat bra fram till idag... Efter ca 3 min efter att ett program startats så lägger den av och larmar. Felkoden tyder enligt manualen på att diskmaskinen inte fylls med vatten, trots att diskmaskinsventilen är öppen. Jag provade att ta bort luckan under fronten, och det verkar som att vatten kommer in i maskinen (det bubblar och har sig vid saltbehållaren), det låter även som att vatten både kommer in och pumpas ut ur maskinen tills den stannar. Bottenplattan är helt torr, så det borde väl inte vara översvämningsskyddet som löst ut?

Då maskinen är ny och garantin finns kvar har vi kontaktat Ikea, tekniker kommer på tisdag, men det vore skönt om det gick att fixa innan dess, vi orkar inte handdiska :)

Nån som vet vad som kan vara fel?
Garantin gäller ju inte om du pillar själv.
 
Har du kollat så att inte filtret som sitter i vattenanslutningskopplingen inte är tilltäppt?
 
wanegardh skrev:
Garantin gäller ju inte om du pillar själv.
Japp, jag vet, tänkte mest kolla om det är nåt väldigt simpelt som kan fixas utan att man förstör garantin.
 
Nimajneb skrev:
Har du kollat så att inte filtret som sitter i vattenanslutningskopplingen inte är tilltäppt?
Nej, det skulle jag kunna göra, vet du ungefär var det kan tänkas sitta? Som sagt verkar det komma in vatten i maskinen, så jag tänkte att det filtret inte borde vara nåt problem... Sen tänkte jag att det inte borde vara något problem i en så ny maskin som det är, men det kanske det kan vara ändå?
 
Flödet kanske är för lågt. Filtret sitter i den slangända som du kopplade till kökskranen alt någon annan kran.
Stäng bara av vattnet till diskmaskinen o skruva loss o kolla, tar tre minuter.
 
Ok, då får jag dra fram maskinen antar jag. Får se om jag orkar göra det innan teknikern ska komma :)
 
kevlargurra skrev:
Ok, då får jag dra fram maskinen antar jag. Får se om jag orkar göra det innan teknikern ska komma :)
Kopplingen måste sitta under diskbänken.
 
Aha, nu är jag med. Det finns en grej det står "Aqualock" på, är det den?
 
Jag tror det är en röd skruvkoppling som du lossar med handkraft. I denna sitter ett litet plastfilter.
 
Äh, jag väntar till teknikern kommer, känns säkrast... Återkommer med resultat...
 
Tänk bara på att om något av filtrerna är tilltäppta, antingen det som vi pratar om här vid kranen eller det i maskinen och detta är felet så åker du på servicekostnaden själv.
 
om det är ingen fel på din maskin och enbart smuts i filter så misstänker jag att det inte täcks av garantin. Filterrensning av en servicetekniker kan kosta en slant.
Jag skulle nog försöka kolla filter innan han kommer så har man gjort det man kan utan att garantin bortfaller :). Läs instruktion till din maskin så hittar du rätt ...
gaia
 
Tack för tipsen. Teknikern har precis varit här, ena nivåvakten (pressostaten tror jag han kallade den), var tydligen trasig! Efter byte funkar den fint. Lite skumt på en ny maskin tycker jag, men skönt att det funkar nu iaf. Jobbet gick på garantin såklart.
 
Det var rackarn till morgonpigg reparatör.

07:09 och diskmaskinen är reparerad och du har redan hunnit säga adjö...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.