Hej.
Vi skall bygga vårt hus själva och måste enligt komunen ha byggfelsförsäkring för materialet eftersom vi inte kan få försäkring på det vi gör själva.

har nu fått 2 offerter, dels från Bostadsgaranti och dels från Gar-Bo och summan är densamma i båda fallen.
Någon som har jämfört eller har erfarenhet av skillnaden mellan dessa bolag eller är det bara och blunda och dra en av dem?


/m
 
Skall bygga ett 1½ plans hus på 170 kvm med dubbelgarage och skall göra allt jobb själv som ni så jag undrar vad era offerter landade på. Har inte kommit så långt ännu att jag begärt offert på detta utan bara ritat och kalkylerat ännu.
 
Premien blev 12000:- för materialet på 467000:- från båda.
utbyggnad 90 kvm.

/m
 
det verkar vara många olika bud på vad försäkringen kostar...

är det ingen som vill publicera lite olika offerter ifrån gar-bo, bostadsgaranti mm?

kan vara lättare att diskutera ifall man har något att vila ögonen på ... ;)

/R
 
hej, är i samma läge som danielx3, o skulle oxå vilja veta vad era offerter landade på
 
Daydreamer skrev:
hej, är i samma läge som danielx3, o skulle oxå vilja veta vad era offerter landade på
tycker jag oxå. I det längsta försökte jag kringå krav om byggfelsförsäkring, då jag med egen firma inom byggsektorn, och bygger till oss själva. Begärde att BN skulle pröva kravet... men njeet. När det rör sig om ett nybygge av bostadshus, går det inte att ungå kravet från försäkringen. Så är det förklarat.
Fyllde i en offertbegäran hos Bostadsgaranti, men ringde och kollade vilka kriterier som fanns vid bedömning av priset på försäkringen. Jo det var kostnaden för bygget som var av störst betydelse, när jag talade om att denna låg under 400` så fick jag svaret, att det då blir den lägsta summan= 12.000:-
Ringde även GAR-BO, och där fanns inte så mycket funderingar när det gällde ett självbygge, pris 12.000:-

Så det är dessa pengar vi blir "blåsta på" f n, nu innan reglerna, krav om försäkring för självbyggare, kommer att uppdateras.
Men det gäller kanske ändå att hålla tungan (pennan) rätt, när man fyller i handlingarna till försäkringsbolagen.
Bolaget Bostadsgaranti, är det statligt?
 
danieldanieldaniel skrev:
Skall bygga ett 1½ plans hus på 170 kvm med dubbelgarage och skall göra allt jobb själv som ni så jag undrar vad era offerter landade på. Har inte kommit så långt ännu att jag begärt offert på detta utan bara ritat och kalkylerat ännu.
Vi har en hel del material till huset och garaget (250kvm) och tomten finns, så vår totalkostnad blir låg, under 400`.
Men att "fixa till" ett lågt pris, och sedan i andra änden låna 2 mille av banken, kan kanske stöta på problem ;) detta som ett tips.

 
Min erfarenhet är att Gar-Bo oftast är billigast och enklast att skriva kontrakt med. Gillar själv inte statliga och kostsamma påbud som oftast missar målet. Anser att detta kunde regleras avtalsmässigt från fall till fall.

mvh
David
 
David skrev:
Min erfarenhet är att Gar-Bo oftast är billigast och enklast att skriva kontrakt med. Gillar själv inte statliga och kostsamma påbud som oftast missar målet. Anser att detta kunde regleras avtalsmässigt från fall till fall.

mvh
David
OK, men vem är det som framtvingat ständiga förändringar för att skydda byggherren, inte är det självbyggaren, som nu får klä skott för den nya byggfelsförsäkringen.
Läs inläggen här på Forumet, så ser Du att det är de bolag som ligger bakom mängder av brist o fel i nya kåkar, som också står bakom GAR-BO. Och hur kommer då klagomål och begäran om ersättning att behandlas från GAR-BOs sida, när det står klart att det är ett byggbolag i försäkringsbolaget som är anmält??
Har ännu inte läst om något ärende här på Forumet, där byggherren är nöjd med ersättning från GAR-BO :cool:
 
saturnus2 skrev:
[quote author=David link=1142009656/0#7 date=1143725857]Min erfarenhet är att Gar-Bo oftast är billigast och enklast att skriva kontrakt med. Gillar själv inte statliga och kostsamma påbud som oftast missar målet. Anser att detta kunde regleras avtalsmässigt från fall till fall.

mvh
David
OK, men vem är det som framtvingat ständiga förändringar för att skydda byggherren, inte är det självbyggaren, som nu får klä skott för den nya byggfelsförsäkringen.
Läs inläggen här på Forumet, så ser Du att det är de bolag som ligger bakom mängder av brist o fel i nya kåkar, som också står bakom GAR-BO. Och hur kommer då klagomål och begäran om ersättning att behandlas från GAR-BOs sida, när det står klart att det är ett byggbolag i försäkringsbolaget som är anmält??
Har ännu inte läst om något ärende här på Forumet, där byggherren är nöjd med ersättning från GAR-BO :cool:
[/quote]

Hoppsansa! Nu tror jag att någon dragit något höga växlar av det jag skrev. Var drar du slutsatsen att jag är glad över att vi tvingats på byggfelsförsäkringen? Det jag skriver är att jag funnit det billigast och enklast att skriva kontrakt med Garbo. Lugna ner dig och läs mitt inlägg igen...

mvh
David
 


Garbo och branchorg Tmf ihop med husleverantörer med en lag om byggfelsförsäkring.

Där besikningsmän utses av försäkringsbolaget och husleverantörerna tecknar försäkring åt husköparen som inte får någon information om vad premien ligger på.

Oj då glömde säga att Garbo ägs till stor del av husleverantörer om jag inte minns fel...

Tror ni byggfelsförsäkringen är en bra affär för kunden eller husleverantörerna/garbo/Tmf??????????

Är det någon som har ett Exempel där byggfelsförsäkringen har fallit ut och det har varit till fördel husköpare???

Jag undrar lite över hur mycket pengar som kommer in till Garbo varje år, för att sedan jämföra det med hur mycket som fallit ut på byggfels skador som försäkringen täcker.
Är det någon som vet ??


Tisdag kl 20:00 svt Uppdrag granskning.... missa inte det

/R
 
Min personliga konspirationsteori är att byggfelsförsäkringen är ett sätt för de stora svenska husföretagen att hålla utländsk konkurrens borta. Lika genialt som ondskefullt.

mvh
David
 
Känns bra att vi börjar bli överens om att försäkringen är ett skurktrix, för att lura folk på pengar. Ett tag köpte jag resonemanget, att det var för att skydda 3-dje man/köparen av självbyggarens kåk, då gäller försäkringen i 10år från färdigställande
datum. Men hur blir det då med dolda fel vid en överlåtelse, är man dubbelt försäkrad då, eller....behöver köparen inte besiktiga en sådan fastighet, då det finns en byggfelsförsäkring??
Och så vid nyproduktion/totalentrepenad, varför kan man inte åberopa dolda fel i denna då under en 10-års period?? Försäkran om dolda fel kostar inget, och borde därmed gynna köparen.
Tror att förespråkarna av Byggfelsförsäkringen är ute på djupt vatten.
 
Det är vi nog överens om, Saturnus2.

Jag anser att det mesta som går ut på att reglera marknader i slutändan får betalas av slutkonsumenten. Dvs alla kostnader som åläggs producenten och alla regler som höjer inträdeshindren för nya aktörer leder till dyrare och mindre flexibla tjänster/produkter för slutkunden. Det bästa vore om försäkringar som dessa var frivilliga. Då kunde vissa husföretag nischa sig som det "trygga" alternativet för de kunder som efterfrågade sådant och de kunder som värdesatte lägre priser framför en upplevd trygghet kunde välja andra aktörer. Fast det skulle iofs förutsätta att staten ansåg att konsumenten var myndig nog att ta egna beslut. :-X

mvh
David
 
saturnus2 skrev:
Tror att förespråkarna av Byggfelsförsäkringen är ute på djupt vatten.
MYCKET DJUPT VATTEN

Eller vad tror du David ;)

Mvh
Jari
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.