Vi skulle gärna vilja få synpunkter på vår planlösning. Jag har lagt upp entrevåningen med garagedel. Kommer att försöka ladda upp övervåningen så fort jag hinner. Huset kommer att vara 1,5 plan med 70cm förhöjt väggliv. Vi kommer att inreda den högra delen av övervåningen och ha delen över garage/tvättstuga oinredd.
 
  • Planlösning-Entrevåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag uppskattar det friska greppet med den snedställda hallväggen men tycker att ni skulle kunna vara konsekventare vad gäller konceptet.
en tumregel jag har för att bedömma en bra plan är att det är att allt skall kännas självklart. man skall kunna titta på den och tänka "ja, varför skulle det se ut på något annat sätt" och eran reser många frågor. ni jobbar med två snedställda väggar men det tar snabbt slut.

om det är något ni gillar kanske ni ska testa att löpa linan ut och låta det vara givare för hur resten av huset ser ut. jag bara spånar men jag tänker att man skulle kunna krocka två rätblock så att dom skar varandra snett, som ett skevt kors, ( eller lät kök/vardagsrum gå på snedden genom huset och lägga entré/sovrum på ena sidan och garage/tvätt på andra sidan. kolla in villa j på http://www.marge.se/vadframeset.asp?page=vad så får ni ett bregrepp om vad jag menar med att vara konsekvent)

Jag vill inte låta onödigt hård men jag tycker ni har lång väg kvar till en planlösning som känns både funktionell, vacker och intressant.

några av frågorna jag ställer mig är:

varför är huset smalare i garagedelen, det ger ju bara tillskott i att man kan se runt hörnet i köket? Ni måste tänka på huset mer som helhet, det handlar om att få passageytor att serva så många rum och funktioner som möjligt för att få ner storleken. Ni har generellt tänkt mycket på hur man rör sig mellan husets delar, vilket jag uppskattar, men jag tror att ni kan skala ner rörelsen till att ta upp mindre yta genom att förenkla den.
sex ytterdörrar känns tex lite i överkant. räcker det inte med att komma åt förrådet från groventrén och kan man inte gå in i garageporten med cykeln etc. ni får givetvis ha så många ytterdörrar ni vill, men jag tror främst inte att det gör fasaden gott.

Jag skulle även generellt sett över ytorna och storlekarna på rummen. Behöver kapprummet vara så stort och ha en ett fönster när så lite garderobsyta skapas. Särskilt som hallen redan är stor (dessutom på bekostnad av toaletten). Det skulle tex kunna räcka med en genomgång mellan garage och bostadsdel och genom att gå rakt genom tvättstugan så kan mer bänkyta skapas.


några BBR anmärkningar:

blir tveksam när jag ser wc/duschen, fast det beror på. om ni har tänkt er en fast vägg mellan toalettstolen och duschen så är badrummet inte tillgängligt och ni kommer inte få bygglov. det måste finnas minst 1100mm fritt (mätt från wc stolens mittpunkt) på ena sidan, kombinerat med ett rumsdjup på 1700mm för att man skall komma in i rummet med rullstol, kunna snurra runt och komma över på stolen.

det är svårt att bedöma måtten på sovrummet men ett dubbelsovrum måste vara minst 3,6x3,1m

jag låter kanske hård, men det är helt enkelt för att jag ser bra idéer som jag tycker skulle kunna utvecklas till ett fantastiskt hus och för att jag anar ett intresse för att få något som är bättre än standard. Om jag hade tyckt att ert hus såg totalt ointressant ut hade jag inte bemödat mig med att skriva så här mycket eftersom ni då antagligen inte heller hade varit intresserade av sån här input.

När jag gick på arkitektskolan var det alltid dom med bäst idéer som fick mest kritik av lärarna, för att dom bra idéerna skulle renodlas, bli ännu bättre och till slut bli ett bra hus, men de som inte hade tagit höjd och satsat på att skapa något intressant fick ofta nöja sig med "ja, det ser väl fint ut", helt enkelt för att det inte fanns några bra bakomliggande idéer att bygga vidare på.

hoppas det kan vara till någon hjälp och säg gärna till om ni vill ha mer input.
 
Redigerat:
simon_isacsson skrev:
Om det är något ni gillar kanske ni ska testa att löpa linan ut och låta det vara givare för hur resten av huset ser ut. jag bara spånar men jag tänker att man skulle kunna krocka två rätblock så att dom skar varandra snett, som ett skevt kors.
Något som vi gärna skulle vilja göra, men tyvärr skulle huset ta upp för stor del av tomten då.

simon_isacsson skrev:
Jag vill inte låta onödigt hård men jag tycker ni har lång väg kvar till en planlösning som känns både funktionell, vacker och intressant.
Vi uppskattar genomtänkt kritik!

simon_isacsson skrev:
några av frågorna jag ställer mig är:
varför är huset smalare i garagedelen, det ger ju bara tillskott i att man kan se runt hörnet i köket?
Det är för att den ena huskroppen är i vinkel med den andra, för att få in morgonsol i köket och att huset ser lite mindre ut ur vissa vinklar. (Se bifogad fasadritning)

simon_isacsson skrev:
Ni har generellt tänkt mycket på hur man rör sig mellan husets delar, vilket jag uppskattar, men jag tror att ni kan skala ner rörelsen till att ta upp mindre yta genom att förenkla den. sex ytterdörrar känns tex lite i överkant. räcker det inte med att komma åt förrådet från groventrén och kan man inte gå in i garageporten med cykeln etc. ni får givetvis ha så många ytterdörrar ni vill, men jag tror främst inte att det gör fasaden gott.
Vi har tänkt mycket på hur vi kommer att röra oss i huset. Vi har försökt skala ned det hela men då fått för många kompromisser. Vi vet att sex ytterdörrar är i överkant: Garaget: behöver en dörr om någon vill ta ut cykeln och två bilar är parkerade. Groventré + förråd: ev kommer vi bygga en vinterträdgård utanför groventre och tvättstugan + att vi vill kunna ställa in gräsklippare och annat genom förådsdörren. Sovrummet: Vi vill ha en utgång direkt från sovrummet. Dels för vädring, dels får vi kvällssol utanför under högsommaren.

simon_isacsson skrev:
Jag skulle även generellt sett över ytorna och storlekarna på rummen. Behöver kapprummet vara så stort och ha en ett fönster när så lite garderobsyta skapas. Särskilt som hallen redan är stor (dessutom på bekostnad av toaletten). Det skulle tex kunna räcka med en genomgång mellan garage och bostadsdel och genom att gå rakt genom tvättstugan så kan mer bänkyta skapas.
Tanken med kapprummet är att det även ska fungera som barnvagnsgarage de närmaste åren. Vi tror att 2,5 m räcker för att hänga ytterkläder. Om det inte är det så kan vi alltid utöka med hyllor vid sidan av fönstret. Vi kommer även platsbygga förvaring under trappen. Vi vill ha en stor entré, vi tycker att de är allt för små på de flesta nyare hus vi varit i. Vi planerade dag/gäst toaletten så att den skulle ta så liten yta som möjlig. Tanken med att ha två genomgångar mellan hus och garage är det blir mer flexibelt, vi slipper dra in smuts i onödan till tvättstugan och vi får ett hörn i tvättstugan där vi kan hänga tvätt utan att den är i vägen.

simon_isacsson skrev:
om ni har tänkt er en fast vägg mellan toalettstolen och duschen så är badrummet inte tillgängligt och ni kommer inte få bygglov.
Vi har tänkt på detta: Väggen kommer vara som en ogenomskinlig duschvägg som man kan stänga dörren mot. Då kan en av oss antingen låsa in sig i hela badrummet eller bara på toaletten, så att den andre har access till handfat och dusch.

simon_isacsson skrev:
det är svårt att bedöma måtten på sovrummet men ett dubbelsovrum måste vara minst 3,6x3,1m
Sovrummet är 5x3,5m, den inritade sängen är 2,4m bred så att hela familjen kan få plats vid behov.

simon_isacsson skrev:
hoppas det kan vara till någon hjälp och säg gärna till om ni vill ha mer input.
Vi tar gärna mot mer kritik / synpunkter. Nu har vi äntligen hunnit med att få övervåningen och fasadritningarna klara. Det är inte försent att göra ändringar så vi vill gärna ha mer hjälp. Det enda som inte stämmer på övervåningen är att balkongen är triangelformad. 2,4m till 1,8m i balkongdelen och sedan övergår det i ett triangelformat entrétak från trappfönstret.
 
  • Planlösning-övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Norr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska se om jag hinner läsa lite nogrannare imorgon. Men jag har dock aldrig förstått varför man skall ha en balkong på en villa... Man har ju en hel trädgård att vara i. Takterrass är en sak, men balkongen kladdar bara ner ett i övrigt ganska stilrent hus.
 
Håller med dig till viss del. Från början hade vi bara tänkt att ha ett glasparti vid allrumsdelen. Vi har en allmänning med en lite kulle på norrsidan av huset. Nedanför allmänningen ligger en sjö. Vi hade tänkt att man skulle kunna njuta av utsikten från allrummet.
Det vi inte hade tänkt på var att solen går ner i nordost på sommaren. Vi får nu en balkong med utsikt mot sjön och kvällssol. Så funktion får komma före form.
 
Hemmakatten
Det jag reagerar på är den oerhört stora mängden av olika fönster/fönsterstorlekar ni har på huset. Det ger ett rörigt intryck. Det skulle bli betydligt behagligare och harmoniskt om ni höll er till ett par olika fönstertyper. Till och med dörrarna är av fyra olika modeller. Vi har själva 6 ytterdörrar, men de är likadana, helglasdörrar vilket även bidrar till genomsiktligheten som jag också saknar i ert hus.
 
Vi håller med om att det blir lite rörigt på framsidan av huset. Varje fönster har en uppgift och vi vet inte riktigt hur vi skulle kunna göra det mindre rörigt utan insidan blir lidande. Dörrarna ser lite rörigare ut än vad som är tänkt. De två dörrarna på framsidan av husdelen ska vara samma. Kanske kan vi även ha samma dörrar till garage, förråd och groventré. Det hänger på hur mycket dyrare det blir med glas i dörrarna och om man får ha glasdörrar till ett garage?
 
Vi funderar på om planlösningen på övervåningen blir bättre om vi flyttar badrummet till arbetshörnan? Då skulle vi få en större allrumsdel där vi senare kunde dela av till ett hemmakontor om vi känner behov av det. Då skulle vi även kunna ändra på det vänstra fönstret på övervåningen.
 
Förstår inte riktigt varför garaget ska ha fem dörrar, trots din förklaring. Varför kan inte cykel och gräsklippare använda samma dörr? Alternativt, varför ha groventré både på framsidan och baksidan? Det är dessutom groventré i ordets rätta bemärkelse, någon vardagsingång för ungar med blöta overaller har ni ju inte egentligen utan man hamnar i det smutsiga garaget eller i "finentrén".

Vi har en garagedörr och en förrådsdörr, ingen genomgång mellan förråd och garage. Numera har vi inte plats för bilen i garaget, men när vi hade det (innan all renovering satte igång) var det inget problem att få ut cyklarna genom garagedörren när det stod en bil där. En vanlig dörr till garaget har jag visserligen förståelse för, men tre? Så jobbigt kan det inte vara att dra cykel eller gräsklippare runt hörnet?

Din idé att byta palts på badrum och arbetshörna tror jag är bra. Visserligen är det en väldigt bra arbetshörna, men att sova vägg i vägg med badrumet är mindre roligt om man tex har någon i familjen som duschar varje morgon och den som sover vägg i vägg är morgontrött/eller tvärtom.

Balkong är inte alls fel så som du beskriver förutsättningarna, den tjänar ju dessutom som regnskydd över dörrarna. Dock skulle jag välja altandörr med persienn i sovrummet och inte en vanlig ytterdörr. Samtliga dörrar i garage/förråd skulle jag välja helt utan glas, då ni ändå har fönster i både garage och förråd.
 
Tack Anna! Håller med om att vi troligen inte behöver tre dörrar till förråd/garage. Vi kan ta bort den ytterdörren till förrådsdelen. Om det blir trångt att få ut grejor ur förrådet är det ju bara att flytta bilarna om det behövs. Tanken är att fin-entrén även ska vara vardags entré. Dörren i garaget är till för om man är smutsig eller kommer hem på cykel/med barnvagn. Därför har vi placerat kapprummet mellan de två entréerna. Groventrén är till för att kunna komma enkelt från tvättstuga till trädgården, kunna spola av skitiga ungar/vuxna och dessutom enkelt kunna tvätta händerna om man skitar ned sig i trädgården utan att behöva smutsa ned något på vägen.

Väldigt bra synpunkt om att inte ha familjebadrummet vägg i vägg med ett sovrum. Vi har nog bestämt oss för att det blir den lösningen. Vi tappar det mer separata hemmakontoret, men i värsta fall får vi bygga ett över garaget om vi känner att vi behöver ett i framtiden. Bifogar en (dålig) bild på hur vi tänkt oss väggarna nu. Dessutom kan vi kanske utöka badrummet över garaget med bastu och relax om vi får råd/lust i framtiden.

Håller igen med om dörrarna: Får nog bli en ytterdörr till entré, en altandörr till sovrummet och två enklare dörrar till garage och groventré.
 
  • övervånging2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu far vi ändrat lite på fasaderna och gjort gästtoaletten lite större:

Vad tycker ni?
 
  • planlösning - entrevåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väst klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söder klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Norr klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öst klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.