Hej, Jag har ett litet uthus som är ombyggt till 2st gästrum sedan 5år tillbaka.
I sommar märker jag att ena rummet luktar konstigt. Upptäcker att de två takbalkarna som går vågrätt och är helt frilagda är fuktiga!!!!
Rummet vägg i vägg har inte detta problem med varken fuktiga balkar eller lukten.
Vad kan det vara? En klok granne tror att balkarna dragit åt sig fukt efter den långa vintern.
Och att jag ska hålla öppet så att det torkar ur. Kan det stämma.
Taket är omlagt och väggar isolerade efter konstens alla regler. Det syns inga fuktfläckar i taket.
Kan rummet vara för tätt? Men varför har det inte varit fukt tidigare?
Känner mig orolig och vet inte vad jag kan göra!
Tacksam för tips,
Biggan
 
Svårt att svara på om du inte berättar hur huset är konstruerat och vad för typ av bjälkar det är. Limmade? Heltimmer? Annat? går dom med ändträ från yttervägg till yttervägg? osv osv Att tak och isolering är gjort efter konsten alla regler är ju bra, frågan är bara efter vilka regler? Byggnadsvård eller modernt?
 
oj det var mycket på en gång men jag förstår att det var bristfällig information.
Önskar jag kunde klistra in bilder...går det? Hur gör man i så fall.
Det är ett fd uthus, timrat med full takhöjd upp till nok och så ligger dessa 2 balkar tvärs över strax över huvudet där det tidigare var som ett litet loft som vi tog bort. Balkarna är gamla och är i ett stycke och går från yttervägg till yttervägg med en mellanvägg som separerar de två rummen. Vi drevade väggarna och lade någon typ av skiva ovanpå. Utanpå är det stående gammal panel. Huset kan vara ca 150år. Ingång till rummen direkt utifårn. Det var tidigare fårstall tror jag. Vi tog bort taktegel och lade papp och sedan träpanel på insidan. Vi lyfte dessutom upp huset 10cm då det stod på backen. Nu står det på en stengrund. Hoppas du förstår bättre nu. tack på förhand, B
 
Vi har ett uthus där takbjälkarna blir fuktiga på insidan. Hos oss är det konstaterat att fuktbildningen på dem beror på för dålig dränering i marken. Lukten kan inte komma nerifrån om allt annat är torrt?
 
Taket blev kanske lite tätt. Har sett i ett av våra hus hur fukten ibland söker sig konstiga vägar när man förändrat med isolering osv. Det brukar gå att rätta till. Ni har ju lyft huset så det borde bli bättre luftning. Men någonstans så finns det fukt som vill vidare. Har ni ventiler på gavlarna? Ni har ju förändrat takklimatet och ändrat draget i huset med mellanväggen. Man får prova sig fram.
 
Du har säkert rätt. Inga ventiler finns i rummet. Bara i grunden. jag tror jag får såga ut för ventiler för det verkar en klok diagnos att vi ändrat draget. Huset var ju inte tätt tidigare och nu är det vinterbonat.
Konstigt bara att det tagit 5 år för fukten att dyka upp.
Tack för tipset!!!!
 
Hur värmer du upp huset? "Hur" är balkarna (del av takstolarna) fuktiga - ser du vattendroppar på ytorna eller handlar det om att träet är fuktigt? Har du mätt fuktkvot eller liknande i träet?
 
Det låter som om det är för dålig ventilation så att den varma fuktiga luften inte kan komma ut.
 
spaedgris: det är inte den varma fuktiga luften i sig som är problemet, det är när temperaturen i luften sjunker och vattnet kondenserar som problemen kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.