Hej, har ett litet problem. Har i ett rum två olika golv, med ungefär 8mm höjdskillnad.

Denna höjdskillnaden kommer precis vid ett ytterhörn (rummet är L-format).

Hur gör man då när jag ska ha på golvsocklarna?
Sågar av ena av dem 1cm?

Känns som att det blir asfult och ganska svårt, dessutom ska ju den listen följas av fler på det högre golvet (dock inte så att de sitter mot varandra).

Eller är det vettigare att försöka höja den lägre på något sätt?
 
Man kan avsluta socklarna med 45 graders vinkel och sätta en bit så sockeln vänder ner i golvet, men jag skulle nog bara såga den högre sockeln lite snett i det hörnet så övergången blir i vinkel.
Om man ligger på knä och kollar nära ser det "så där" ut men dom flesta som kommer in i rummet kommer inte ens att titta på socklarna så det är bara Du och såna som vi som hänger på BH som ser sånt där :)
 
  • Gilla
Sigga7
  • Laddar…
Tack för svar, det stämmer nog det du skriver om vilka som ser det. :)

Om min ascii-art funkar, så tänker du något i stil med _____/------------, i höjdled antar jag?

Det som gör det lite dumt är att jag har tänkt använda färdigmålade som dessutom (som alla) har en rundad kant på ovansidan. Det skulle ju vara om man täljer till/lånar en fräs till detta för att få till rundningen, och sen antingen biter i det sura äpplet och målar allihop, eller fuskar och målar det "nya".

Det första förslaget är jag nog inte med på dock. 45 graders vinkel på båda, "utåt", så att de inte ens möts?
För 45 grader hade jag nog tänkt köra hur som helst, det gör jag alltid i ytterhörnen.
 
Första förslaget blir knepigt i ett ytterhörn, missade det :blushing:
Men förslag 2 är precis som Du ritat, som sagt inte många som kommer att titta där så såga, tälj lite och måla det som är sågat skulle jag ha gjort :p
 
J
N Niklas_x skrev:
Tack för svar, det stämmer nog det du skriver om vilka som ser det. :)

Om min ascii-art funkar, så tänker du något i stil med _____/------------, i höjdled antar jag?

Det som gör det lite dumt är att jag har tänkt använda färdigmålade som dessutom (som alla) har en rundad kant på ovansidan. Det skulle ju vara om man täljer till/lånar en fräs till detta för att få till rundningen, och sen antingen biter i det sura äpplet och målar allihop, eller fuskar och målar det "nya"..
såga i underkant istället…
 
Snyggast blir det om du köper förexempel 12x56mm sockel till det högre golvet och 12x70mm som du klyver ner till 12x64. Sedan är det bara att gera ihop dessa och överkant blir lika trots skillnaden i tjocklek på golvet. Klyv på sidan som är ner mot golvet
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.