Vi köpte nyligen en villa som vi fick tillgång till 2:a maj. Säljaren var en äldre dam (änka) som skulle in på hem och det var hennes son som fick sköta försäljningen och "redovisa" när saker och ting var nytt/utbytt osv. Mannen/fadern dog för några år sedan och det var väl han som hade skött om det mesta.

Dränering skulle vara utförd (enligt objektsbeskrivning och besiktningsprotokoll) sent 90-tal och på framsidan samt på ena gaveln. Baksidan skulle ej varit gjord och andra gaveln är garaget ihopbyggt med huset.

Nu under sommaren har vi ju pysslat och rensat en hel del i trädgården och så har jag märkt att den såkallade dräneringen verkar vara utförd som så att någon grävt ca. 1dm ner mot husgrunden och sen lagt sand/smågrus och varit nöjd där. Pratat med grannen mittemot (som bott där i 30år) och han hade aldrig sett någon gräva runt huset. Har varit väldigt rått och fuktigt i källaren så jag köpte en hygrometer och ställde ner. Den har som max nu visat 80% luftfuktighet. Så jag tröttnade och köpte mig en avfuktare och ställde ner igår. Har hitills sjunkit avsevärt och upplever ett bättre klimat. Men måste väl självklart dräneras för att det ska bli bra.

Så min fråga efter allt detta dravel är hur man kan gå vidare med detta? Kan säljaren bli skyldig att kompensera för felaktiga uppgifter? Eller har jag som skyldighet att kontrollera att dränering ska ha varit utförd även fast visningen var i februari och all mark var översnöad?

Har inte pratat med mäklaren ännu, men några jobbarkompisar tyckte att det lät som något att "bråka" om. Har varit i kontakt med mäklaren tidigare då diskmaskinen brann upp första gången vi satte igång den. Men i beskrivningen stod det "äldre vitvaror" och då lät som man fick räkna med sånt..(?) Så jag antar väl att jag kommer få något liknande svar nu. Därför tänkte jag höra om det finns någon som vet mer, eller vet vem man kan prata med? Har ju provat att söka info. Men svårt att hitta något.
 
I många lägen beräknas nog en livslängd på en dränering ca 20-30 år så den hade hur som snart vara slut. Så där kanske man inte kan få ut något. Sedan kan ju den som lagt dit gruset faktiskt tyckt att det är så man utför drännering. Tragiskt men sant. Bara för att någon säger att en sak är gjord behöver inte det bytada att det är rätt gjort utan man då får ställa motfrågor hur det är gjort och av vem. Är det då inte gjort av firma behöver man kanske ställa fler frågor.
 
xbjorlingx skrev:
Har varit väldigt rått och fuktigt i källaren så jag köpte en hygrometer och ställde ner. Den har som max nu visat 80% luftfuktighet. Så jag tröttnade och köpte mig en avfuktare och ställde ner igår. Har hitills sjunkit avsevärt och upplever ett bättre klimat. Men måste väl självklart dräneras för att det ska bli bra.
.
Det är inget ovanligt med hög fuktighet i en ouppvärmt gammal källare på sommaren. Hur kan det bli torr luft i en kall källare om uteluften är också fuktig?
Det behöver inte betyda en katastrof ....vill bara lugna dej att när du startar uppvärmningen på hösten så troligtvis sjunker fukthalten i din källare om du värmer den. Avfuktare är en bra hjälp att ta till när värmen är avstängt :). Ibland räcker det med en avfuktare för att vänta med omdräneringen. Nu vet jag inte hur din källare set ut och om man kan tydligt se att dräneringen inte fungerar och ska åtgärdas akut.

Hur ska det lösas med säljaren som ljugit om dräneringen eller har en annan uppfattning vad en omdränering betyder vet jag inte.
gaia
 
Jag tror att med såpass vaga uppgifter som du fått vid köpet så är det svårt att ställa krav. Uppgifterna är både oprecisa och andrahandsuppgifter. Det kan ju faktiskt vara så att det faktiskt utförts en dränering då för ca. 15 år sedan, utan att grannen kommer ihåg det. Men att den av ngn. anledning inte fungerar.
 
O
Svårt att se hur man skall gå vidare med detta. Visserligen så har dom sagt att grunden var dränerad under 90-talet. Men det är väldigt vaga uppgifter, någon gång under slutet av 90-talet. Troligen så kommer sonen att hänvisa till sin nu avlivdna far, och damen är väl inte något att räkna med.
Brukar man inte dränera hela grunden när man håller på?

Enklast är att göra om dräneringen utan att fundera på några rättsliga åtgärder. Dräneringens tekniska livslängd börjar att passeras, vilket borde spela in i eventuellt tvisteläge.
 
Tack för svaren, verkar inte vara någon idé att börja bråka om det här då. Får lägga in lite grävning på "att göra listan" istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.