Hej!

En pump som funkat bra iflera år, slutade plötsligt att gå i höstas.

Fick tips om att man kunde knacka på tryckrelät så kan det funka igen. Mycket riktigt, pumpen gick i gång,men nu stänger den aldrig av ,med mindre än att jag slår av strömmen. Vad göra?
Bifogar bild
 
  • IMG_9464.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa tryckströmbrytaren och kolla ifall det sitter en massa rost och skräp som blockerar. Om inte, så skaffa en ny brytare.
 
Lossa innebär inte skruva loss hela mackapären utan försöka mecka på plats? Jag drar mig föratt skruva loss den från rören. Börjar bergis läcka sedan.

Till saken hör att det är mycket trångt och mörkt (inget lyse) i pumphuset. Men jag kan prova om det går.
 
BYT UT DEN! Hade samma problem. Tryckströmbrytaren slog aldrig ifrån. Konsekvensen blev att pumpen (som var sprillans ny och urstark) gick tills en slangkoppling gav upp och fyllde hela groventrén med vatten.
 
Kolla membranhuset där vattnet går in i brytaren, brukar vara ett litet hål som är igentäppt.
 
Tack för era svar och tips!
BR125 för att göra detta måste man ta loss den gissar jag? (Drar mig för detta...)

Tänkte på att manometern aldrig ändrar sig. Fastnat i läge 3,8,men den kanske inte har någon funktion annat än att just visa trycket? Alltså: den hör inte ihop med tryckreläet och med funktionen av/på?
 
Är det rätt att skruva på den stora muttergrejen eller är det småskruvarna på undersidan man ska lossa? Ursäkta suddig bild
 
  • IMG_0137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste först lossa elkablarna. Bryt stömmen först. Märk upp och eller notera hur elkablarna är monterade.
Skruva loss brytaren genom att vrida hela brytaren med hjälp av den mutterformade delen.
Tänk på att ha gängtejp eller lin och locherpasta för att täta med hemma innan du monterar tillbaks brytaren.
 
Tack! Jag har känt på muttergrejen redan (syns lite skav på bilden) Den satt som sten, så jag trodde det var fel. Sladdar är märka och dokumenterade.
Ska på det igen i den ordning du nämner. Och denna gång ta i för kung och fosterland.
Tack för tips om tätning!
 
Du behöver inte koppla ur elen, bara bryt strömmen, lossa bara de små skruvarna på undersida och dela i skarven. Det är där det lilla hålet är....
Tänk bara på att göra systemet trycklöst innan, annars blir du blöt !
 
Hej!' Synd att jag inte såg ditt inägg tidigare MRMAgic. Då hade jag fixat det.
Nu blev jag tvungen att ringa på en granne för jag rådde inte på muttern.
Han skruvade isär och hittade att det kläggat igen. Vi pillade rent. Skulle skruva ihop.
Men så saknas ett gulmetallbleck som sitter inne tryckavkännaren.
Jag har sökt och tänkt, sökt och tänkt. Men denna detalj är borttappad.
Surt. Det KAN inte vara så att någon har ett trasigt relä med just denna detalj kvar? (Ett långskott)

Är nu på väg att jaga ett nytt relä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.