Jag håller på att renovera mitt pannrum inkl pannbyte, och då byter jag även alla ledningar från -43.
Så nu gapar ett stort hål (25x25cm) in i rummet där jag ska dra alla ledningar (5st). Detta är ju både värme och vatten, o jag funderar på hur man går till väga. Det är en betongvägg o man gjuter väl inte bara runt rören utan man vill väl isolera oxå. Ska man lägga isoleringen genom ett rör som man gjutit fast så att man trycker genom rör och isolering efteråt eller vad är brukligt?

Hur har ni gjort?
 
Jag hade satt en tätning från roxtec. Kostar någon tusenlapp, men det är de värt.

www.roxtec.com

//Anders
 
ser mycket proffsigt ut! var hittar man deras produkter?
 
Rotex produkter känns lite overkill för detta ändamål. Du har ju knappast något krav på att genomföringarna ska vara vattentäta.
Vid installation av t ex kabelstegar genom en brandvägg nöjer man sig med att ta upp rektangulärt hål och sedan täta runt hela klabbet med brandskyddsmassa.
I ditt fall räcker det ju om du isolerar runt rören och bygger igen hålet med lättbetongblcok som du sedan putsar.
 
Patrick E skrev:
Rotex produkter känns lite overkill för detta ändamål. Du har ju knappast något krav på att genomföringarna ska vara vattentäta.
Vid installation av t ex kabelstegar genom en brandvägg nöjer man sig med att ta upp rektangulärt hål och sedan täta runt hela klabbet med brandskyddsmassa.
I ditt fall räcker det ju om du isolerar runt rören och bygger igen hålet med lättbetongblcok som du sedan putsar.
Det skiljer ett par hundra kroner mellan att brandtäta med massa eller sätta en roxtec-tätning. Sen när man i framtiden vill utvidga med fler kablar genom hålen så använder man bara en ennan av moduylerna, man slipper byta brandmassa osv, dvs det blir billigare i längden.

Estetiskt, praktiskt osv så är det enligt mig mycket bättre med en roxtec-tätning. Du kan köpa tätningarna direkt av roxtec, bara ringa deras nummer.


//Anders
 
Krilleman
I ditt hål (25x20) så isolerar du med riktig rörskål, typ Isover, innan du murar upp resten med sten och murbruk.

Vad är det som brinner i den "gammeldagsa" lösningen (enkel billig smidig) som är billigare än alla andra high-tech här som nämnts här?

Gå inte över ån för vatten.
 
Redigerat:
Krilleman stödjer min egna linje, jag ville bara kolla andra alternativ i min osäkerhet. (Mao jag söker till någon svarar det jag önskar..) tack allihop, nu ska jag gå o mura:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.