Jag och min sambo har planerat att bygga ett nytt 2-plans betonghus på ca 200m2. Vi kommer att bygga det på platta på mark med min 300mm cellplast och vattenburen golvvärme ingjutet i plattan.

Så min fråga är då om det behövs vattenburen golvvärme på övergåningen också? (vill ej ha radiatorer iaf) Eller klarar man sig på den värmen som kommer underifrån? Vi kommer ha vårt "master" badrum på övervåningen så där kommer vi ha golvvärme givetvis.

Vet inte om det har någon betydelse men i mitten av huset tänkte vi ha en "öppen lucka"
mellan första och andra våningen på ca 2-3m x 5m där vi kommer ha en takhöjd på ca 5m och trappor till andra våning. Så där kommer ju en hel del värme släppas upp på övervåningen?

Vad gäller ventilation så kommer vi nog köra på FTX. I övrigt så vill vi bygga huset väldigt energisnålt och kommer ha en väggtjocklek på 400/480 med 20-25cm isolering ingjutet.
Vi kommer ha endel stora fönsterpartier på övervåningen.

Vad skulle det uppskattningsvis kosta att lägga vattenburen golvvärme även på övervåningen? Ytan kommer vara ca 85 m2 exklusive den öppna "luckan"mellan våningarna, och mellanbjälklagen kommer nog vara i betong även det.

Tack i förhand.
:)
 
Ja det behövs
 
Behövs absolut. Hur skulle du annars kunna få in värme i ett sovrum med stängd dörr som tex. ligger längst bort från "luckan". Ang. priset så ta in offerter från olika firmor. Lycka till/Murarn
 
Frågan är om ni verkligen kommer uppleva golven på övervåningen som "varma" även om ni installerar golvvärme.
Jag misstänker att ni inte kan tillföra så många watt utan att det blir för varmt där uppe.

Min erfarenhet är att i ett nybyggt/välisolerat hus så behöver man tillföra mycket lite värme på övre planet.
 
Gabbe1

Det är det jag läst lite här och där, därav har jag blivit väldigt förvirrad, för jag kan tänka mig att det är en väldigt hög utgift som man OM det var möjligt gärna slipper undan. För övrigt kommer det bara vara 2 rum på övervåningen, dessa är jämte varandra längst ut mot ena kortsidan av huset, sedan längs med dessa rum går en liten gång, sedan kommer "luckan" som är en öppen del på ca 15m2 och sen resterande den öppna planlösningen innehållande kök,vardagsrum, matbord osv.
 
exempelvervning.th.jpg
Uploaded with ImageShack.us

Fruktansvärt exempel :D sorry för detta :cool:

Det svarta är badrum samt sovrum, utanför är resten av den öppna planlösningen, den vita delen är öppen ner till första våning där vi tänkte ha entren, så då blir det drygt 5m i takhöjd där.

Skullle det kunna gå göra som så att man drar golvvärmen i enbart sovrummet och badrummet och lät bli resten? Skulle värmen sprida sig från den nedre våningen upp och in i den öppna planlösningen? Då luckan ändå är ca 3x5m. Att man genom en god ventilation ändå skulle få tillräckligt med värme?
 
Hos oss funkar det bara om man alltid har dörrarna öppna till alla rummen. Vi har bara värmekälla på nedervåningen och det funkar bra om dörrarna står öppna. Räkna dock med att det blir olika "temperaturzoner" på över och undervåning när det är riktigt kallt ute.

Det gäller i vårat hus men när man har riktigt mycket isolering så kanske det blir bättre utjämnat.
 
Låter riktig hempul att bygga nytt och snåla in på värmen på ö.v. Dom pengarna är försumbara i sammanhanget, strunta i dom stora fönstren eller nån annan lyx...
 
Det fungerar dåligt utan värme på övervåningen, värmen kommer inte att "rusa" upp på övervåningen utan det kommer att bli ett "lock" i "hålet" ner. För att få upp värme måste du ha en fläkt som rör om och trycker upp den varma luften. Lägger du ingen värme uppe kommer du att få sätta elelement i rummen där man stänger dörrar för att få ett drägligt klimat när det blir kallt.
Jag har i vinter kompleterat 2 hus med elradiatorer på övervåningen hos folk som inte kunde förstå varför inte värmen steg upp på övervåningen hos dem.
 
Ja det låter vettigt det ni säger. Faktist inte så att vi vill snåla på nåt sätt, mer att det hade vart pengar man hade kunnat lägga på vad som helst annat istället OM det hade räckt med den värmen nerifrån
då vi kommer ha ett stort hål och endast två rum och resten öppen planlösning.

Men att spara in på golvvärme uppe skulle vi inte göra på bekostnad av ojämn och dålig värme.


Vad tror ni det skulle kosta mellan tumme och pekfinger? 50k/100K?
Känns som att det är lite tidigt än så länge att börja ta in offerter.

Men tack alla ni för era svar hittills :)
 
Har golvvärme på båda våningarna och det behövs blir kallt på sovrumen annars. Har FTX system, och ganska bra isolering (240mm i väggar bra fönster mm)
 
Ikon9 skrev:
Ja det låter vettigt det ni säger. Faktist inte så att vi vill snåla på nåt sätt, mer att det hade vart pengar man hade kunnat lägga på vad som helst annat istället OM det hade räckt med den värmen nerifrån
då vi kommer ha ett stort hål och endast två rum och resten öppen planlösning.

Men att spara in på golvvärme uppe skulle vi inte göra på bekostnad av ojämn och dålig värme.


Vad tror ni det skulle kosta mellan tumme och pekfinger? 50k/100K?
Känns som att det är lite tidigt än så länge att börja ta in offerter.

Men tack alla ni för era svar hittills :)


Ikon9, Hur gjorde ni med värme till övervåningen?

Någon annan med har ett hyffsat nybyggt och välisolerat hus, installerad golvvärme på bottenvåningen, FTX ventilation och skippat värme på övervåningen som kan dela med sig av sina erfarenheter från i vintras?
Hur funkade det ?

Någon som kanske har golvvärme uppe och kan dela med sig av sina erfarenheter ?
 
  • Gilla
grillkol82
  • Laddar…
Förutom FTX, som vi inte har, så är våra förhållanden som beskrivits. Vi gick på rörläggarens snack om att ingen värme skulle behövas på öv. Det stämde dåligt p.g.a sånt som många beskrivit i tråden: Stängda dörrar och större undertryck på bv genom att det finns endast två utsug på öv (bad o klk) jämfört med tre på bv (mer öppen planlösning där också).

Så första vintern blev det att skaffa elradiatorer och där är vi än :)

Det finns stammar som går att dra vidare till öv men då måste det bli radiatorer alt. att lägga nya golv med slingor. Om det går att uppskatta på ett ungefär så tror jag att de extra elementen kostar ca 3 000:-/år eller mer. Totalt förbrukning 15 000 kWh.

Så värme behövs, och då skulle jag som är klok i efterhand satsat på golvvärme. Min första invändning mot att lägga vattenrör i bjälklaget var ev skador (något som f.ö drabbade en granne som byggde samtidigt som oss, någon klantade sig o skruvade i rören). Men har nog tänkt om, skiter det sig så gör det?

Kjell G
 
Bor i gammalt hus men tillbyggt -88, har testat raddar på el (borttagna nu) och nu vattenburengolvvärme på öp kan säga att det är inte mycket värme som behövs men den behövs. Körde ett år utan nånting på öp och det blev kallt,gv ger en mycket större spridning av värmen vilket i sin tur gör att inte mycket värme behövs. Jag hade i ditt fall satsat på gv på öp.
 
Ok tack för svaren...

Funderar mellan golvvärme uppe eller sätta in ett vattenbatteri på tilluften i FTX aggregatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.