Hej

Har handlat förnsterbleck på Byggmax som jag kapat och bockat till kanterna på.

Där det blir plåtrent efter kapningen känns det som jag ska lägga i någon färg? Men vill veta vad experterna på forumet tycker först.

Tack! /Henrik
 
Vad har du kapat med? Om du har klippt plåten så behöver du inte måla, det rostar inte.
 
Klippt galvad plåt upp till 3 mm rostar inte på klippkanten, zinken skyddar.

Protte
 
Kapade med vanlig kapskiva med rondell och klippte till hörnen med plåtsax innan jag bockade. Blev plåtrent i kanten just där jag klippt och då kommer ju osäkerheten direkt när det gäller korrosion. De är uppsatta nu utan någon extra målning.

Tack för era åsikter!
 
Kapar du på det sättet rostar det. Måste klippas.
 
verktygsgurun skrev:
Kapar du på det sättet rostar det. Måste klippas.
Det var tråkigt att höra. Får göra om och rätt, de kostar ju tacksamt nog inte mer än 60 spänn styck vilket i hussammanhang är rena lottovinsten tycker jag.
 
Kapskiva är helt felmetod. Av värmen smälter plasten men zinkskiktet är kvar så det rostar nog inte om nu inte zinken kokat bort (ca 1100 grader) om det varit väldigt varmt.

Om gnistregnet träffar plasten så fastnar järnpartiklarna och kommer att rosta och det blir bruna prickar i plasten.

Protte
 
Hej! Jag snubblar in här och frågar, hur ska fönsterblecken monteras? Jag ska spöna om mitt hus med liggande panel och byta fönstren sedan när spöingen är klar. Själva fönsterbytet har jag lejt bort till hantverkare då jag inte törs själv, är rädd att det ska bli fel. Men blecken ska ju jag sätta dit när jag spönar. Men hur ska jag göra? Vad ska jag tänka på? Är det svårare med liggande panel?
 
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.