Hej hej!

Idag har vi rivit ut mattan i köket och hittat trägolv under, och det vill vi förståss bevara. Men. mitt på golvet har man av någon anledning skarvat ihop med nyare trä, lite andra mått på brädorna, och dessutom är skarven ful...vad gör man åt det? Tips? Ideér? Erfarenheter? :)

IMG_0522.jpg


IMG_0524.jpg
 
Alla trägolv är inte ämnade att vara synliga. På det här golvet skall den ligga en linoliummatta, eller som vi sa på 50-talet en korkmatta.
 
*Okeej...fast får det inte att slipa i ordning ett sånt här golv då? Det är ju tjocka träplankor? Huset vi bor i är ett gammalt timmerhus från 20-talet nånting, så jag antar att detta är ursprunget...ovanpå låg 5 lager matta och under ligger torpargrunden.

Eller är det så illa att jag är ute och cyklar? :surprised:
 
  • Gilla
Anna-Lena Melin
  • Laddar…
Nä detta golv är inte meningen att synas och har nog aldrig varit tanken, det du kan göra är att skarva om då skarven blir snyggare och sen slipa golvet så borde det bli lite bättre nyans på de gamla plankorna.

eller köp ett nytt plankgolv och lägg ovanpå?
 
Okej...så är det när man är nybliven husägare, man kan ju inte veta allt ;)
Får se vad som blir av det. Tack, tack!
 
Om allt är spikat ovan så är det lite knöligt att slipa. Generalskarv som du har var så man gjorde i gamla hus med kilsågade golv och helt ok på ett golv som ditt som inte skulle synas.
 
Hmm, ok. Allt är inte spikat, bara det "nya"..men vi funderar på om man kan snygga till skarven på något vis. Lägga en bräda längst med skarven och kanske någon annan stans för att "förvilla" och så att det ser liksom planerat ut. Vet inte än..börjar fundera på nytt golv istället :)

Jo, hur brukar det vara med isoleringen under ett sånt här golv - kan det tom vara så att det är svinkallt underifrån? Isåfall bör man ju definitivt lägga nytt...
 
Du skulle kunna fräsa ner golvbrädorna just i skarven och fälla ner en list eller tunnare bräda, men först måste det vara spikfritt där du ska köra fräsen :)
Handöverfräs är en bra maskin som man kan göra mycket roligt med.....
 
  • Gilla
Christian Mattsson
  • Laddar…
Som Kurtivan skriver så fräsa ner en bräda som går vinkelrät mot ditt gamla golv. Sänksåg ev möjligt med. Då tror jag gamla delen kan bli fin med en slipning och efterföljande lutning/såpning. Dock ser jag mer utmaningar med att få de nyare plankorna att se vettiga ut och framförallt få övergången att bli okay med olika bredd på plankor. Antingen tror jag du du bör överväga att lägga ett nytt övergolv där eller att ersätta dessa plankorna. Som tidigare skrivits så kommer det vara svårt/omöjligt att slipa med alla spikhuvuden.
 
Angående spikhuvuden så går de utmärkt att slå ner, slå ner dem en 3-4mm så är det lugnt att slipa ovanpå sedan.
 
Varför inte lägga linoleum? Snyggt tidsenligt och miljövänligt. Ett rutigt golv, t.ex. skulle passa jättebra i detta kök.
 
Problemet med undergolv är oftast kvaliteten. De brukar fort bli flisiga och fula eftersom det är låg sortering på trät. Målade/lackade funkar nog hyfsat, men inte lutade/oljade/såpade om du inte har tänkt dig ett kortsiktigt golv som ska slipas om var sjunde år och bytas ut om 20.
Å andra sidan hade vi ett jättefint undergolv i köket (delvis) men jag tror att det är undantag.
 
Tack för alla svar! :)

Vi har nu efter att ha velat lite, bestämt oss för att lägga nytt trägolv.

Trevlig sommar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.