Har nyligen lagt trägolv med värme i vårt gamla kök. Ca 2x2 meter i ena hörnet av rummet upptas av en flera hundra år gammal inbyggd spiskamin/vedugn - i vit krita stil. Generellt sett finns inte en rak vinkel i vårt gamla hus, men det mesta går att lösa med finsnickeri. Nu har vi dock stött på en riktig tankenöt; yttersta 1x1 meter av spisen går i "90-graders" böj och vi behöver en minst 2cm tjock golvlist mot trägolvet :x. Har pratat med snickare och byggbutiker om råd. Ett alternativ var att blöta en trälist så att denna går att böja, men trä blir svårt att böja så mkt som 90 grader. Gummilister i trästil går enligt butiken inte att få tag på? Så här i efterhand borde vi kanske lämnat en yta närmast spisen och lagt små klinkers upp mot väggen, men det är för sent...
Finns det någon som har erfarenhet eller tips om böjda lister? Vore MKT tacksam
EDIT: lagt upp bild, se nedan
Finns det någon som har erfarenhet eller tips om böjda lister? Vore MKT tacksam
EDIT: lagt upp bild, se nedan
Redigerat:
Vilket material skall listen vara gjord i? Är den målad?
Glöm möjligheten att "blöta en trälist så att denna går att böja". Tekniken kallas basning och används av båtsnickare för att få bordläggning att forma sig efter spanten. Det går till så att brädan läggs i ett slags rör som fylls med ånga under visst tryck från en ansluten panna av någon sort. Det skall alltså ångkokas tills ligninet har löst upp sig. Sedan har man några minuter på sig att fixera biten i en fixtur av någon sort. Sedan, när det svalnat och torkat, så har biten ny form. Det är chansartat OCH det kommer fortfarande att finnas tillräckligt med spänningar kvar för att det skall bli besvärligt att få en 20mm list att sitta kvar på en gammal mur.
Bättre då att du mallar kurvan så exakt du kan genom att såga i masonite t ex tills du är nöjd med passningen. Lämnar du mallen till ett snickeri, som har bandsåg och en gammaldags långbandbuts. Då kan de tillverka lister för hand som följer mallen med mindre än en mm avvikelse.
VH/Findus
Glöm möjligheten att "blöta en trälist så att denna går att böja". Tekniken kallas basning och används av båtsnickare för att få bordläggning att forma sig efter spanten. Det går till så att brädan läggs i ett slags rör som fylls med ånga under visst tryck från en ansluten panna av någon sort. Det skall alltså ångkokas tills ligninet har löst upp sig. Sedan har man några minuter på sig att fixera biten i en fixtur av någon sort. Sedan, när det svalnat och torkat, så har biten ny form. Det är chansartat OCH det kommer fortfarande att finnas tillräckligt med spänningar kvar för att det skall bli besvärligt att få en 20mm list att sitta kvar på en gammal mur.
Bättre då att du mallar kurvan så exakt du kan genom att såga i masonite t ex tills du är nöjd med passningen. Lämnar du mallen till ett snickeri, som har bandsåg och en gammaldags långbandbuts. Då kan de tillverka lister för hand som följer mallen med mindre än en mm avvikelse.
VH/Findus
Tusen tack Findus! Bifogade just bild till första inlägget FYI. Material spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är att listen är vit och smälter in bra mot vitt trägolv / spis. När du ser bilden, tror du fortfarande masonite skulle fungera?findus42 skrev:Vilket material skall listen vara gjord i? Är den målad?
Glöm möjligheten att "blöta en trälist så att denna går att böja". Tekniken kallas basning och används av båtsnickare för att få bordläggning att forma sig efter spanten. Det går till så att brädan läggs i ett slags rör som fylls med ånga under visst tryck från en ansluten panna av någon sort. Det skall alltså ångkokas tills ligninet har löst upp sig. Sedan har man några minuter på sig att fixera biten i en fixtur av någon sort. Sedan, när det svalnat och torkat, så har biten ny form. Det är chansartat OCH det kommer fortfarande att finnas tillräckligt med spänningar kvar för att det skall bli besvärligt att få en 20mm list att sitta kvar på en gammal mur.
Bättre då att du mallar kurvan så exakt du kan genom att såga i masonite t ex tills du är nöjd med passningen. Lämnar du mallen till ett snickeri, som har bandsåg och en gammaldags långbandbuts. Då kan de tillverka lister för hand som följer mallen med mindre än en mm avvikelse.
VH/Findus
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Jag gjorde list till mitt runda hörn genom att ställa byggsågen så 4-5mm var kvar och sedan snittade jag med ett par cm mellanrum.
Sedan skruvade jag och spacklade den på plats.
Sedan skruvade jag och spacklade den på plats.
Tackar!Matti_75 skrev:
Mjukfog: är denna ok att använda på trä? kan den målas?
Böjt trä: ca 120cm list ska böjas 90 grader så det lär krävas något extra... Vet du om någon typ av trä är bättre lämpat till detta?
Låter helt klart intressant! Antar du menar 4-5mm tjocklek med bitar à ett par cm genom böjen? Innan vi bytte golvet hade de använt denna metod, men ärligt talat såg det lite hemslöjd ut. Evt pga de inte spacklat etc. Är du nöjd med resultatet?blackadder skrev:
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
ja, men jag spacklade och målade på plats.
Vid närmare eftertanke blev det nog 1cm mellan snitten innan det slutade se "hackigt" ut.
Vid närmare eftertanke blev det nog 1cm mellan snitten innan det slutade se "hackigt" ut.
Masoniten var bara tänkt som en mall för att ge rätt radie till den färdiga listen.
Hm... målat säger du...
Att spåra baksidan på en list som de skriver ovan kan fungera... Men en masiv-list spricker rätt så lätt med den kraftiga böjen. Dessutom är det träligt att såga alla hack. Det finns färdigspårad mdf som är 9,5mm tjock. Den kan du såga i två remsor med lämplig höjd och limma med sättlim direkt på plats i två lager. Sedan kan du spackla kanten slät. Vill du få den att se ditmurad ut så kan du köpa gipsbandage på apoteket och täta ovansidan med det. Avsluta med mjukfog (latex eller akryl)som du stryker på med tummen direkt före målning.
Vitsen då är inte att få det "perfekt" utan att få en finish som passar till muren som den ser ut nu.
VH/Findus
Hm... målat säger du...
Att spåra baksidan på en list som de skriver ovan kan fungera... Men en masiv-list spricker rätt så lätt med den kraftiga böjen. Dessutom är det träligt att såga alla hack. Det finns färdigspårad mdf som är 9,5mm tjock. Den kan du såga i två remsor med lämplig höjd och limma med sättlim direkt på plats i två lager. Sedan kan du spackla kanten slät. Vill du få den att se ditmurad ut så kan du köpa gipsbandage på apoteket och täta ovansidan med det. Avsluta med mjukfog (latex eller akryl)som du stryker på med tummen direkt före målning.
Vitsen då är inte att få det "perfekt" utan att få en finish som passar till muren som den ser ut nu.
VH/Findus
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Alternativ till basning är att såga tunna lameller 2,5 - 3 mm tjocka och limma ihop på en form som är lite snävare än böjen (där kommer masonitmallen till pass).
Blir som böjträ. Så tunna går att böja utan att spricka.
Protte
Blir som böjträ. Så tunna går att böja utan att spricka.
Protte
Liknande trådar
-
Hur löser jag plåtskarvar emot befintligt tak i 90 graders innerhörn?
Tak & Vind -
Hur dåligt är det med 90 graders böj på WC avlopp?
Vatten & Avlopp -
90 graders böj
Vatten & Avlopp -
Nackdel med 90-graders klämringskoppling?
Vatten & Avlopp -
Söker tips på 90 graders vinkelsats för bits
Verktyg, Maskiner & Fordon