H
Anlita ingen snickare som inte har ett hantverksintyg!
 
HEM2121 skrev:
Anlita ingen snickare som inte har ett hantverksintyg!
Som om det skulle vara en säkerhet...:D

Ungefär lika säkert som alla de som anlitat folk anslutna till BKR för att göra vid sina våtutrymme som de sedan lagt ut bilder och text om här... Vilket har varit rena katastrofer till resultat... :rolleyes:

Nä, tyvärr håller jag inte med dig om att det har så stor betydelse eller att det är en garanti för att de får tag i en seriös hantverkare... Sorry... :blushing:
 
H
Nej, tyvärr är inget är en garanti när man anlitar hantverkare! Man får försöka skydda sig så långt det går.
Det enda hyfsat säkra är att göra det själv eller anlita någon man känner väldigt väl!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nä, tyvärr håller jag inte med dig om att det har så stor betydelse ...
Du har inte yrkesbevis men verkar göra bra arbeten, men jag tycker inte att du för den skull skall förringa utbildning och lärlingstid under flera år. Det är en mycket bra grund att stå på.
 
Snickar-Urban skrev:
Du har inte yrkesbevis men verkar göra bra arbeten, men jag tycker inte att du för den skull skall förringa utbildning och lärlingstid under flera år. Det är en mycket bra grund att stå på.
Naturligtvis förringar jag inte det men man ska inte heller stirra sig blind på det menade jag för som sagt har vi ju sett de som stirrat sig blinda på att hantverjaren ska vara ansluten till BKR och hur har det gått... ;)

Självklart är det en bra grund !!
 
Nu förstår jag inte alls, eftersom ett BKR-intyg inte är särskilt mycket värt, så anser du att ett yrkesbevis inte heller är särskilt mycket värt?

Var är kopplingen, det är ju helt olika krav för att få pappret?
 
H
Tycker iallafall att det är bättre med intyg/cert./yrkesbevis än inget ting alls.
 
Snälla... läs EN gång till vad jag skrev istället...

Paul-Staffanstorp skrev:
Naturligtvis förringar jag inte det men man ska inte heller stirra sig blind på det menade jag för som sagt har vi ju sett de som stirrat sig blinda på att hantverjaren ska vara ansluten till BKR och hur har det gått... ;)

Självklart är det en bra grund !!
 
Men snälla, läs själv vad du skriver. Du anför som argument att inte ta för hårt på yrkesintyget att BKR inte är så mycket värt. Jag undrar vad kopplingen är mellan yrkesintyget och BKR:s cert?

man ska inte heller stirra sig blind på det menade jag för som sagt har vi ju sett de som stirrat sig blinda på att hantverjaren ska vara ansluten till BKR och hur har det gått... ;)
 
HEM2121 skrev:
Tycker iallafall att det är bättre med intyg/cert./yrkesbevis än inget ting alls.
Finns exempel på företag som anställt och varit tvugna att välja den med bäst utbildning, där den som var bäst lämpad för jobbet varit självlärd och inte haft papper på det, men ändå kunde sitt jobb bättre än den med alla utbildningar man kan ha.

Så jag håller med Skåne - Paul, stirra er inte blinda på ett intyg/cert./yrkesbevis.

Finns även de som anser sig vara överkvalificerade för ett jobb, med alla utbildningar man kan tänka sig, som när det väl gäller egentligen inte kan något alls... ev. att dom kan alla lagar och regler, men att utföra själva jobbet funkar inte då tummen sitter lite fel...
 
K
Jag kan säga såhär, jag har 2 anställda, båda är skitduktiga och har 10-15 års erfarenhet, den ena har yrkesbevis och alla andra kort man "ska" ha tex hilti, ställning, våtrum, mm.
Den andra har inget av dessa, däremot är han sjukt duktig, snabb och noggrann, varken han med yresbevis eller jag (yrkesbevis) har en chans att hänga med i varken snabbhet eller "problemlösning".

Killen har en fallenhet för yrket av sällan skådat slag.

Min slutsats:

Yrkesbevis är väl bra när man skall söka jobb eller får en kund som är noga med det, annars har det ingen betydelse.
 
HEM2121 skrev:
Anlita ingen snickare som inte har ett hantverksintyg!
Jaha, det är uppenbarligen din ståndpunkt. Men det hade varit intressant om du utvecklat det hela lite, till exempel varför, eller hur man kollar om de har yrkesbevis.
 
H
Du ber dem visa upp yrkesbevis, Cert. intyg. Sedan kan du kolla med de utfärdande av yrkesbevis, Cert. intyg... att de gäller för den hantverkare som du tänker anlita. Viktigt är att de anställa som skall jobba hos dig att de också har detsamma.
Är inte självklart att de är duktigare och kunnigare men det är dock säkrare att de vet vad de pysslar med
än med ett företag som inte har något.

Det är inte sagt att ett företag per automatik, utan yrkesbevis, cert. intyg gör ett sämre arbete.
Man måste också kolla med skatteverket, kronofogden, svarta listan, www.allabolag.se .
Som beställare är man utsatt för mycket oseriöst arbete och hantverkare,
så det gäller att försöka skydda sig så mycket som går.
Det säkraste är dock om man känner en snickare personligen, alt. många bra referenser från människor som man litar på.
 
Jaha, jag ber att få se yrkesbeviset, och snickaren visar mig ett papper där det står "Yrkesbevis". Hur vet jag att han inte gjort det själv på sin dator?
 
Ett yrkesbevis för snickare är utfördat av regionala yrkeskommiten, och idag är det ett plastkort typ kontokort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.