Hej,
Jag har ett golv som är mörkt, gröngrått i linoljefärg och nu vill jag ha det ljusare.
Vet någon vad jag måste göra för att själv måla över det mörka med en ljus/mellangrå linoljefärg?
Eller måste jag ens ha linoljefärg? Kan jag måla med över med vattenbaserad färg?
Vad för slags underarbete måste jag göra?
Snälla ge mig tips då jag vill ha det ommålat, torkat och klart till den 13aug om det går.
Biggan
 
Provmåla i ett hörn. Alltid provmåla om man är osäker och provmåla isf en ruta med linoljefärg och en med vattenbaserad. Men ärligt talat så går nog vattenbaserat bort, det slits nog väldigt oskönt. Börjar du idag så kan du vara klar till den 13 aug.....fast du nämner inte hur stort golvet är ;)
 
Det är inte så stort. ca 10m2 och det används väldigt sällan så det kommer inte direkt vara något slitage....ja vet att linolje färg är "bättre" men skulle vilja ha en enklare lösning.
 
Men det kommer hur som helst att slitas fortare och fulare. Det du sparar i tid nu får du ta sedan då du måste skrapa rent det för att måla om det nästa gång. SÅ lång tid tar det inte för linoljefärgen att torka.
 
Ok jag förstår. Men behöver jag göra något underarbete eller är det bara att måla ovanpå den 5år gamla linoljefärgen?
Antar att jag måste måla minst 3 varv då det är så mörk kulör idag.
 
Skura ordentligt med en bra såpa bara, det brukar räcka. Och ja, du behöver nog måla tre lager, men du kan ta torkmedel i de två första. Men låt helst bli i det sista, för det sitter bättre utan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.