Den här busken har växt upp på vår tomt på bara några veckor. Är det ett ogräs som jag bör utrota eller är det en buske som jag ska flytta till där vi ska ha prydnadsbuskar?
 
  • IMG_0310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På översta bilden, längst upp i vänstra hörnet ser det helt klart ut som en Ormrot. Bildgoogla så får du se om du tycker den är fin. Jag tycker om mina fast det blir ju inga buskar utan mer... ett parti med sådana.
På nedre bilden vet jag inte om det är "blommorna" som inte är färdiga än eller om det är en annan växt? Ser lite skumt ut. :)
 
Googlade ormrot och det tror jag inte att det är. Blommorna är lite lika omrotens men inte växten i övrigt. Det på bilden är bara en enda växt och stjälkarna är rödaktiga. Jag lägger in en bild till som är tagen på lite längre håll så kan man se hela växten. Jag hoppas att det är en buske för jag har sett 4 till som är på väg upp. Vår tomt är en gammal trädgårdstomt så när vi har schaktat för huset så är det en massa jord som flyttats runt och gör att det dyker upp växter (både planterade och ogräs) lite huller om buller.
 
  • IMG_0312.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert samma familj som ormrot (slideväxter, Polygonaceae). Det kanske är någon annan art i samma släkte som ormrot?
 
Nån sorts pilört, Åkerpilört antagligen tror jag. Samma familj som tidiare förslag! Skönhet sitter i betraktarens öga:D, men jag skulle ju kalla det för ogräs och rensa bort det!
 
Japp, åkerpilört måste det vara. Bara att gå ut och rensa, lite tråkigare men betydligt enklare än att flytta som jag har fått göra med en massa fina blommor mitt i gräsmattan.
 
Tack för hjälpen!
 
Vi hade en hel hög av dessa i vår kommande gräsmatta som vi tog för ogräs, positivt var att de var mycket enkal att avlägsta iaf i vår icke packade jord :)
 
Jo de är mycket lätta att ta bort vilket känns skönt för de börjar dyka upp lite överallt nu.
 
Japp, och ett bra råd tror jag är att ta bort dem omgående så de inte hinner sätta frön!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.