Vi planerar att bygga ut vårt hus, som idag står på krypgrund (Älvsbyhus).

Av de sakkunniga jag har varit i kontakt med verkar de flesta tycka att det fungerar helt OK att ha utbyggnaden på "platta på mark", men meningarna går isär om huruvida plattan ska förankras i husets kantbalk eller lämnas flytande.
En del verkar rekommendera att lägga en mjuk skiva (asfaboard) imellan för att ta upp eventuella rörelser, andra tycker att det ska läggas isolerade kanteement även längs sidan mot kantbalken...

Alltså:
Ska jag gjuta fast plattan i befintlig kantbalk, via bultar/armeringsjärn, eller ska de ligga löst mot varandra med någonting imellan?

/Magnus
 
OK, intressant! Om jag förstår rätt så la du kantelement även längs sidan mot befintlig kantbalk, med 25mm luftspalt? Det står att spalten skulle fyllas med isolerande material? Du fyllde alltså spalten i efterhand?
 
Luftspalten är skummad, på utsidan har jag lagt i ett tunt lager bruk så det ser ut som om allting sitter ihop.

// Stefan
 
Låter vettigt!
Jag är lite skeptisk till att som en del rekommenderar, lägga asfaboard imellan. Kan inte den, även om den är relativt fukttålig, börja ruttna med åren?
 
Jag börjar känna mig övertygad om att det blir kantelement även mot befintlig kantbalk.
En detalj jag funderar på är att den befintliga ytterväggens syll sticker ut ett par cm utanför kantbalken. Kan jag lägga kantelementen kloss mot befintlig syll och få en spalt på ett par cm mot kantbalken, eller bör jag ha spalt även mot syllen? Kan man utan problem bädda in syllen i fogskum efteråt?
 
intressant. Jag håller också på att planera att bygga ut vårat Älvsbyhus (Lodur) och sitter med samma frågeställningar.

Hur gjorde du, Fick du in någon fogskum mellan kantelement o befintlig balk.

Har du ingen tjusig bild att visa? :)
/Magnus
 
Jag lade till slut 45 mm markisolering mellan bef. kantbalk och utbyggnadens kantelement. Eftersom bef. syll sticker ut ca 15mm utanför kantbalken har jag nu ca 30 mm spalt mellan kantelement och syll som jag kommer att fylla med fogskum. Att jag har gjort så behöver dock inte innebära att det är rätt!
 
ok, tack för svaret. En fråga bara. Är höjden på plattan samma som den bef kantbalken? Eller gjuter du plattan upp till golv nivå?
 
Jag gjuter upp till befintlig golvnivå. Kantelementen är 500 mm höga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.