Har fått tillfälle att köpa minna morföräldrars tomt till ett bra pris. Det ligger ca: 6mil norr om Stockholm.
Tomten är ganska stor ca: 3,5 tunnland tror det är ca: 17,000 kvadratmeter.
På tomten finns ett gammalt hus + diverse byggnader, som är i renoveringsbehov om nått. :)
Det finns inget vatten och avlopp.
Har funderat på att rusta eller bygga nytt.
Många säger "Bygg nytt" det blir billigast.
Men så funderar jag också på, om man skulle stycka av lite tomter ? eller sälja en bra bit åt någon hus tillverkare, för att på så vis finansiera en bit av ett nytt hus.
Är det någon som erfarenhet. Tipps och råd ???
???

 
Jag skulle slå till direkt.

Om kommunen tillåter skulle jag stycka av till flera småtomter. 6 mil norr om stockholm borde väl ge minst en halv mille för 1000 m[sup]2[/sup]. Beroende på vad morföräldrarna vill ha för tomten skulle du kunna finansiera ditt eget hus helt och hållet.
Jag skulle dock inte sälja till någon hustillverkare. Bland annat för att det finns inte många hustillverkare som köper tomter utan de förmedlar bara tomterna till sina kunder. Säljer man själv kan man själv välja sina grannar...

Sen skulle jag bygga nytt.
 
Om stadsplanen måste ändras kan det krävas en hel del tid och arbete för att genomföra detta, men varför inte... Kolla med kommunen + fastighetsmäklare på orten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.