Hejsan!

Gick ju och köpte ett hus med för litet garage så en 2-pelarlyft får ju dessvärre inte plats.
Har idag 2.40m invändigt vilket skulle behöva bli 3.40-3.60 något...

Hur funkar det i praktiken att ta loss taket/takstolar och allt vad det innebär och lyfta det, bygga på ny sektion på bef.vägg och sen montera taket m.m igen?

- Skall man försöka lyfta av taket som helhet med takstolar m.m i ett paket eller delar på det?
- Klarar befintlig väggsektion av en extra påfrestning ovanifrån?
- Nödvändiga förstärkningar?

Eventuellt önskar jag även att byta ut ett par-fyra stycken takstolar längst bort i garaget för att kunna lyfta högre... dvs uppåt 4m!

Garaget är ca 6x10m, dvs ett vanligt dubbelgarage. Till vänster om detta är en tillbyggad där taket är högre än dubbelgaraget, därav ja också vill öka takhöjden på dubbelgaraget för att matcha byggnaden till vänster.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara mig, men vore gott med lite inputt.. Kanske inte ens är genomförbart??!?!

Bifogar lite bilder!

Mvh
Marcus
 
  • DSC00399.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00402.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0340.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0343.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst gåt det att hissa taket 1 m, men det är troligen mindre jobb att hissa hela byggnaden.
Gjorde samma sak med mitt garage, iof bar 30 cm, men 70 cm till hade inte varit svårare.
God planering och många domkrafter är vad som behövs.
 
Du tänkte på att lossa från plattan och sen sätta en ny bottensektion?

Klart spännande alternativ och jag håller med. Det borde inta vara så mycket jobb och man har ju bonusen med tak över bygget hela tiden.

Ett annat alternativ kan vara att lägga en balk längs nocken och göra om till ryggåstak. Jag tror inte höjden räcker i detta fall och man måste med största sannolikhet förstärka överarmarna
 
Att lyfta 6x10 m kan vara tufft.
Att lyfta hela garaget är nog ännu mer tufft, men då kommer fönstren lite tokigt högt.

Du får räkna med att takstolarna sitter ordentligt fast i väggen och blir besvärligt att få loss.
Sedan får du problem med väggen om du bara ställer en sektion ovanpå den gamla, det vill gärna vika sig.
Bort med hammarbandet och skarva stolparna omlott.

Jag har lyft PÅ ett 6 x 20 m tak men att lyfta av är nog värre, det finns nog en spik till som håller mot och att då veta om kranen har lyft vikten av taket eller om det dessutom sliter i någon spik som du då kapar och då ger sig taket iväg åt något håll. Nej jag skulle inte våga stå under.

Dystert men plocka isär taket.

Protte
 
Ja att lyfta hela byggnaden är nog faktiskt väldigt svårt, speciellt eftersom den sitter ihop med vänstra delen.. :)
Tittar man in på vinden ser man ju att plåten bara är spikad på takstolarna (borde va relativt enkelt att ta ner?)

Skall man kanske plocka loss all gips då och sätta nya reglar ändå ner till golv eller hur menar ni?
Hammarband = ?

Mvh
 
Hur mycket extra belastning blir det på väggkonstruktionen om ja kör med en "öppen takstol" de 4-5meterna?
Tänkte också på det att om nu väggarna belastas hårt kan man ju välja att ha kvar innertaket till hälften i början, eller kanske inte höjja det lika mkt.. För att få stabiliteten kvar i sidled?

Fel tänkt?
 
Bifogar lite kladdbilder =)
 
  • DSCN03401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN03431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mrbacko
  • Laddar…
Ser ju på bilderna att det inte finns någon råspont under plåten (inget fel med det) så är det enkelt att ta av plåten och plocka av takstolarna.

Ska du "byta" stolparna ända ner så håller du på med ett nybygge.
Lägg reglarna ca 0,5 m omlott till din önskade höjd.
Hammarband, reglarna längst upp på väggen (oftast en på platten och en på höjden).
Att bara ställa stolpar på hammarbandet blir som ett korthus.

Protte
 
prototypen skrev:
Ser ju på bilderna att det inte finns någon råspont under plåten (inget fel med det) så är det enkelt att ta av plåten och plocka av takstolarna.

Ska du "byta" stolparna ända ner så håller du på med ett nybygge.
Lägg reglarna ca 0,5 m omlott till din önskade höjd.
Hammarband, reglarna längst upp på väggen (oftast en på platten och en på höjden).
Att bara ställa stolpar på hammarbandet blir som ett korthus.

Protte
Precis, plåten SER ju ut som den är enkel att demontera... Samtidigt så ska man ju panela om gavlarna så då kan man ju likaväl ta bort det direkt..

Så man ska alltså ta bort den vågräta regeln längst upp och inte lägga ny vågrät regel på den andra utan vid sidan om och spika i bef ca 0.5m neråt. För mig låter det nästan som att de kan sjunka då.. Hehe..

Denna konstruktionen funkar även OK om jag ser till att byta några takstolar så det blir öppet uppåt? Vet inte riktigt hur jag ska göra där..

Finns inga projekttrådar eller dylikt där folk gjort liknande kanske?

Sen misstänker jag att man även bör/måste söka bygglov på detta.. Vad kan man förvänta sig att detta kostar? Har bara en granne som skulle kunna störas av detta, antar kommunen kollar med honom ?

Mvh
 
Redigerat:
Weggen.
Sen misstänker jag att man även bör/måste söka bygglov på detta.
Bor du inom detaljplanlagt område?
Har stött på detaljplan som begränsar garagevägghöjd till max 2,5m , av det troliga skälet att man inte vill ha en verkstad i villaområdet.
Detta kringgick vi med en I balk i nock och ryggåstakstolar/MLj
 
Mats Lj skrev:
Weggen.
Bor du inom detaljplanlagt område?
Har stött på detaljplan som begränsar garagevägghöjd till max 2,5m , av det troliga skälet att man inte vill ha en verkstad i villaområdet.
Detta kringgick vi med en I balk i nock och ryggåstakstolar/MLj
Ja bor utanför stan ute på "landet"... har ett hus mittemot mig, med iallafall 2 separat garagebyggnader..

Men om det finns ngn detaljplan vet jag ej. :S

Kommunen som svarar på eller?
 
Du bor troligtvis utanför plan.
Sök bygglov så har du ryggen fri gentemot grannar och vid en ev framtida försäljning.
Är det en jordbruksfastighet och garaget räknas som ekonomibyggnad för fastighetens drift behövs inget bygglov bara det är 4,5meter till fastighetsgränsen./MLj
 
Nja, jordbruksfastighet är det icke.. Så de får bli att kontakta kommunen.
Vad vill dom ha/se för handlingar? Kan ja skissa upp en ritning på hur jag tänkte bygga? Hur exakt måste den vara?

Eftersom ja tänkt höja taket bara så borde ja kunna ta befintlig ritning och hänvisa till 1m höjning tex?
 
  • Älska
JonasCe
  • Laddar…
WeggenVad vill dom ha/se för handlingar? Kan ja skissa upp en ritning på hur jag tänkte bygga? Hur exakt måste den vara?
Bygglovsansökan,situtionsplan skala 1:400, fasadritningar i olika väderstreck skala 1:100,planritning skala 1:100, konstruktionsritning med beräkning.
Gör du en exakt ritning i exv ett cadprogram har du nytta av den under hela bygget, du kan tex hämta alla mått direkt i datorn./MLj
 
Hur lång tid har du på dej?
Jag skulle nog ha plockat ner takstolarna, för att sedan göra vägg element i önskad höjd för att sedan återmontera dom gamla takstolarna.
 
  • Gilla
kvcarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.