Har inhandlat ett gammalt församlingshem som är byggt 1940 som står på en torpargrund om 180kvm. Problemet med grunden är att förr så eldades det i den stora eldstaden som släppte värme mot grunden, vilket inte sker idag.

Tyvärr så är det helt omöjligt att veta vad som har gjorts med huset då ingen verkar ha koll på det, ena vaktmästaren har flyttat till finland och en annan har dött osv. Det medför ju som sagt problem.

Jag öppnade upp en bit av golvet i stora rummet och är inte riktigt säker på vad jag har stött på eller rättare sagt, om det är som det skall.
grund1.jpg
Bilden ovan föreställer golvet (den tjocka vita delen) sen så är det en luftspalt sedan kommer en oidentifierad isolering om 5cm

grund2.jpg
Om man lyfter på isoleringen så kommer det någon sorts gles sen så är det hålrum (60cm) vilket avslutas med någon sorts plast mot backen

Det första problemet är 5cm isolering, rummet är 120kvm 10x12m och jag antar att golven kommer att bli mycket kalla på vintern. Golvet skulle vi helst gärna behålla (i alla fall 80kvm), dels då det inte är helt fel med fina tjocka furuplank som man kan slipa ner samt att det går på en slant till 120kvm nytt golv.

Det andra problemet är att huset luktar lite "sommarstuga" på nedervåningen och vi har då funderingar på om det är pga fukt, när vi öppnade upp hålet i golvet så låg det lite "klumpar" (som dock var torra) av sågspån som var vita i kanterna, tittar man sedan ner i grunden så ser det inte ut att vara någon kondens på plasten men som sagt det luktar.
Ventilationen består av 10 små ventilationshål ut på grundfasaden

Om vi nu är tvungna att rycka loss golvet så har vi tankar att installera golvvärme samt att eventuellt isolera, men frågan är då om man kanske gör det för tätt, skall man samtidigt lägga in en trygghetsvakt eller en sorbitionsavfuktare, eller räcker det kanske om man dränerar om?

 
Uppdatering...

Här kommer mer bilder på kalaset ;D

Som isolering så har det använts en massa olika saker, det verkar som att favoriten har varit kutterspån, men på en del ställen (antagligen det äldsta) så har det används   fint sågspån
grund3.jpg


I sågspånen så finns det vita klumpar, som smular sönder sig när man tar på dem, någon som vet vad det är? mögel?
grund5.jpg


Som synes nedan så har det rasat lite då det verkar som att bjälklaget är lite murket underst (ca 1/3), måste man byta ut dessa eller fungerar det att förstärka?
grund4.jpg

När jag söker på forumet så finner jag ingen bra lösning på att damsuga upp detta, det pratas om lösullssprutor, osv men dem fungerar tydligen ganska måttligt och med tanke på att det är ca 180kvm som totalt skall rengöras så känns det som att det skulle ta för mycket tid, har det kommit några nya lösningar på sista tiden för att lösa  detta?

mycket tacksam för svar.
 
Hejsan!

Ser inte så kul ut bilden med den rasade blindbotten. Om den har rasat av sig själv så måste den ju vara rejält rutten. Rötan borde ju ha gått upp i glovreglarna när det ser ut så. Så det ser ut som det tyvärr bara är att riva upp golvet för att du ska vara säker.
Har själv just kommit hem från en besiktning där vi hittat röta i glovbjälkar på ett gammalt hus med torpargrund vilket inte var kul alls, verkar inte bli något av det köpet om säljaren inte går med på att pruta en del.
 
Vi tänkte igenom och bestämde oss för att riv upp golvet och gå igenom grunden och dränering på samma gång. Håller för tillfället på med detta och det är ett jäkla jobb. Plankorna sitter som bara den.

Som tur var så verkar det som att vi hittade problemområdet på en gång, så resten av bjäklarna ser bra ut så det är ju skönt.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.