M
Hej!

Ska byta panna i huset och mitt tankesätt är att jag vill ha en panna som går att kombinera lite. Det primära uppvärmningssystemet ska vara el, men jag vill ändå ha möjlighet att kunna elda med ved och också kunna montera en pelletsbrännare. Då har jag kommit fram till att det är en kombipanna som gäller. Men jag har bara hittat 1 panna som går att använda dessa 3 energikällor med, CTC. Övriga pannor som jag har kikat på är antingen bara ved eller el, pellets eller el, eller olja, el och ved. Är det någon som vet ett fabrikat som går att köra el, pellets och ved i?
 
Om du köper en liten acktank på t ex 500 liter med varmvattenslingor och kanske solslingor och en elpatron, så kan du använda den som elpanna. Till den kan du koppla en panna som t ex Baxi Bonus 30, som klarar ved, pellets och olja (om du nu skulle vilja det). Med en acktank så ökar dina möjligheter att hänga på olika värmekällor.
 
Markarbetaren skrev:
Hej!

Ska byta panna i huset och mitt tankesätt är att jag vill ha en panna som går att kombinera lite. Det primära uppvärmningssystemet ska vara el, men jag vill ändå ha möjlighet att kunna elda med ved och också kunna montera en pelletsbrännare. Då har jag kommit fram till att det är en kombipanna som gäller. Men jag har bara hittat 1 panna som går att använda dessa 3 energikällor med, CTC. Övriga pannor som jag har kikat på är antingen bara ved eller el, pellets eller el, eller olja, el och ved. Är det någon som vet ett fabrikat som går att köra el, pellets och ved i?
El, pellets och ved skriver du sist, de pannar som kan köras på el och ved i din undersökning. Går det verkligen inte att köra pellets i dessa pannor ?
 
M
charta77 skrev:
El, pellets och ved skriver du sist, de pannar som kan köras på el och ved i din undersökning. Går det verkligen inte att köra pellets i dessa pannor ?
Efter vad jag har läst om pannorna så står det inget om att det går att köra Pellets i dom också. Hittade dock en panna till, Nibe Attack. Den ska visst klara pellets, ved och el.
 
Markarbetaren skrev:
Efter vad jag har läst om pannorna så står det inget om att det går att köra Pellets i dom också. Hittade dock en panna till, Nibe Attack. Den ska visst klara pellets, ved och el.
Jag är ingen pelletsexpert, långtifrån. Eldar med ved själv, vad jag har "trott" genom andra och vad jag läst mig själv till. Så går det väl alltid att sätta in en pelletsbrännare om man har eldstad ?
 
M
Hansson28 skrev:
Du har inte tänkt på att ha pellets som primär värme källa. El är dyrt ;)

[länk]
Jo eventuellt i framtiden. Det är ju alltid en inkörningsperiod med pellets innan man får det att fungera 100%-igt. Sedan ska man ha förråd att förvara pelletsen, man ska bygga en burk där skruven ska gå ner i. Man får sota och greja. Sedan vet man idag inte hur det ser ut skattemässigt om några år. Så jag tänkte köpa en panna som i dagsläget ska köras med el. Sedan när jag får tid så tänkte jag installera en pelletsbrännare eventuellt, samt även köra lite ved. Syftet är alltså att ha olika alternativ vad som är billigast för stunden. Ibland kommer man över ett par kubik ved och då är det trevligt att ha möjligheten att elda med det. Men som sagt, till en början tänkte jag bara köra el.
 
M
charta77 skrev:
Jag är ingen pelletsexpert, långtifrån. Eldar med ved själv, vad jag har "trott" genom andra och vad jag läst mig själv till. Så går det väl alltid att sätta in en pelletsbrännare om man har eldstad ?
Ved och olja eller ved och pellets brukar ha olika eldstäder. Det lilla hålet nedtill på pannan brukar man ha för brännaren. Mycket möjligt att det är så att man kan montera både pelletsbrännare och oljebrännare i det hålet.
 
Markarbetaren skrev:
Syftet är alltså att ha olika alternativ vad som är billigast för stunden.
El blir aldrig billigast för stunden ;). Det är däremot alltid ved. Pellets ligger mitt emellan. Fundera lite på Svenos kloka förslag och satsa helhjärtat på det billigaste med möjlighet att använda el fex sommartid och i nödfall.
Själv har jag bott i ett vällisolerat hus 130m2 med vattenburen elvärme + (gjutjärns) kamin som vi eldade i varje vinterkväll. Kaminen sänkte vår elförbrukning med ca 5000kWh/år.
Kanske ett alternativ för dej?
gaia
 
Jag har själv en kombipanna olja/ved och vad jag förstått bör jag inte använda ved innan jag kompletterat den gamla skorstenspipan med rör eftersom det blir en förändring av rökgastemperaturen. Har kört olja i alla år. Men du kanske har ett nyare hus?
 
Tja, vill man köra med el så får man väl göra det. Sveno har helt rätt i sin rekommendation. In med en sk "soltank" med tillräckligt många elpatroner för ditt behov. Tänk ett tag och bygg sedan ut systemet med vad du tycker är bäst, sol, ved, pellets ligger väl närmast till hands men om du av någon outgrundlig anledning vill så kan du haka på en oljepanna också. Sen finns det ju en del varianter av värmepumpar också.
 
Vi ska bygga hus nu i höst och vi har kommit fram till att tellus pannan är den bästa för oss.
Med den pannan så kommer vi att snabbt kunna växla mellan ved och pellets och i ack tanken som även de levererar så finns elpatron samt slingor för solvärme.
Brännaren som de är optimerade för är ecotecs pelletsbrännare.
Vi kom fram till denna kombination efter ca. ett halvårs letande.

http://www.tellusror.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.