Jag håller på att rita på en tillbyggnad på ett hus som idag är byggt med källare.
Tillbyggnaden är tänkt att stå på gjuten platta (400 mm L-element = 300 mm isolering)
Det ska vara golvvärme i hela huset.

Hur placerar man vanligtvis nya plattan hjöjdmässigt i förhållande till gamla grunden?
Placerar man plattans ovandel parallellt med källarväggarnas ovansida får man ju en nivåskillnad på ca 242 mm (220 golvbjälkar samt 22 mm golvspån)

Men om man istället placerar plattan i nivå med golvbjälkarna på gamla huset så hamnar ju plattan högt i förhållande till panelen på gamla huset. Dessutom hamnar den för högt markmässigt eftersom den väl bör vara "nedgrävd ca 10-20 cm"?

Jag blir inte riktigt klok på det här.

Är det rent av dumt att inte ha källare på tillbyggnaden också?

Tillbyggnaden är 7,2 * 7,4 m (gammelhuset är 10,1 * 7,4)

Vad tror ni? Ös på med förslag.
Hur brukar man göra?

Kan tillägga att krypgrund är UTESLUTET.
 
Vi valde vid utbyggnad av hus med krypgrund att lägga plattan i samma nivå som bef. innergolv. Panelen på utbyggnaden får sticka ner utanför kantelementen till samma nivå som bef. panel.
 
Hej.

Vi sitter lite i samma sits men i vårt fall är det tomten som styr. Vi kommer att lägga plattan så att tillbyggnaden blir 1/2 trappa upp från källaren och 1/2 trappa ner från "boplanet" i det gamla huset. Detta gör att vi får en väldigt trevlig närhet till trädgården vilket vi saknar idag. Det är en del ritande kvar;-)

MVH
Henrik
 
maghen: Ligger plattan "ovan mark" då? Eller hur hög sockel har ni på det befintliga huset? Jag har mellan 80 och 95 cm upp till golvet i det befintliga huset. Har försökt få svar på om det är OK att lägga plattan så att säga ovan mark, dvs att den inte är nergrävd. Någon pratade om att det då kyler från sidorna iom att man inte har någon skyddande jord runt underdelen av plattan. I mitt fall kan jag fylla upp med jord på två sidor, den tredje sidan sluttar ner mot en jordkällaringång där jag får bygga upp med L-stöd och där kan jag isolera med markskivor, men min fråga är egentligen om det är ok att lägga plattan ovan mark...

Sailorman - får ni lägga tillbyggnaden 1/2 trappa ner utan att ha en ramp inomhus? Vår arkitekt avrådde starkt från det då handikappkraven är mycket stränga nuförtiden...
 
Sailorman skrev:
Hej.

Vi sitter lite i samma sits men i vårt fall är det tomten som styr. Vi kommer att lägga plattan så att tillbyggnaden blir 1/2 trappa upp från källaren och 1/2 trappa ner från "boplanet" i det gamla huset. Detta gör att vi får en väldigt trevlig närhet till trädgården vilket vi saknar idag. Det är en del ritande kvar;-)

MVH
Henrik
Tänker samma sak som ni. Vi har typ 1m sockel och tänker oss en utbyggnad i höjd med marken (platta ma på mark antar jag det skulle bli med en halvtrappa upp från källaren och en halvtrappa ner från huset så att säga men vi har inte ens börjat rita än. Har du skisser?
 
Lars K skrev:
maghen: Ligger plattan "ovan mark" då? Eller hur hög sockel har ni på det befintliga huset? ....
Inte riktigt. Vi hade ca 40cm från gräsmattan upp till innergolvets nivå och använde 50cm L-element, så grusbädden ligger fortfarande under marknivå. Med randisolering utanför grunden och lite jord på det fick marknivån också höjas några cm runt utbyggnaden.
 
Lars K:
Vet inte vad din arkitekt läst för regler, jag har ALDRIG sett några flerplanshus med rullstolsramp inomhus, vare sig nybyggda eller gamla. Det finns en uppfinning som heter HISS, tar mycket mindre plats.

Jag skulle ha valt att ta höjdskillnaden, det blir trevligt med några trappsteg inne och man får lite högra tekhöjd i den nya delen. Vad gäller handikapptillgängligheten så beror det ju enligt vad jag begriper på två saker: dels vad utbyggnaden innehåller (markplanet måste innehålla allt nödvändigt, som sovrum, badrum, kök) samt möjligheten att enkelt anpassa. Placera tex en KLK (eller som det numera heter WIC) som kan byggas om till hiss i övergången, eller ha ett tillräckligt brett parti med räcke där den kan sättas, eller en trappa bred nog för en trapphiss eller för lösa ramper för rullstol.
 
Du kan välja en krypgrund som form, dvs du gör en sockel, murar upp x antal sten. Fyll sedan formen med grus till önskad höjd för att ha kvar till ex 300m isolering och 10cm betong.

Sedan är det bara att putsa alternativt regla för träfasad beroende på vad ni har idag.

Som sagt ett alternativ :)

- J
 
Hlm_OH skrev:
Är det rent av dumt att inte ha källare på tillbyggnaden också?
Ja, det är rent av dumt att inte ha källare i utbyggnaden. Källare är billigare än man tror och fantastiskt användbart utrymme. Trappa ner har du redan. Ett par lass lera bort och några lecaväggar utgör prisskillnaden. Du slipper funderingar på terasseringar i huset, då måste fler trappor byggas och dessa tar också plats. Det förutsätter att du inte behöver spränga men det händer väl sällan i skåne.
 
daviden skrev:
Ja, det är rent av dumt att inte ha källare i utbyggnaden. Källare är billigare än man tror och fantastiskt användbart utrymme. Trappa ner har du redan. Ett par lass lera bort och några lecaväggar utgör prisskillnaden. Du slipper funderingar på terasseringar i huset, då måste fler trappor byggas och dessa tar också plats. Det förutsätter att du inte behöver spränga men det händer väl sällan i skåne.
Och fuktproblematiken som ofta finns i källare - har man något bättre sätt att bygga källare på nuförtiden? Isloerar man med Isodrän direkt vid bygget och är det en fullgod lösning? Eller hur gör man bäst en källare?
 
Lars K: Vi nybyggnation isolerar man med antingen isodrän/pordrän 200mm, enligt energivärdeskraven.
Var ett tag sedan jag tittade så kan ha fel :)

- J
 
Vår tillbyggda källare är murad med lecablock och har 100 mm isodrän som isolering. Källaren måste säkert dräneras om vad det lider men vi har inga fuktproblem nu. Ett sätt att undvika fuktproblem är att bygga källaren med fukttåliga material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.