Är på gång att göra om i hobbyrummet i källaren och är i behov av tips och råd kring material samt utförande.

Har påbörjat rivning av innervägg genom att ta bort panelen som var populär under det glada 70-talet och stött på träregel direkt mot ytterväggen samt någon form av ull som isolering.

Stålregel är det väl som gäller i mitt fall?
För att undvika organiskt material lutar det åt 13mm gips.

Om mina antaganden är rätt och riktiga, hur ska jag på vettigt sätt regla upp mot ytterväggen?
Eller måste jag göra som denna guide och bygga en ny innervägg?
http://gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/innerväggar/innerväggar+med+stålstomme

Behöver jag egentligen ha någon isolering över huvud taget?
Isoleringen som är hålelr på att ta bort är minst sagt till liten hjälp.
 
Jag hade använt mig av enbart döda material.. Alltså.. jag hade reglat upp en ny vägg med hjälp av stålregler. Om du inte vill ta för mycket av rummets area så bygg med 2"2 regler.

Isolering är alltid bra att slänga in, tycker jag.
 
Ok och tack.
Då kommer det lite följdfrågor.

Grundgjutningen har lämnat en liten "klack" längs väggen på ca: 4cm. Låt oss säga att vi bygger en ny innervägg precis i kant med klacken så blir det alltså stålregelns djup + 4cm innan väggen nås. Ställer det till något problem?
Hur löser man det med eluttag?
Det finns även ett fönster i takhöjd, hur går man till väga för att snygga till kring det?

Anledningen till att jag var nyfiken på ifall det ens är möjligt att fästa stålregel direkt mot väggen var att då har jag en mall att följa, bara att byta ut gammalt träregel mot ny stålregel.
 
  • Gilla
Torrfura
  • Laddar…
Vanligt gips är i högsta grad organiskt, nämligen papper som bekant kommer från trä i yttersta lagret.
 
Kan du inte bara låta källaren få vara som den var tänkt, med putsad vägg? Laga upp eventuellt putssläpp och måla med genomsläpplig färg, tex Beckers Webetonex. Då andas väggen och släpper in och ut fukten. För fukt är det i källare oavsett om du har dränerat eller inte. Sätt absolut ingen isolering. Om du ska isolera ska det ske utifrån med material som klarar av att flytta ut fukten, t ex isodrän. Med isolerad innervägg riskerar du få kondenspunkten mitt i väggen och det är inte kul, även om du använt "dött" material.
 
  • Gilla
Njoyh och 3 till
  • Laddar…
My bad.. Jag håller med "spackelspaden" om att du inte ska isolera.
Egentligen spelar det ingen roll om du tar reglerna mot den befintliga väggen eller bygger en ny vägg, tycker personligen det blir bättre med en ny vägg, så man får det rakt o.s.v.
El-uttag är inga problem så länge du pratar med en elektriker före du bygger väggen.

Dr Fozz: Man brukar säga att gips är ett dött material. Eller ?
 
Tack för alla råd och riktlinjer.
Tror faktiskt jag ske ge mig på att sätta stålregel direkt mot väggen. Den enda vettigt lösningen jag ser är att först borra igenom båda sidorna på regeln, sen borra ett lite större på ena sidan för att göra själva skruvningen möjlig. Visst kommer det bli en hel del borrandes, men jag tror på en lösningen.
Frågan är hur många hål per regel som behövs. Till tak är det nästan 210cm.
4 skruvar / regel borde väl hålla, samt en ordentligt pluggad vägg. Om man tar en skiva gips som exempel så väger ju den runt 30kg. Bredden på 1200 kommer då ta upp 2st reglar. Känns som det borde hålla.

Alltid bra att få input från olika personer med olika erfarenheter och tycken.
Om någon skulle få för sig att stoppa in isolering mellan yttervägg och ny innervägg, vad skulle då sättas dit?
 
jag lämnade 2 cm luftspalt mellan mina stålreglar å ytterväggen.
allt för att komma ifrån väggen lite.
sen tog jag en iso stålskiva 45 mm.

mvh
estwing
 
  • Gilla
leoj
  • Laddar…
Wiberg86 skrev:
My bad.. Jag håller med "spackelspaden" om att du inte ska isolera.
Egentligen spelar det ingen roll om du tar reglerna mot den befintliga väggen eller bygger en ny vägg, tycker personligen det blir bättre med en ny vägg, så man får det rakt o.s.v.
El-uttag är inga problem så länge du pratar med en elektriker före du bygger väggen.

Dr Fozz: Man brukar säga att gips är ett dött material. Eller ?

Dött material - rör sig inte pg olika temp/fuktighet, men de vanliga skivorna är likförb...t belagda med organiskt material (papper)...
För fuktens skull tycker jag estwings variant låter bäst, om du nu måste isolera invändigt.
// glad halvamatör...
 
Bahc0 skrev:
Tack för alla råd och riktlinjer.
Tror faktiskt jag ske ge mig på att sätta stålregel direkt mot väggen. Den enda vettigt lösningen jag ser är att först borra igenom båda sidorna på regeln, sen borra ett lite större på ena sidan för att göra själva skruvningen möjlig. Visst kommer det bli en hel del borrandes, men jag tror på en lösningen.
Frågan är hur många hål per regel som behövs. Till tak är det nästan 210cm.
4 skruvar / regel borde väl hålla, samt en ordentligt pluggad vägg. Om man tar en skiva gips som exempel så väger ju den runt 30kg. Bredden på 1200 kommer då ta upp 2st reglar. Känns som det borde hålla.

Alltid bra att få input från olika personer med olika erfarenheter och tycken.
Om någon skulle få för sig att stoppa in isolering mellan yttervägg och ny innervägg, vad skulle då sättas dit?
? :x

Plåtreglarna skruvas inte i väggen. En skena på golvet och en i taket och sen klickar du i dom stånde reglarna i dessa.

Vanlig gipsskiva ska inte användas i källare. Ska du nu ha skivmaterial så välj dom alternativt som numera finns till badrum. Kolla bara vilka som går att spackla och måla på.

Annars är mitt tips att precis som någon annan föreslog att låta källarväggarna vara just källarväggar. Puts + lämplig färg.
 
  • Gilla
Vicious
  • Laddar…
RobZombie skrev:
Annars är mitt tips att precis som någon annan föreslog att låta källarväggarna vara just källarväggar. Puts + lämplig färg.
kan inte bli mer rätt än så men om väggarna är redan målade med någon färg så är det nog smidigare att regla. Tråkig och dammig jobb att ta bort färgen.
Är dom inte målade så skulle omputsningen vara mycket enklare än att bygga reglade väggar, tycker jag.
gaia ... med putsad källare
 
gaia skrev:
kan inte bli mer rätt än så men om väggarna är redan målade med någon färg så är det nog smidigare att regla. Tråkig och dammig jobb att ta bort färgen.
Är dom inte målade så skulle omputsningen vara mycket enklare än att bygga reglade väggar, tycker jag.
gaia ... med putsad källare
Tar max 1 dag att köra av all färg med en saneringfräs. Kopplad till en bra stoftavskiljare blir det inte så dammig heller. Det värsta brukar vara att gammal dålig puts också följer med och det blir lite mer att göra då. ;)

Men det är fortfarande enklare än att börja bygga helt nya väggar.
 
AnneFi
Vi har putsat alla våra väggar i källaren. Eller ja, kratsat.
Jag kan säga att det är så jäkla snyggt så det är fan inte sant.
 
Har bytt riktning och skaffat mig riktiga skruvar nu...

Hade tänk börja sätta fast golvskenan nu ikväll och är lite undrande över hur pass ojämt betonggolvet kan vara.
Med tanke på att skenen är ganska så hög finns endel spelrum.
Rummet lutar aningen innåt vilket medför att golvskenan kommer luta.
Kommer det göra något, eller kommer allt räta ut sig själv när reglar och plattor kommer på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.