Jag köpte en burk kvistlack på den lokala färgaffären, och som vanligt går man ut därifrån och känner sig skinnad och lurad.

Sen när jag börjar lacka så luktar det och känns som trälim, och givetvis kikar jag igenom lite säkerhetsdatablad. Och vad ser man. Trälim är till största delen vinylacetat, 60-70 % eller så, och pyttelite andra ämnen.

Den svindyra kvistlacken innehåller bara 50 % vinylacetat och resten vatten.

Nån som testat med utspätt trälim som man kan få till 1/5 av kvistlackspriset? Och dessutom ska spädas.. Jag tänker då annars göra det


Som vanligt blir vi väl r*vkn*ll*de så det står det härliga till.
 
  • Gilla
jimtho och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att i England används PVA (trälim?) till att grunda ALLT! Det används på gamla vattenskador, att grunda väggar, trä, mdf osv.
 
  • Gilla
riob och 1 till
  • Laddar…
Jaha, då är det ju så.

Jag blev så jäkla förvånad att Coloramabutikens casco kvistlack bara var lite dyrare än byggmax kvistlack till literpriset, och eftersom jag har 7 mil till byggmax blev det den något dyrare cascos. Bara det då att cascos är UTSPÄTT TRÄLIM och byggmax är riktig shellack.

Jag tänkte väl.. Jag har då aldrig köpt nåt i en vanlig färghandel utan att bli lurad innan, och detta var ju inget undantag då. Jag blir så trött på detta förbannade ocker i byggsvängen .. i den här skyddade verkstaden som kallas Sverige.

Då bli det 750 ml trälim för 25 spänn och en skvätt vatten nästa gång då.

Edit: Skrev fel, ska vara alcro, inte casco. Utspätt trälim för 320 kr litern.
 
  • Gilla
Käradu och 1 till
  • Laddar…
Det är den 'moderna' vattenburna kvistlacken du stöt på.

Schellack (kvistlack) är schellack lösta i etanol.

Men trälimmet är nog inte direkt dåligt på att spärra kvistgenomslag.
Men jag undrar hur snyggt det blir och till vilket 'pris'.
 
Jo, jag vet det, det var inte det det handlade om.

Fast jag behöver inget svar på frågan längre, trälim lär ju gå att späda med vatten på egen hand, och det är nog ett faktum att alcro säljer utspätt trälim för 320 kronor litern till oss lättlurade svennar.
 
Jag följer upp tråden lite.

Ungefär när jag startade tråden kontaktade jag min färghandlare och uttryckte mitt missnöje över prissättningen på det här blaskiga trälimmet som kallas kvistlack. Färghandlaren tyckte det lät rätt sjukt och försökte få ett utlåtande från alcro. Det kom inget. Alcro har heller inte svarat på mina egna mail.

Så vi kan nog lugnt konstatera att det går precis lika bra med trälim+vatten i två lager. Jag har gjort det på allt snickeri sedan jag upptäckte den här bluffen, och det ser ut och beter sig precis likadant som den tjusiga "kvistlacken".

Och precis som linska påpekade är PVA en flitigt använd grund/primer i England, och även i USA. Det marknadsförs som "sealer" och "primer" och ska kunna kapsla in både dofter och färgämnen som vill "slå igenom".

Krävde för övrigt tillbaka de 166 kronorna halvlitern med kvistlack kostade, vilket jag fick efter lite knorrande. :D


Trälim ftw! ;)
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
Reagerade också på detta, öppnade en burk Sadolin kvistlack, ser ut precis som utspätt trälim, vitt i flytande och genomskinligt när det torkar, luktar likadant. Har använt detta på snickerier utan problem, men nu när det är slut så kan jag altså med gott samvete köra på cascos trälim istället?
 
  • Gilla
xtic
  • Laddar…
Hej!
Ska täckmåla ca 100m2 väggpanel (hyvlad gran) som suttit uppe ett år. Gott om kvistar!
Jag har vattenbaserad färg.
Idén med trälim tände jag på. Men, hur mycket ska man späda den???
 
Carolina2011 skrev:
Hej!
Ska täckmåla ca 100m2 väggpanel (hyvlad gran) som suttit uppe ett år. Gott om kvistar!
Jag har vattenbaserad färg.
Idén med trälim tände jag på. Men, hur mycket ska man späda den???
Se första inlägget. ;)

Roger Spontare skrev:
Den svindyra kvistlacken innehåller bara 50 % vinylacetat och resten vatten.
 
I en del kvistlack är det etanol. Man säger att trälim löses av etanol. Man kanske skulle blanda i lite etanol när man späder limmet? Vad tror ni?
 
Även jag är intresserad av hur man ska spä trälim för att det ska bli bra.

Jag räknade lite på uppgifterna i första inlägget där det stod att trälim innehåller 60 - 70% vinylacetat och att kvistlack innehåller 50% vinylacetat.

För att komma ner på 50% vinylacetat med trälim så skulle man enligt min beräkning behöva tillföra 20% vatten om trälimmet innehåller 60% vinylacetat och 40% vatten om trälimmet innehåller 70% vinylacetat. D.v.s. om man har en liter trälim som innehåller 60% vinylacetat så tillför man 2 dl vatten.

Kan detta stämma?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Låter bra iallafall. :)
Men hur gör man med "spriten" ? eller inte?
 
Spriten är när man använder shellack. Ska du använda metoden med utspätt trälim så spär du med vatten.
 
  • Gilla
Brulla
  • Laddar…
OK då kör vi!
 
Vi har i dagarna påbörjat målning av vårt furutak och tänkte prova trälimsalternativet men bestämde oss för att köra med kvistlack från Flugger. Den var sjukt dyr, typ 200 kr för en liten burk. Så för att vara på den säkra sidan köpte vi två burkar så att vi visste att den skulle räcka. När lite mer än halva burken hade gått åt var vi färdiga, så nu står vi med en och en halv burk med kvistlack. Den kommer i och för sig att gå åt på annat håll.

Men det jag egentligen ville komma fram till var att det blir inte så dyrt egentligen med kvistlack. Jag kanske ska säga att taket vårt som behövde kvistas ligger på runt 130 m2. Tråkigt jobb men förmodligen nödvändigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.