Vi har nästan bestämt oss för värme/vattenpumpsystemet Altherma från Daikin.

Istället för att komplettera med nytt element i pannrummet så föreslog energimannen att man installerar en värmefläkt som även stöttar de övriga radiatorerna i källaren, som är lite för kall.

Är det någon här som har Altherma och har något + eller - att säga?

 
Men snälla nån vad är det för fel på daikin?
Ta en Airwell istället då samma cop vid -15 som polaris vid 0 .

Och precis vad i polarisen är det rent kyltekniskt som är så fantastiskt?
Jag ser inget utöver det vanliga på den.

 
dr.frost skrev:
Köp en Svensk maskin vet ja typ en Euronom Expolaris en dröm för en riktig kyltekniker som jag.
Och en riktig mardröm för plånboken...
 
Ms_Smirk skrev:
Vi har nästan bestämt oss för värme/vattenpumpsystemet Altherma från Daikin.

Istället för att komplettera med nytt element i pannrummet så föreslog energimannen att man installerar en värmefläkt som även stöttar de övriga radiatorerna i källaren, som är lite för kall.

Är det någon här som har Altherma och har något + eller - att säga?
Ett bra val!

Se till att installatören monterar en trimventil på returen från fläktkonvektorn, så att den inte kortsluter systemet.

Se också till att de monterar en rumsgivare.
Här är en bra rumsgivare till Daikin, som tyvärr inte säljs längre.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381912

Vilken framledningstemperatur behöver du vid t.ex. -10°C. Var i landet bor du?
 
  • Gilla
Johanp19791
  • Laddar…
Hej Plexus. Vi har idag en rumsgivare (styr pannan där nere), kanske kan man använda den ? till Daikin.

Det här med framledningstemperaturen har jag ingen susning om. Vad handlar det om? Vattnet i pannan? Jag får fråga Daikin-mannen.

Bor i Stockholm.

 
Hur stort är huset? Vad har ni för förbrukning idag och vad använder ni för uppvärmning, olja/el?
 
Ms_Smirk skrev:
Hej Plexus. Vi har idag en rumsgivare (styr pannan där nere), kanske kan man använda den ? till Daikin.

Det här med framledningstemperaturen har jag ingen susning om. Vad handlar det om? Vattnet i pannan? Jag får fråga Daikin-mannen.

Bor i Stockholm.

En värmepump (även inverter) jobbar bäst med så låg framledningstemperatur som möjligt, samt rätt deltaT dvs. diff mellan fram och returledning. Rekommenderad deltaT för Altherman är 5°C.

Förutsättningarna för det är att alla termostater står fullt öppna, samt radiatorer och golvslingor är intrimmade.
Det kan du redan idag ordna genom att låna en ir-mätare samt öppna alla termostater. Skruva ner shunten till dess att rätt rumstemperatur är stabil. Mäta temperaturen på slät yta vid radiatorns överkant/underkant i närheten av till/frånlopp. Testa med cirkpumpen på lägsta hastighet.  

Rumsgivaren till Daikin bryter/sluter nollan dvs en mekanisk eller batteridriven rumsgivare fungerar.
 
ojva skrev:
Hur stort är huset? Vad har ni för förbrukning idag och vad använder ni för uppvärmning, olja/el?
Hej Ojva!

Vårt hus är på 187 m2 i (inredd källare) och drivs med enbart olja (o elgolvvärme).
Vi är nyinflyttade så det är svårt att säga hur mkt olja som eg ska gå åt. De som bodde här innan var bara 2 och mannen i huset föredrog lite kallare temperatur än vad vi gör (20-21 grader) + att elpatronen är sönder.

3 m3 är vad de uppgav inför försäljningen och 12 000 kWh/år i ström (varav hälften är elgolven gissar jag). Men det är som sagt de gamla ägarnas vanor.

Jag bara längtar efter att få slänga ut eländet, så att man kan utnyttja pannrummet till något vettigare.
 
Okej. Det jag funderar på är om största Altherman kanske blir lite klen för erat hus? Beror ju på hur bra isolert det är bla. Om jag inte missminner mig så är väl den på 8.4kw eller som absolut max 9.6kw? Kan ha fel här men jag har för mig att det är så.

Själv har jag en Acqua inverter som jag tycker funkar bra. Den har två utedelar på sammanlagt 13kw.

Har hitills i vinter(-12) klarat mig utan tillskott från elpatronen.

Bor också i Stockholm
 
Halloj!

Hur går det för er? Har ni slagit till på Altherman?

Fortfarande klarat mig utan tillskott på min pump, trots -14 grader ute...
 
ojva skrev:
Halloj!

Hur går det för er? Har ni slagit till på Altherman?

Fortfarande klarat mig utan tillskott på min pump, trots -14 grader ute...

Japp, vi har slagit till på Altherman och nu står alla pinaler i garaget. Installering om ca 2-3 veckor.

Fick fylla på med 200 liter olja i förra veckan, ty den var oroväckande låg och med februarivinter vill man inte sitta utan värme i huset.

Ser fram med spänning hur det nya systemet kommer att fungera.
 
Bara att önska lycka till och hoppas att ni blir nöjda!

Altherman verkar vara en helt ok maskin!
 
Har just fått en Altherma installerad som ersättning för två (!) gamla elpannor. Hur pass effektivt det blev vet jag förstås inte än, och det har ju inte varit så kallt så att man har testat gränserna heller.

En sak kan jag i a f säga: Utedelen är ruggigt tyst. Var ute och lyssnade när den gick på maxvarv för att få upp värmen strax efter att den tagits i drift. Det var ett svagt surr som knappt hördes om man stod mer än några få steg ifrån den. Utedelar av andra fabrikat som finns i grannskapet låter som gamla bombplan i jämförelse!
 
Farzan skrev:
En sak kan jag i a f säga: Utedelen är ruggigt tyst. Var ute och lyssnade när den gick på maxvarv för att få upp värmen strax efter att den tagits i drift. Det var ett svagt surr som knappt hördes om man stod mer än några få steg ifrån den. Utedelar av andra fabrikat som finns i grannskapet låter som gamla bombplan i jämförelse!
Altherman är inkopplad och allt frid och fröjd so far.
Håller med Farzan om att utedelen är jättetyst. Man hör den inte alls. Jag måste gå fram till den för att uppfatta ett litet sus när den är igång. Mycket imponerad.
 
Hur gick det sen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.