Jag behöver byta ut våra brandvarnare. Vad ska man satsa på då? Trådlösa är dem något bra att ha?

Jocke
 
Ja, sammankopplade varnare, tjuter en tjuter alla, ger en extra säkerhet. Om de sen är radiosammankopplade eller med tråd spelar ju mindre roll. Men för de flesta är ju trådlösa enklast installationsmässigt.

Det finns också kombinationsvarnare, som har både optisk (fördunklings-) och joniserande-mätning. Och då täcker man in både pyrande bränder såväl som bränder med öppen låga.

Jag jobbar inom räddningstjänsten och är väl "arbetsskadad" men hemma i vårt gamla 1800-tals trähus har vi 5 radio-sammankopplade joniserande brandvarnare. Jag ser också till att byta alla batterier en gång om året, eller åtminstone testa dem.
 
När jag läste om detta för någon månad sedan så hittade jag bara trådar och info där folk konstaterade att de kommunicerande brandvarnarna käkade batterier (byte varje kvartal) och det hade jag ingen lust med. Så det blev vanliga på biltema.
 
Utan att veta gissar jag att de som är sammankopplade med kabel inte drar mer ström än en "vanlig".

Själv har jag kombinations brandvarnare, både optisk och joniserande, med möjlighet att koppla in tråd om jag vill. Köpte dom hos Classe.
 
H
Problemet med sammankopplade tycker jag är att alla tjuter samtidigt och man vet inte var det brinner.
Risken vid en nödsituation är man börjar leta var det brinner någonstans (hände en person på ett brandskyddsföretag)
istället för att ta sig ut på snabbaste sättet.
Viktigt! som de flesta glömmer, gå igenom med familjen inkl. barn hur ni ska gå till väga om det skulle börja brinna.
Investera i en pulversläckare som har 5 års garanti för tryckfall, placeras i sovrummet.
 
Redigerat:
Lägg gärna på en pulversläckare till. Behöver inte vara i sovrummet men ofta är man mer än en person som kan hjälpa till.
Räcker det inte med 2X6 kg pulver så är det nog enbart brandkårens prylar som biter.
 
H
Ikea säljer brandsläckare men notera att det inte är dessa de använder själva i varuhuset.
Så satsa på kvalitet. Pulversläckare som har 5 års garanti för tryckfall, SS-EN3 43A 233B C.
 
Redigerat:
Det är väl klart att de inte använder batteridrivna Brandvarnare i sina varuhus.. Där använder de branddetektorer kopplade till ett brandlarm
 
H
frohike skrev:
Det är väl klart att de inte använder batteridrivna Brandvarnare i sina varuhus.. Där använder de branddetektorer kopplade till ett brandlarm
Där blev det fel :) har ändrat i texten.
 
:) Nä men det är inte så konstigt att de själva inte använder brandsläckarna de säljer, då dessa allt för oftast levereras genom byggentr av en brandskyddsfirma som då har ett serviceavtal med årlig service och kontroll. Så inte ens där är det konstigt.
Dessa avtal är inget en privatperson har eller för den delen är beredd att betala för. Därför är det bra att välja en släckare med 5 års garanti mot tryckfall.
Men kom ihåg att vända på släckaren/släckarna 1-2 ggr/år för att hålla pulvret i bra trim. Även om de sägs de inte skall klumpa sig så kostar det inget att vända dem ibland så man alltid är säker på att de fungerar.
Pulvret i en pulversläckare är i stort sett rent bakpulver, med lite tillsatser så som klumpförebyggande, fuktabsorberande mm.
Det är därför bra att ha en burk med vanligt bakpulver som man har till bakning i ett skåp nära spisen. Det är en snabb metod OM olyckan är framme och locket ligger i diskmaskinen för exempel. Ger mindre att sanera än att dra fram pulversläckaren det första man gör.
 
H
Det är bra om klistrar på en lapp med datum när man vände brandsläckaren senast.
Försäkringsbolagen skall tydligen ha en åsikt om detta.
 
Dem som finns på Biltema ser likadana ut som mina fast mina är köpta på Bauhaus för ca 7-8års sedan. Kanske ska köpa sådana på Biltema så slipper jag förmodligen att pilla med fästen mm.
 
Ställde samma fråga som TS till min granne som är brandmästare hans svar blev "köp dom som finns på Ikea" kompletterade med en 6kg pulver via jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.