Vi håller precis på att måla vårt hus som också är grundmålad från fabrik och panelen uppsatt förra hösten. Vi hade en "fasadexpert" från alcro som har varit här och tittat på huset. Nu har vi följt hans rekommendationer med att först tvätta och sedan grundmåla och sedan täckmåla 2 varv. Vi håller på med grundmålningen nu och när jag ser skillnaden på den grundfärg vi lägger på och den som var innan så känns den grundmålningen som rena skämtet. Enligt husleverantören så ska den räcka som grund vilket jag har svårt att tro.

Problemet enligt Alcrokillen är främst att fabriksgrunden är för tunn. Han erbjöd att skicka iväg en planka på analys för att undersöka (vilket man tydligen kan göra) men det kändes lite overkill.
 
Olfe skrev:
Men, vad är då fördelen med bräder som redan är grundmålade? Betalar jag extra för något som inte förenklar något.
Ett transportskydd, är det för att skydda virket om det ligger ute i regnet, eller vadå?
Det undrar jag också. Är glad att vi blev bjudna på grundmålningen när jag blev arg. Hade känt mig sjukt lurad i många år framåt om jag först hade fått betala ganska många tusenlappar för grundmålning bara för att få köpa egen färg och göra allting igen.
 
Jag är i samma läge som trådskaparen med nytt hus som restes i oktober. Panelen från Moelven var grundmålad och enligt produktbladet som bifogades så var det inget fel på färgen. Det kunde även Coloramabutiken som säljer Alcro intyga. Men...efter en vinter så är ytan på panelen väderbiten. Träfibrer syns där sol och regn kommit åt. Färgbutiken menade att det borde funka om jag åtminstone tvättade fasaden först med deras "Grovrent" eftersom det gått en tid. När jag läste på dunken så varnades det för att medlet kunde skapa etsningar i glaset(??!!) så det vågade jag inte använda. Jag menar, hur kan man garantera att stänk inte kommer på rutan även om man lagt ner möda på att plasta först?!

Det blev istället rengöring a´la Bosse bildoktorn med svag diskmedelslösning och mycket vatten. Om det gjorde nån skillnad skall jag låta vara osagt. Efter ordentligt torkning så blev det en ny grundstrykning vilket jag inte ångrar en sekund då man såg resultatet och insåg hur mycket färg panelen suger åt sig. Hade jag kunnat täckmåla månaden efter huset kom upp så kanske jag valt ett annat spår, men nu ångrar jag inte mitt val. Jag tror inte heller att en egen grundmålning från början hade mått så bra av att stå en vinter så jag vill inte döma ut grundmålningen som panelen hade från fabrik.

Mitt råd till trådskaparen är att grundmåla på nytt och vara glad för att panelen hade sett ganska risig ut om den inte hade haft nåt grundskydd alls från början.

//LocTite
 
Redigerat:
Angående tvättningen så kunde även det medlet som vi använde orsaka etsningar i glaset (alg & mögeltvätt som jag tror kom från Delfin). Jag orkade inte hålla på att tejpa en massa för att tvätta så jag gjorde helt enkelt som så att jag direkt efter att jag applicerat tvättmedlet i närheten av fönster tog vattenslangen och duschade ordentligt på hela rutan och alla fönster verkar klarat sig från etsningar.

Jag köpte en liten tryckspruta som man kunde spruta ut medlet med och det gjorde det väldigt smidigt att tvätta.
 
Jo, sköljer man snabbt med vatten på fönstren så borde det inte vara några problem med de köpta rengöringsmedlen. Mitt problem är att jag har lätt för att bli nojjig....Kanske inte är så konstigt med tanke på vad fönster kostar...

//LocTite
 
Och jag är slö och försöker göra allt så enkelt som möjligt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.