Tjena!
Är det någon som vet något om CTC 422?

Verkar vara en fin gammal panna med underförbränning, massor med utrymme att ordna för att bygga om till omvändförbränning!! d^_^b

Någon som har eldat i en sån panna eller som har koll på den?


Mvh Kim
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
ser inte anledning till att bygga om även om det går?
det bygger ju på precis samma princip ändå?

vedförgasning och efterbränning.
 
Jo men den blir ju effektivare?

Mvh Kim
 
Underförbränning och omvänd förbränning är inte samma sak. I de gamla pannorna med underförbränning blev det ofta övertändning i vedutrymmet om man fyllde på för mycket ved. Förbränningsförloppet blev mycket ojämnt. Dessutom hade de ingen keramisk isolerad kammare för slutförbränning, så förbränningsverkningsgraden blev inte så hög.
 
Man borde kunna förbättre genom att slänga i lite keramik i grejerna! :)
 
Du kan säkert få ut 10-15% x-tra med en ombyggnad till omvänd förbränning.Den nedre dragluckan blir då sekundärluftsintag och ett nytt större intag i övre vedluckan skall till för primär. Att bara ha keramik för att höja temperaturen runt veden i pannan som en är får väldigt marginell verkan då primärluften "kyler" bort den tänkta förbättringen.
 
Det var så jag tänkte göra! Ska labba lite så fort jag har acktankar! :)

Jag och kompisen sotade skorstenen igår, vi fyllde en 20liters hink med tjära och sot.. ;) Tidigare ägaren har tydligen eldat lite väl lugnt...
 
xdigger skrev:
Tidigare ägaren har tydligen eldat lite väl lugnt...
utan acktankar måste man ta det lugnt :).
Enbart acktankar höjer systemets verkningsgrad direkt :). Försök elda först utan ombyggd panna så du vet vad den går för. Sen blir det lättare att jämföra om pannan kan prestera bättre med dina modifieringar. Intressant!
Rapportera utvecklingen :)
gaia
 
Hehe, jepp, ska montera acktank i veckan hoppas jag.. :)

Japp, tänkte köra som det är först så man ser vad skillnaden blir.. Kul med en panna från 1957.. ;)

Återkommer med resultat! :)
 
En panna från 1957 i drift, då vill jag se bilder!
 
Ska ordna bilder sen! :)
 
Såhär ser skönheten ut! :)

7e01b84f.jpg
275d2fb5.jpg
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Wow! Vilken macho-panna! Om man sänkte den där i en sjö och plockade upp den igen efter fem år så skulle man fortfarande kunna elda i den utan problem ;)
 
Håller på och kopplar in acktank och laddomat 21-60 till den för fullt.. :)
 
Nu är acktanken tillkopplad och systemet är proveldat, lite annat flås i pannan när den fick gå för fullt ett par timmar.. :) Fick rensat sekundärluften med så nu är det fin gaslåga med, misstänker att tidigare ägaren inte använt sekundärluften.
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.