PCLarsson skrev:
Vad ar det for matt pa on?
3x1,2
 
jaha... det blev till att lägga en liten order till knxshop.co.uk igen. Behövde visst en 0-10v aktor till... Sjukt att trots 40€ i frakt är det 1000SEK billigare än att handla från svenska e-butiker... för en sketen liten aktor.

Idag har jag inte fått så mycket gjort.

- Kopplat in fler spottar
- Gjort plats för drivare och trafos
- Monterat ugnen
- Påbörjat installation av Radiobuscentral
 
vad jag hört från alla golvläggare så skall man ha plast under alla trägolv när man lägger på vatten buren golv värme...
allt för aat slippa få springor när det det torkar...
fuktigheten blir stor vid vattenburet!!!!
 
estwing skrev:
vad jag hört från alla golvläggare så skall man ha plast under alla trägolv när man lägger på vatten buren golv värme...
allt för aat slippa få springor när det det torkar...
fuktigheten blir stor vid vattenburet!!!!
Hoppas det inte skiter sig då... Och att fuktigheten stannar inne i rören!
 
Väldigt fint du har fått till det erik_n. d^_^b

Ser med stor nyfikenhet fram emot fortsättningen. :)
 
estwing skrev:
vad jag hört från alla golvläggare så skall man ha plast under alla trägolv när man lägger på vatten buren golv värme...
allt för aat slippa få springor när det det torkar...
Men att golv torkar och bildar springor, gäller väl vid all golvvärme? Skulle alltså plasten hindra detta??? Golvet drar ju ihop sig för att fukten i trät lämnar/dunstar när golvet blir varmt.

estwing skrev:
fuktigheten blir stor vid vattenburet!!!!
Det här får du utveckla lite närmare. :)
 
erik_n skrev:
Hoppas det inte skiter sig då... Och att fuktigheten stannar inne i rören!
Fantastisk renovering!!!
Ang. Golvärme och plast så har jag inte märkt någon skillnad alls hur golvet på övervåning (med plast under) och golvet på undervåning (utan plast) har skött sig, båda våningarna mår bra och "spricker" lika mycket då luftfuktigheten sjunker på vintern. Båda våningarna med golvvärme.
 
jag vet bara det att vid parkett läggning och att man har vatten buren golv värme så skall man ha triofolplast.
finns mycket man kan skita i att göra men som man SKALL göra.
hoppas en erfaren golvläggare kan svara ordentligt på detta.
men vet iaf att man skall ha detta.
det har med kondensen med slangarna att göra...
mvh
estwing
 
Raceman skrev:
Väldigt fint du har fått till det erik_n. d^_^b

Ser med stor nyfikenhet fram emot fortsättningen. :)
Tackar! Ska försöka städa av allt idag så jag kan ta lite nya foton! 
 
När det gäller golvplast eller inte så har jag för mig att det beror på underlaget. På en betongplatta ska man ha plast vid golvläggningen (utom klinker) men på bjälklag ska det väl inte behövas oberoende av vilket golv man väljer.

Hur var det i ditt fall? Platta eller bjälklag?

Kjell G
 
Snabbspolade tråden, du har ju källare och träbjälklag så det lär väl inte bli nåt problem då.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
När det gäller golvplast eller inte så har jag för mig att det beror på underlaget. På en betongplatta ska man ha plast vid golvläggningen (utom klinker) men på bjälklag ska det väl inte behövas oberoende av vilket golv man väljer.

Hur var det i ditt fall? Platta eller bjälklag?

Kjell G
gäller även trä bjälklag!:|
mvh
estwing
 
Klippt från: http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=126&Typ=AmaNytt

Rekommendationer för trägolv på golvvärme
Träbjälklag som underlag
I träbjälklag kan vattenburen golvvärme placeras:

i s k värmefördelningsplåtar hängande mellan bjälkarna eller
nedsänkt mellan glespanel eller förlagd i en spårad golvvärmespånskiva.
Trägolvet placeras därefter normalt sett direkt på golvvärmen utan ytterligare skivmaterial. Allt trämaterial i bjälkar och glespanel skall hålla en fuktkvot på max 10 %. Skivor skall hålla en fuktkvot på max 9,5%. Observera också att ångspärr skall användas i enlighet med golvleverantörens anvisningar.
 
I enlighet med golvleverantörens anvisningar: DalaFloda trägolv säger så här

Beijer ger lite anvisningar på sin hemsida

"Eventuellt behövs en tät ång-/fuktspärr direkt under golvbräderna, vilket är viktigt om underlaget är över ett våtutrymme. Använd gärna ett värmesystem som
fördelar värmen över en stor yta, till exempel golvplåt."

vidare:

"Flytande tunt trägolv är vanligt vid renovering. Det kan läggas på de flesta underlag såsom väl uttorkad betong, skivmaterial eller befintligt golv. Det spikas eller skruvas inte, utan läggs in löst med limmade fogar. Den tunnaste dimensionen, 14, är konstruerad som en lamellbräda uppbyggd av tre stycken tvärlimmade träskikt. Det ger mindre fuktrörelser i golvet. Ett mellanlägg, till exempel grålumppapp eller skumplastfolie avsedd för golvläggning, bör användas vid läggning på befintliga golv. Vid läggning på betonggolv kan en ventilerad fuktskyddsmatta behövas som fuktavvisande underskikt. För att golvet ska ventileras ordentligt måste man använda en ventilerad golvlist."

Som jag nu förstår det så är det ingen generell anvisning om plast eller inte plast, allt beror på tillverkarens anvisningar?

Kjell G
 
Snabbspolning igen, golvet var massivt bambu och det är spikat (som DalaFloda anger också). Om nu inte bambu har några speciella egenskaper som kräver plast så borde det alltså fungera utan, enligt anvisningarna från en trägolvstillverkare.

Nu är jag visserligen lite trött och kan ha läst fel, men jag tror inte den eminente erik_n har något att oroa sig för (det gör han säkert inte heller).

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.