Hej!

Vi håller på att planera en renovering av vårat kök. Mellan köket och "fin-entren" finns en enkel vägg. Denna har vi tänkt riva och istället bytta en bredare vägg som kan rymma klädförvaring samt en garderob. Då vi bygger ett IKEA kök tänkte jag använda ett högskåp från IKEA med trådbackar längst ner för mössor, vantar etc och sedan en stång för jackor. Då får jag även samma sorts lucka på högskåpet som i köket, det tycker vi båda är snyggt.

Är detta rätt väg att gå eller bör man välja en standalone garderob istället för ett högskåp?

/S
 
Jag har 6st högskåp som garderob, funkar kanon. Nackdelen är att ingen garderobsinredining från ikea passar då deras stommar är 50 eller 100 cm breda.

Kör på, dessa högskåp har ex utdragslådor som är mycket bra samt att du kan plocka inredning från tillverkare med 60cm stommar.
 
Hej!

Jag har tänkt bygga en stomme med 45x70 reglar, är det korrekt att jag bygger en "bur" runt själva garderoben? Först hade jag tänkt att bara bygga en rak vägg, men sen tänkte jag att det är enklare och stabilare att bygga. Se bilden nedan:

halldesign.jpg


Jag hoppas att den är begriplig. Jag tycker det är snyggt att lämna ett tomrum mellan denna "garderobsvägg" och innertaket. ALternativet hade varit att ha småskåp där uppe eller gigantiska passbitar. En bekant har något liknande i deras hus, fast istället för garderoben står där en värmepump, och där är en riktig dörr och inte en garderob. Det framgår inte så tydligt men jag bygger ett tak också på denna mellanvägg...

Själva garderoben har jag tänkt att köpa på typ jysk, antar det är standardmoduler med 60 i bredd. De garderober som finns i huset idag är från myresjökök, men antar att de flesta garderober är identiska.

Något jag funderar på är om jag måste gipsa på insidan, där garderoben ska stå eller om det räcker att gipsa på de synliga ställena. Jag gissar på det senare.

Djupet på den hytten där jag ska ställa garderoben anpassar jag exakt efter garderobens djup så att garderobens framkant exlkusive dörr livar med de gipsade reglarna.

Jag har till sist varit inne på att inte bygga reglad vägg till höger om garderoben och istället nyttja garderoben som vägg, ska ju ändå vävas och målas. Vad tror ni om det? Jag ska väva, måla och sockla denna sida men jag ska inte ha några elinstallationer så i teorin bord ejag klara mig med garderobens egna sida, man kan ju väva och sockla ändå eller hur?


Mycket text, hoppas ni som är riktiga byggare förstår vad jag tänker göra och kom gärna med tips och synpunkter.

/Steve
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.